Uppkörning - underkänd

Var det samma uppkörningslärare?
Kanske du kan hitta en annan lärare på annan ort.

När jag tog lastbilskort så hade jag en uppkörningslärare som var rätt förstående..
Tog en rondell lite för fort då jag missbedömde hastigheten på en kommande bil.
Fick ratta rätt häftigt och läraren fick hålla i sig.
Trots det tyckte han att jag minsann visste hur man rattar en lastbil när något plötsligt dyker upp. så jag blev godkänd. hade det varit en annan lärare hade han kunnat sparka ut mig från lastbilen direkt.

Så testa annan lärare.
 
Missade du på felplacering i rondell är det bara kör lite till och lyckas nästa gång! Då är du jävligt nära (och med en annan kontrollant hade du säkert fått det).

Jag var så nervös så jag skakade och nästan grinade men kom igenom när jag körde upp! Detta fixar du :)
 
Har en tid om en månad i örebro, där jag bor.
Får väl försöka hitta någon att övningsköra med tills dess.

Att du får köra upp i Örebro, där du bor, tror jag är jättebra, jag skulle tro att du blir mindre nervös när du kör i kända omgivningar. Det är lättare att planera körningen när man vet mer hur det ser ut.

Ett tips som jag fick när jag körde upp var att om du inte får detaljstyrning (typ sväng höger nästa korsning etc) utan får köra mer fritt så är det jättebra att sätta upp sin egen plan, typ nu ska jag köra till ICA, sen polishuset etc. Det blir lätt fel om man inte har klart för sig vart man ska när man kommer till en korsning (eller något annat).

Lycka till! Tredje gången gillt!

Mvh,
Ingvar
 
Säg till provledaren "-Jag är jäkligt nervös!"

Då är det gjort och du kan slappna av. Dels fattar provledaren det redan eftersom nästan alla är jättenervösa, dels kommer denne att göra lite extra för att du skall slappna av... :)
 
Z900 bör vara en bra hoj för uppkörning men jag tror ändå inte du har så mycket mängdträning som du tror. Jag tog 15 lektioner och övningskörde privat sidan av både bana och trafik. Osis att sumpa det i trafiken dock när man väl kommit dit, nästa gång sitter det!
 
Själv var man übernervös då vi var sju stycken som skulle köra upp den dagen och jag var nummer fem. Medans man väntade på sin tur hade bara en hittills fått grönt ljus för körning i trafik. Jag som bara hade en körlektion innan och hade inte ens åkt den riktiga låg- och högfartsbanan utan var på en tom parkering med körläraren "där är det säkert massa folk vi far hit där det är lugnt" kände mig inte helt lugn.

När det var min tur så gick det inte helt bra, vid första konen så fick förstod jag inte hur jag skulle sick sacka så stannade och räckte upp handen och fråga hur jag skulle köra, fick instruktioner och tuffade vidare råkade dock sätta ner foten 2-3 gånger men tog mig igenom. Även trafiken gick hyfsat så fick kortet men vi var bara tre av sju som klarade sig och de var rätt duktiga måste jag säga.

Så jag tror mycket handlar tur att man ska rätt förarprövare som bör vara på rätt humör. :hej
 
Den där jävla nervositeten!

Bokade uppkörning bil och mc med två veckors mellanrum. Först ut med bil. Var cool lugn ända tills jag satte mig bakom ratten. Blev så satans nervös! Körde i hela 5 minuter till jag kom till en ljuskorsning där det även var en järnväg och en cykelväg man skulle korsa. Hade sån koll på omgivningen för att inte göra bort mig, så jag glömde kolla vilken färg där var på ljusstolpen.

Två veckor senare var det dags för mc. Ännu mer nervös. Manöverprovet gick galant. Ut i trafiken, kommer ca 1km innan en ljuskorsning och jag får panik! Rullar förbi ljusstolpen och stannar framför den :4skrika

Bägge gångerna lät inspektörerna mig köra hela provet iaf, och när jag visste att det ändå var kört försvann nervositeten och det gick hur bra som helst. Hemska minnen... Klarade bägge uppkörningar några veckor senare, och av nån anledning fick jag då passera ALLA stans ljuskorsningar. :lol

Ge inte upp! Och fortsätt träna så mycket som möjligt. Mer träning= bättre självförtroende, bättre självförtroende = mindre nervositet. :tummenupp
 
Så jag tror mycket handlar tur att man ska rätt förarprövare som bör vara på rätt humör. :hej

Nädu, hela ditt inlägg andas snarare att du inte var tillräckligt förberedd och det är det saken handlar om.

Är man tillräckligt förberedd går det som en dans. Annars inte.

Kör mer!


Buy quality, cry once
 
En sak som hjälpte mig mkt... Köpte ett gäng koner på Biltema och nötte själv många kvällar i ett tomt industriområde. Gjorde mkt för självförtroendet
 
Käka 3-4 rosenrotspiller (arctic root) och nervositeten släpper. Ta med en flaska vatten och ett snickers så du kan ladda mellan passen, sen har du det på tredje försöket, som mig. Jag tränade konbana 4h dagen innan uppkörningen..
 
Dra på dig ett skinnställ från 70-taket och en Nolankruka från -83. Beatles tischa under och polisonger i nyllet. Snacka sedan högt och brett om hur mysigt det ska bli att köra BSA:n du ärvt från farfar. Den där han köpte ny -53 och som gått från far till son sedan dess. Växel och broms sitter iofs omvänt, men du ska ju bara köra ute vid farfars gamla stuga, så det ska nog gå bra. Visst känns det som igår han lärde dig justera förknasar’n?

”Tänk om han funnits kvar - han hade sett fram emot att hämta hojen tillsammans när renoveringen är klar på fredag... Hoppas det går bra idag så jag kan visa upp den för farmor när vi ska dit och fika i helgen.”

Fnys med förakt mot de som dyker upp på nya hojar och/eller i moderna skinnställ.
 
Dra på dig ett skinnställ från 70-taket och en Nolankruka från -83. Beatles tischa under och polisonger i nyllet. Snacka sedan högt och brett om hur mysigt det ska bli att köra BSA:n du ärvt från farfar. Den där han köpte ny -53 och som gått från far till son sedan dess. Växel och broms sitter iofs omvänt, men du ska ju bara köra ute vid farfars gamla stuga, så det ska nog gå bra. Visst känns det som igår han lärde dig justera förknasar’n?

”Tänk om han funnits kvar - han hade sett fram emot att hämta hojen tillsammans när renoveringen är klar på fredag... Hoppas det går bra idag så jag kan visa upp den för farmor när vi ska dit och fika i helgen.”

Fnys med förakt mot de som dyker upp på nya hojar och/eller i moderna skinnställ.


:tummenupp
 
Ni som transporterade hojen till uppkörningsplatsen med släp/lastbil - vilket av dessa alternativ var smidigast. Och om ni hyrde/hade lättlastbil, hur säkrade ni hojen? Eller om det är någon annan som har tips angående detta, har nämligen inte dragkrok på bilen - så lutar nog mot att behöva hyra lastbil..
 
Ni som transporterade hojen till uppkörningsplatsen med släp/lastbil - vilket av dessa alternativ var smidigast.

Kan inte din handledare för MC följa med så åker ni MC båda två? Annars är en hyrd skåpbil enklast. Kör in framhjulet i endera hörnet i fram, ställd den på sidostödet, säkra arslet på hojen med två strappar på varsin sida i 45 graders vinkel snett framåt. Kör inte som en 08 till uppkörning utan som en besökare från Grönköping.
 
Nädu, hela ditt inlägg andas snarare att du inte var tillräckligt förberedd och det är det saken handlar om.

Är man tillräckligt förberedd går det som en dans. Annars inte.

Kör mer!


Buy quality, cry once

Helt rätt jag var inte tillräckligt men jag tyckte att de som körde upp samtidigt var mycket bättre förberedda och de blev kuggade redan på manöverbanorna utan att veta exakt vad de fick nedslag på. Men kändes som förarprövaren ville vara klar till lunch.
 
Helt rätt jag var inte tillräckligt men jag tyckte att de som körde upp samtidigt var mycket bättre förberedda och de blev kuggade redan på manöverbanorna utan att veta exakt vad de fick nedslag på. Men kändes som förarprövaren ville vara klar till lunch.

Hela uppkörningen går egentligen ut på att provförrättaren skall kunna göra en bedömning om den prövande skall kunna släppas ut i trafiken.

Manöverbanan finns framförallt till för att sortera bort de som inte har tillräcklig grundbalans, blick och teknisk förmåga i samspelet gas/koppling/broms. Att köra en hoj som redan rullar är väldigt enkelt pga gyrostabiliteten, men övergången mellan rull och stillastående åt bägge håll är betydligt svårare och där krävs betydligt mer.
De förmågorna används vid varje rödljus och varje gång man startar/stannar...

Om man inte klarar av de grundläggande färdigheterna är det därför lika bra att avbryta direkt och åka hem och träna mer. Det sparar tid och pengar för alla.
 
Kan inte din handledare för MC följa med så åker ni MC båda två? Annars är en hyrd skåpbil enklast. Kör in framhjulet i endera hörnet i fram, ställd den på sidostödet, säkra arslet på hojen med två strappar på varsin sida i 45 graders vinkel snett framåt. Kör inte som en 08 till uppkörning utan som en besökare från Grönköping.

Kan tyvärr inte, sedan att det är en vardag tidigt på morgonen gör inte saken bättre tyvärr!
Utav dessa som Circle-K har, är det stor lastbil som är smidigast?

Tycks se ut att ha ramp, sannolikt positioner inuti lastbilen att spänna fast strappar också eller bör man dubbelkolla det både en och två gånger?
 
Jag är handledare åt en med uppkörning i morgon.... vi körde dit hojen ikväll och lade länk runt hjulen och kapell över... det lär funka fint.
 
Bara att nöta, Helt naturligt att vara nervös och det vet även alla som har hand om uppkörningen också. Kan inget annat än rekommendera en rejäl jävla tur dagen/kvällen innan uppkörningen för att dämpa eventuella nerver. samt faktiskt om du kan köra MC till uppkörningen som "uppvärmning" istället för att ta den på släp (förstår att alla inte har den möjligheten).

Öva på det dem tyckte du missa och lycka till nästa gång! :yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top