Uppkörning snart!

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6-99
Hej!
Jag vet att det finns många tråd om körkortsfrågor!
Men de flesta börjar gå off-topic efter några svar.

Nu till frågan: jag har uppkörning inom några dagar, jag undrar vad jag ska tänka extra noga på? All tips/förslag är guldvärda.

Jag har kört allt med körskola(Lötsjö trafikskola Jakobsberg), jag har uppkörning i Barkaby STHLM, skriv gärna ifall du har haft uppkörning där om vad du fick göra under uppkörningen.

Tack på förhand!
Jag hoppas jag får massa underbara svar!
 
om han/hon frågar om du hittar nånstans/visst ställe så säg att du känner dig osäker o då förklarar dom vägen bättre eller berättar under körning..
mindre chans att de blir misslyckat då. :tummenupp

annars..
gå dit med inställning att om jag missar nu kommer de fler chanser..
o de gör det..
man blir lite mindre nervös då tycker jag.
 
Vishy skrev:
2212992 Hej!
Jag vet att det finns många tråd om körkortsfrågor!
Men de flesta börjar gå off-topic efter några svar.

Nu till frågan: jag har uppkörning inom några dagar, jag undrar vad jag ska tänka extra noga på? All tips/förslag är guldvärda.

Jag har kört allt med körskola(Lötsjö trafikskola Jakobsberg), jag har uppkörning i Barkaby STHLM, skriv gärna ifall du har haft uppkörning där om vad du fick göra under uppkörningen.

Tack på förhand!
Jag hoppas jag får massa underbara svar!
När jag körde upp för mc 91 så tänkte jag bara på att köra avslappnat och att röra tydligt på huvudet så att han eller hon ser att du vrider på det vid korsningar osv.
Kör tydligt med hojen och ta det lugnt. Du fixar detta som ett rinnande vatten. Uppkörningen är en baggis jag lovar.
Välkommen som A förare!! :tummenupp
 
Du behöver inte tänka på nåt speciellt, gör bara som du har gjort tidigare.

När jag körde upp (både bil och mc) och var lite osäker tänkte jag "Hur skulle jag har gjort om jag var själv i/på bilen/mc:n?" Jag gjorde som jag skulle gjort annars och det gick ju hur bra som helst.
Ta det lungt, använd huvudet och försök att inte tänka "nu gäller det".
 
Gå igenom säkerhetskontrollen på din egen hoj så att den sitter, kolla gärna så det finns bensin i tanken om du får vätskor på den..blir plus i kanten. Försök att vara lugn...om du skulle sätta ner foten/välta en kon så är det ingen fara du får fler försök...dom tittar efter hur du kan hantera hojen..alla blir vi nervösa och gör misstag det vet dom oxå. När du kör landsväg...ligg inte och kolla i backspeglarna var du har uppkörningskillen..försök att glömma bort honom..flyter på lite bättre då..annars har man mer koll bakåt än framåt. Var väl i stort sett dom erfarenheter jag tog med mig från min uppkörning...

Lycka till.....
 
Grymma svar!
Woow! Bra svar man får! :)
Nu blir man taggad inför uppkörningen!
Kom gärna med förslag också hur jag ska tänka när jag kör på banan samt ute i trafiken.
*vrida på huvudet
*slappna av
*ha bra inställning inför provet!

Fler förslag är som sagt GULDVÄRDA!

tack alla! :D
 
Last edited:
Vishy skrev:
2213108 Grymma svar!
Woow! Bra svar man får! :)
Nu blir man taggad inför uppkörningen!
Kom gärna med förslag också hur jag ska tänka när jag kör på banan samt ute i trafiken.
*vrida på huvudet
*slappna av
*ha bra inställning inför provet!

Fler förslag är som sagt GULDVÄRDA!

tack alla! :D

läser du tråden körkort 2006 så står allt mycket mer utförligt med massa tips :tummenupp
 
Mr Helmut skrev:
2213213 läser du tråden körkort 2006 så står allt mycket mer utförligt med massa tips :tummenupp


Hej Mr Helmut!
Snygg hoj du har måste jag säga!
Ja det stämmer att det finns massa bra tips på "körkort 2006", men tyvärr är det massa sidor och det är mycket som går off-topic där!

Jag vill försöka ha så mycket fakta inför uppkörningen så att jag är beredd på allt! :D
Men tack att du påpekade det!
Mvh Vishy
 
Last edited:
Några goda råd:

1) Visa tydligt att det är DU som är ute och kör med hojen,
inte hojen som är ute och kör med dig.
(som Danne_ skriver "kör tydligt med hojen..")

2) Gör "mjuka" rörelser vid start och stopp, när du gör filbyten,
vid sväng i korsningar osv.

3) Visa tydligt för medtrafikanterna att HÄR är jag! :)
T.ex. om du kommer ikapp ett framförvarande fordon; visa din närvaro genom att ligga kvar bakom en stund tills denne har upptäckt dig, innan du påbörjar en omkörning.

4) Var uppmärksam på det som händer längre fram och försök läsa trafiken och därmed kunna förbereda dig på eventuella situationer.
T.ex att du står i en kö med fordon som ska göra en vänster/högersväng.
Du ser en person som står och väntar vid ett övergångsställe som korsar den väg som du ska svänga in på.
Förbered dig då på att eventuellt behöva stanna för att släppa över fotgängaren.

5) Till sist; Motorcykelkörningens ädla konst att köra med flyt och harmoni handlar kanske främst om två saker: Balans och Rytm!
En del (privilegierade) har det medfött, medan andra behöver träna sig till det.
Lite motsägelsefullt skulle man kunna beskriva det som att köra bestämt men ändå följsamt!
Det kan som sagt ta lite tid att komma dit men när man väl gör det är det DÅ man inser hur fantastiskt motorcykelkörning EGENTLIGEN är! Det brukar också vara då man inser hur mycket mer kul det finns att lära och som därigenom kommer att lyfta upplevelsen av ens egen körning till nya nivåer!!!

Som andra skriver i tidigare inlägg, det är helheten de bedömer.
Om man sätter ner en fot här eller där spelar oftast inte så stor roll.
De vill att du ska kunna visa att du kan hantera hojen på ett säkert och kontrollerat sätt samt uppvisa säkerhetstänkande och bestämdhet i trafiken. Kan du det så ska du också bli godkänd!


Tänk positivt, intala dig själv att det här kommer jag att fixa!
Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:
riverman skrev:
2213777 Några goda råd:

1) Visa tydligt att det är DU som är ute och kör med hojen,
inte hojen som är ute och kör med dig.
(som Danne_ skriver "kör tydligt med hojen..")

2) Gör "mjuka" rörelser vid start och stopp, när du gör filbyten,
vid sväng i korsningar osv.

3) Visa tydligt för medtrafikanterna att här är JAG! :)
T.ex. om du kommer ikapp ett framförvarande fordon; visa din närvaro genom att ligga kvar bakom en stund tills denne har upptäckt dig, innan du påbörjar en omkörning.

4) Var uppmärksam på det som händer längre fram och försök läsa trafiken och därmed kunna förbereda dig på eventuella situationer.
T.ex att du står i en kö med fordon som ska göra en vänster/högersväng.
Du ser en person som står och väntar vid ett övergångsställe som korsar den väg som du ska svänga in på.
Förbered dig då på att eventuellt behöva stanna för att släppa över fotgängaren.

5) Till sist; Motorcykelkörningens ädla konst att köra med flyt och harmoni handlar kanske främst om två saker: Balans och Rytm!
En del (privilegierade) har det medfött, medan andra behöver träna sig till det.
Lite motsägelsefullt skulle man kunna beskriva det som att köra bestämt men ändå följsamt!
Det kan som sagt ta lite tid att komma dit men när man väl gör det är det DÅ man inser hur fantastiskt motorcykelkörning EGENTLIGEN är! Det brukar också vara då man inser hur mycket mer kul det finns att lära och som därigenom kommer att lyfta upplevelsen av ens egen körning till nya nivåer!!!

Som andra skriver i tidigare inlägg, det är helheten de bedömer.
Om man sätter ner en fot här eller där spelar oftast inte så stor roll.
De vill att du ska kunna visa att du kan hantera hojen på ett säkert och kontrollerat sätt samt uppvisa säkerhetstänkande och bestämdhet i trafiken. Kan du det så ska du också bli godkänd!


Tänk positivt, intala dig själv att det här kommer jag att fixa!
Lycka till! :tummenupp

Tack riverman!
Det måste en av de bästa svar jag någonsin har fått på forum!

Jag körde idag landsväg, men jag klantade lite där! han sa hela tiden till mig att skära kurvan och köra rakt igenom kurvan. Men det gick ingen bra! ska åka omkring där och köra med bil och se.
Men har någon några nyttiga tips när man kör på landsväg! kurvteknik, placering m.m

Tack alla!
//Vishy
 
har själv uppkörning den 14:e, tänkte bara kolla det e väl helt okej om visiret på hjälmen är inte genomskingligt, dvs som en spegel?
 
Amirooo skrev:
2218556 har själv uppkörning den 14:e, tänkte bara kolla det e väl helt okej om visiret på hjälmen är inte genomskingligt, dvs som en spegel?

Visiret ska inte spela nån roll så länge du ser igenom det och ser vad du håller på med.. Skulle inte rekommendera ett mörktonat visir överhuvudtaget när det regnar, molningt och mörkt.
 
Back
Top