Uppkörning säkerhetskontroll

Darude

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2021
Hoj
Kawasaki vn800 03
Ska köra upp.om.ngr dgr och har tyvärr noll koll på säkerhets kontroll, googlat men inget går in i mitt nervösa fruntimmer kola..
Har ni nåt tips o enkel förklaring åt mig som jag kan göra för o lära in.
 
Jag körde upp förra året och var också sjukt nervös.

Kollade videos på Youtube, tyckte det var lättare att se någon visa vad och hur man kollar.
T.ex.

Sedan skrev jag ned en punktad lista över vilka delar som ingår i säkerhetskontrollen. Det ska tydligen vara OK att ha stödpibkter så länge de inte talar om hur man kollar.
Den blev dock liggandes i fickan

Lycka till!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Vet inte om det är tips, men denna ser bra ut
En sak som kan vara bra att kolla är om det går att få på helljuset/halvljuset utan att motorn är igång. I filmen var det halvljus och jag har för mig att cykeln på skolan var det helljus som inte funkade utan motor. Det man kan göra är att starta motorn och döda den med dräpknappen på höger sida och sen inte slå av tändningen, då är cykeln helt "upptänd". Det skall man undvika att ha länge för det drar batteri.
Har du inte centralstöd är det svårt/omöjligt att kolla lagren så det kommer du antagligen inte åka på.

Ett tips jag fick på skolan var att om man får uppgift att kolla fälgarna så är det luft i däcket så är fälgen hel (om man har slanglöst)
 
Vad är det med folk.
Hur länge har du övningskört?
Säkerhetskontroll ska handledaren / läraren se till att eleven gör före varje körning, då sitter det.
Det är inte alla delar som behöver göras var gång, men mycket är faktiskt bra att göra även efter man klarat uppkörningen.
Många som skriver här på SH och ska köra upp tycks tro att man bara behöver lära sig så mycket så man klarar två timmar ihop med en kontrollant.
Dessa kommer inte att bli långlivade i trafiken.
Så, nu mår jag bättre.
 
Ska köra upp.om.ngr dgr och har tyvärr noll koll på säkerhets kontroll, googlat men inget går in i mitt nervösa fruntimmer kola..
Har ni nåt tips o enkel förklaring åt mig som jag kan göra för o lära in.
På min uppkörning i höstas fick varje person kolla en grej. Vissa fick trycka på tutan, andra fick kolla lamporna. Jag hade med mig en utskriven punktlista som komihåg, som jag inte använde.

Mina förberedelser bestod i princip av att se filmen som länkats till ovan sju hundra gånger, och en genomgång av alla momenten på min egen hoj med en kompis. På körskolan kom det upp en endaste gång, och det var jag som frågade om skolans cykel hade centralstöd för att jag hört att det var ju enklare att ställa upp den så om man skulle klämma på saker.

Prövaren sa "kan du kolla lagren" och gick och ställde sig tio meter bort. Jag ryckte (utan centralstöd) i allt jag kom ihåg att man skulle rycka i och tittade bort mot snubben, sen vinkade han mig vidare.

Innan jag ska köra iväg brukar jag trampa på däcken och kolla att bromsarna tar. Ibland kommer jag ihåg att tända lamporna och gå ett varv innan jag sätter mig i sadeln. Det känns ungefär lagom, och inte alls vad som hände på uppkörningen.
 
Och jag fick göra hela säkerhetskontrollen på min uppkörning, så se till att den sitter.
Youtube sen prata högt för dig själv samtidigt som du utför kontrollen på cykeln är mitt tips.
 

Saxat från mc-korkort.se:

Säkerhetskontroll MC - så här gör du

Ställ upp motorcykeln på centralstödet

  • Slå på tändningen, kontrollera att alla mätare verkar fungera
  • Kontrollera att parkeringsljuset fungerar
  • Kontrollera att bakljuset fungerar
  • Kontrollera att skyltbelysningen fungerar
  • Kolla vänster blinkers, fram och bak
  • Kolla höger blinkers, fram och bak
  • Kolla ljudsignalen
  • Prova att "gasa", och kolla så att gashantaget går tillbaka av sig själv
Slå på motorcykeln

  • Kolla halvljus
  • Kolla helljus
  • Kolla ljustutan (om tillämpbart)
  • Prova att slå av motorcykeln med död-mans-greppet
Slå på motorcykeln igen

  • Håll in kopplingen, lägg i en växel och fäll ner sidostödet för att kolla så att motorcykeln slår av sig
  • Kontrollera bromsvätskenivån fram
  • Följ slangen för bromsvätskan ner till hjuletfram, kolla efter skador eller veck på slangen
Be provförättaren att trycka ner bakdelen på motorcykeln så att framhjulet kan snurra fritt

  • Snurra hjulet och kolla efter skador på hjullagret
  • Snurra hjulet och kolla efter skador på fälgen
  • Snurra hjulet och kolla efter skador på däcket
  • Under tiden du ändå snurrar på hjulet, kolla så att det snurrar utan problem och att ingen broms ligger på
  • Ställ dig på knä framför motorcykeln, ryck upprepade gånger i framgaffeln för att kolla styrlagret
  • Ställ dig på sidan av motorcykeln, sätt ett knä mot framgaffeln och ryck i däcket för att kolla hjullagret
Provförättaren kan nu ställa ner cykeln

  • Kolla att bromsbeläggen ser okej ut och inte är för slitna (minst 1 mm)
  • Kolla bromsvätskenivån bak
  • Följ slangen för bromsvätskan ner till bakhjulet, kolla efter skador och veck på slangen
  • Snurra hjulet och kolla efter skador på hjullagret
  • Snurra hjulet och kolla efter skador på fälgen
  • Snurra hjulet och kolla efter skador på däcket
  • Kolla oljan
  • Undersök ramen och alla rörliga delar, kolla så att de sitter fast och inte är skadade
Sätt dig på motorcykeln

  • Fäll upp centralstödet, känn efter så att det "fastnar" i uppfällt läge.
  • Tryck in handtaget för frambromsen, "skjut" motorcykeln framåt ett par gånger för att kontrollera så att frambromsen fungerar
  • Sätt foten på bakbromsen, "ryck" motorcykeln bakåt ett par gånger för att kontrollera så att bakbromsen fungerar
Kliv av motorcykeln

  • Kontrollera att packboxarna är hela och att ingen olja trängt upp
  • Sätt ett knä mot bakhjulet och ryck i bakdäcket för att kontrollera hjullagret
  • Snurra på bakhjulet och kontrollera så att det snurrar lätt och att ingen broms ligger på
  • Kolla spelet på kedjan
  • Kolla kuggarna på bakdrevet
  • Kolla kuggarna på framdrevet (om det är möjligt)
 
Kortfattat går ju hela denna övningen ut på att kontrollera att motorcykeln går att köra på ett säkert sätt.
Dålig kedja och drev, dåliga lager i hjulen och ramen, oljeläckage i framgaffeln med mera och så vidare är ju potentiellt livsfarligt.
Listan ovan går ut på att kontrollera just de där sakerna.
 
Den korta varianten; Alla lampor och rörliga delar skall kontrolleras.

Ändå kortare; Allt skall kontrolleras.

Det duger kanske inte som svar på uppkörningen men svårare än så är det inte.
 
Ett bra sätt att slippa minneslapp: Testa från vänster till höger.
Vad sitter längst till vänster, vänster backspegel, ställ in den.
Vad sitter näst längst till vänster, kopplingshandtaget, är dragläget rätt?
Därefter, ljusomkopplaren, funkar halvljus, helljus, ljustuta?
...
 
Hoppsan tjosan!! Kollade inte listan noga. Nån får ju skriva till sajten!!
Självklart måste ju bromsljus kollas! Bra där!

Jag hade faktiskt bromsar som kontroll på min (godkända) uppkörning.
Noterade då att bromsljuset faktiskt inte fungerade, det lös konstant.

Fick snällt sitta och vänta på att körskola kom ut med ny hoj
Ordnade sig tillslut!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Finns det någon som någonsin kuggat på en säkerhetskontroll? När jag varit handledare o glott så verkar det var något nödvändigt ont som behöver genomföras.
 
Det enkla receptet är att du skall kontrollera allt som lyser, blinkar eller rör sig.
Dvs alla lampor, blinkers och alla rörliga delar på motorcykeln.
Hjulet kan röra sig och skall kontrolleras. Bromsarna kan röra sig och skall kontrolleras. Osv. Så går du framifrån och bak och kontrollerar allt som kan röra sig eller lysa eller blinka. Då finns det i stort sett ingen risk att du missar på säkerhetskontrollen.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top