uppkörning på tisdag..

Patzie

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2013
Ort
karlstad
Hoj
2011 honda cbr 600 fa
Som rubriken lyder så närmar sej dagen D!:tummenupp så nu tränas manöverprov varje timme jag är ledig så de verkligen ska sitta i ryggen för man kommer väl va så nervös så man knappt kan säga sitt namn:huvet kör upp på min egna hoj med kanske är lite svårare än en glidar hoj men de får gå:yoparty alla här inne måste ju ha passerat detta stadie någon gång och undrar om de finns några bra tips att tänka på där ute? Så man inte missar på nån skit grej:gnissla hoppas ja får åka hoj själv i slutet av nästa vecka..:kär
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det finns hundratals trådar om detta, sök och du skola finna.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Har du övat så grejar du det. Det är ingen som är emot dig och försöker få dig att kugga, utan dem är på din sida. Det är inte alltid det gör nåt om du gör små misstag då dem kan se att du har bra kontroll ändå. Lås inte bakhjulet vid bromsprov bara och använd alltid fotbroms tillsammans med handbromsen. Gäller även vid korsningar med dålig sikt där du måste hålla bromsberedskap. Om det är svårt med fotbromsen är det bara att peta lite grand så att det syns. Ute på väg vrider du på huvudet och visar att du har bra kontroll, speciellt vid filbyte, korsningar ni passerar eller andra faror.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
När det gäller manöverbanorna så är det inte cirkuskonster de vill att du ska klara av.
Kör så fort du behöver på lågfarten för att klara av det utan problem. Är det för snabbt så kommer de påpeka det och förmodligen låta dig prova igen :)
 

Patzie

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2013
Ort
karlstad
Hoj
2011 honda cbr 600 fa
Tack för lite inputs grabbar:tummenupp hojen har abs så bromsprovet är de bara och nita på:yoparty
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Tack för lite inputs grabbar:tummenupp hojen har abs så bromsprovet är de bara och nita på:yoparty

Nej faktiskt inte, för de vill helst se en inbromsning som är precis så stark så att ABSen inte går in. Men det ska vara en välkontrollerad inbromsning så du klarar det säkert även om ABSen börjar jobba, tänk på att ha mjuka armar då och att krama tanken med knäna så att du inte åker fram med överkropp + axlar.

Lycka till! (jag satte mitt idag) :tummenupp
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Att förlita sig på ABSen är livsfarligt. Den dagen du kör en hoj utan så kommer du vara van att knipa tills det knastrar. Suprise och du ligger på backen :)
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Det är absolut bara inte att nita, på min uppkörning betonade besiktningsmannen specifikt att han kollade så ABS'en inte gick i, en kille i vår grupp fick göra om bromsprovet just pga detta och höll på att bomma andra gången (=kuggad) men besiktningsmannen var osäker på om ABS'en användes eller ej, och killen såg ut att ha bättre kontroll på inbromsningen andra gången så han släppte det.

I övrigt önskar jag lycka till!
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tack för varningen, då håller jag mig borta från vägarna på tisdag! :D


Se till att vara utvilad, avslappnad och nypinkad. De vill bara se att du har kontroll på hojen och att du kan hantera olika trafiksituationer. Ett tips jag fick var: "Kör som om du vore ensam, fast lagligt". Testa det och lycka till! :tummenupp
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Ett tips jag fick var tvärtom.... Tänk att trafiken är ett datorspel och att alla trafikanter är fienden som vill DÖDA DIG...
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Det är olika vad gäller med ABS eller inte. Hos oss i Uppsala är det helt ok om ABS:en går i så länge du har rätt teknik i övrigt. Är du fundersam så är det bara att fråga förarprövaren.
Lycka till!
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Han jag körde upp med sa: "Kommer vi till en trafikerad rondell så ta en lucka ner du ser den även om jag inte hinner in, jag kommer alltid ikapp". Jag tolkade det som att bara för att du kör upp så kör inte som en fjant (du skall såklart inte bomba helvete in i varje rondell heller såklart). Kör bara med sunt förnuft, planera din körning så du har bra flyt i trafiken, var "riskmedveten", tänk på din placering osv osv osv osv..

Den största boven på dagen D är nervositeten, försök att vara så avslappnad som möjligt. Jag var SJUKT nervös när jag körde upp vilket är svårt att komma ifrån men skiter det sig kan man alltid göra om.

Lycka till nu och ta det piano så kommer det gå skitbra!:tummenupp
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
i Malmö fick abs inte gå in under bromsprovet.

Jag var också nervös minns jag, Glömde andas under lågfarten och höll på att tuppa av i mitten av den :)
 

Patzie

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2013
Ort
karlstad
Hoj
2011 honda cbr 600 fa
Ja den största utmaningen är nog att hålla sej kall och köra som en vanlig dag(fast lagligt):tungan men som sagt bommar man de kommer fler chanser men min plånka har inte de djupaste fickorna efter hoj köp, personlig utrustning försäkringar mm:mad: så hoppas på första:tummenupp
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Placering är väldigt viktigt också. Lär dig skära kurvors osv, men det kan du nog redan, men det verkar vara mycket viktigt på uppkörningen.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Ingen ide att stressa upp sig.
Kör som det var vilken lektion som helst.
Visa att du är medveten om faror vilket du gör genom att vrida huvudet för att markera att du verkligen tittar åt ett håll.
Uppkörningsledaren kan ej se att du vinklar ögonen åt höger t.ex utan vrid hela huvudet, då ser han tydligt att du är uppmärksam.
Placering i trafiken när du kommer dit och kör med sunt förnuft.
Låg-, högfart och bromsprov förutsätter jag att du sätter.

Lycka till... :tummenupp
 

Rainix

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Ktm 450 exc 08
När jag körde upp förra året så sa inspektören "idag ska vi köra mc och inte fjanta runt"
Med det så sa han att jag vill se aktiv körning. Ni ska våga gasa på upp i fart och inte ligga och sega.

Så egentligen vill dom väll se att du kör hoj helt enkelt och inte att du sitter och fegar och tar det extra lugnt bara för att du kör upp.
Jag låg i snitt 5 km/h för fort på alla landsvägar. Inne i stan körde jag i 50 eller i den hastighet som jag bedömde passande för situationen.
Var tydlig med kroppsspråket och markera att du använder bakbromsen. Se till att ta plats fick jag som tips av han som höll i uppkörningen.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top