Uppkörning på Husaberg 650

RilleP

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2012
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg 650 fs
Håller på och ta mitt mc-kort nu. Undrar kort och gott om det går , med dom nya reglerna för tung-mc, om det går att köra upp med en husa 650. Såg att men var reggad på 9kw, blir det automatiskt begränsad då? Kan man annars regga den till 60hk som det egentligen är?
 
Besktning vet jag kommer göras på plats, oavsätt när den e besiktad senast, tror de måste vara utan anmärkning, annars får du inte köra upp men får ändå betala uppkörningen, ja ska hyra hoj vid upp körning!

men lycka te!
 
Mitt råd är att köra upp med en annan hoj eftersom du i med att du reggar om hojen förmodligen missar den förmånliga försäkringspremien som du har nu.

Det var förövrigt jag som sålde den till dig, lycka till med körkortet!
 
Besktning vet jag kommer göras på plats, oavsätt när den e besiktad senast, tror de måste vara utan anmärkning, annars får du inte köra upp men får ändå betala uppkörningen, ja ska hyra hoj vid upp körning!

men lycka te!

Skillnad på deras koll och en regbesiktning (vilket krävs när man ändrar motoreffekt)
 
Mitt råd är att köra upp med en annan hoj eftersom du i med att du reggar om hojen förmodligen missar den förmånliga försäkringspremien som du har nu.

Det var förövrigt jag som sålde den till dig, lycka till med körkortet!

Ja, det är ju skitsmart; alla borde syssla med försäkringsbedrägeri!

Fortsätter vi så lär ju allas försäkringspremie sänkas! :glömdet
 
Eftersom den är helfordonsgodkänd så är det förmodligen helt omöjligt att regga om den till högre effekt.Att det är så låg effekt än nog inte ett försök att hålla försäkringen nere utan den enda möjligheten att klara bullerkraven.
 
Jag tror inte en Husa ens går igenom en regbesiktning ostrypt. Det finns en anledning att dom väljer att strypa dom något helt sjukt.
 
Tänk på att det är svårt att använda bakbromsen effektivt från 90km/h. Jättelätt att låsa på en motard, dock mycket enklare på en körskolehoj tex. Mitt tips är att du övar på din egen men kör upp på annan hoj, ta iaf en lektion på väg för att få feedback om du inte har en riktigt bra och uppdaterad handledare.
 
Ja, det är ju skitsmart; alla borde syssla med försäkringsbedrägeri!

Fortsätter vi så lär ju allas försäkringspremie sänkas! :glömdet
Det är en sak att köra tex. en R1 på 25kw, men om hojen kommer från fabrik med en angiven effekt på 6-9kw så ska man själv ta ansvar för att regga om den?

I så fall kan du ju börja proklamera för alla husaberg ägare om vad effekten egentligen är och att de absolut måste regga om den. För min egen del försäkrade jag den på de ca 60-65hk den hade, för att ha ryggen fri mot försäkringsbolag, då fick jag en kostnad på 218Hel/månad.
 
Tack för svaren! Men då kan jag mao köra upp på den som A-begränsad?
Edit: angående köra upp på motard, var på körskolan nyss och hörde, och dom rekommenderade att man kör upp på en motard eller annan cykel som har en mer upprätt ställning.
 
Last edited:
Tack för svaren! Men då kan jag mao köra upp på den som A-begränsad?

Den uppfyller ju kraven rent formellt men det är ju ganska uppenbart att den är rätt brutalt trimmad så om förättaren är grinig kanske det blir stopp.
 
Okej, men tycker att jag läst på flera ställen att folk kört upp med husor.. Nogon som ev. har gjort ett prov med en sån får gjärna skriva :hej
 
Okej, men tycker att jag läst på flera ställen att folk kört upp med husor.. Nogon som ev. har gjort ett prov med en sån får gjärna skriva :hej

Det är klart att det går för det är en smidig hoj. Dock är bakbromsen mycket svårare än andra hojar plus att du har lång fjädringväg fram. Du märker själv om det går bra eller ej när du tränar, typ av stövel kan spela roll. Ville bara tipsa dig att det är enklare många andra hojar ifall du upplever problem. Själv satte jag bromsprovet perfekt kanske varannan gång med min Motard och 10/10 med körskolans hoj.
 
Bennyfax: Okej, tack för för tipsen. Om jag förstår det rätt så är det under högfartsdelen det blir problem när man ska bromsa? Iaf ska jag mickla lite med den imorgon då alla orginal grejer ska på igen. Motorn är renoverad för 25timmar sedan, så förhoppningsvis rasar det inte ;)
Tog förövrigt första riktiga provturen idag, sjuk kul cykel!! :hihi Sitter visserligen acra system på just nu men... Längtar verkligen på mitt kort nu :gnissla
 
Du bromsar från 50 km/h i högfartsdelen och sedan gör du ett bromstest. Börja bromsa från 50 km/h utan att låsa bakdäcket, sker detta får du vara beredd att släppa upp bromsen.
Bromsa med bak först, direkt efter (ca 0,5 sek max) kramar du frambromsen bestämt och släpper efter lite när du börjar stanna. Du ska klara detta i 70 respektive 90 km/h. Det är viktigare att bromsa säkert utan att låsa hjulen än att försöka få så kort bromssträcka som möjligt fast man vill ju ändå få stopp på hojen så snabbt.

Om du inte har lärt dig bromsa kan jag tipsa om att knipa tanken hårt med benen, spänn mage och var avslappnad i armarna, håll upp huvudet och titta rakt fram. Lite svårt i början men gör du allt perfekt har hojen bra balans när du stannat, det är dock inte så viktigt. Ge inte upp och lycka till.
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top