Uppkörning på fredag - panik!

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Hej!

Jag bestämde mig för en vecka sedan för att ta tag i detta med A-kortet. Jag anmälde mig till teoriprov och fick tid onsdagen två dagar senare. Efter lite korvstoppning så klarade jag det, förvisso med liten marginal men men :)

Sen ringde jag för att få uppkörningstid och fick det - på fredag!

Nu har jag lite panik, jag har bara tagit en enda körlektion och det var på en enduro 650. På uppkörningen ska jag låna en kompis GSX 750 E, min egen GSX 750 ES har bränslekranen pajat på.

Körskolan har inte tid att fixa så att jag kan få köra manöverbanan innan provet.

Nån som kan tipsa om saker som kan vara bra att tänka på inför provet? Jag ska ut nån kväll med kompisen och sätta upp en provisorisk körbana. Är tiderna svåra att hålla? ÄR det något moment som är speciellt svårt?

Jag har kört en del i sommar med farsan och jag har haft en 125 som jag smygkörde lite på, så jag är ju inte helt borta - men jag har aldrig prövat manöverbanan och jag vet inte vad uppkörningsgubben tittar extra mycket på..

Tacksam för svar
MVH
Henrik

H Svensson skrev:
Hej!

Jag bestämde mig för en vecka sedan för att ta tag i detta med A-kortet. Jag anmälde mig till teoriprov och fick tid onsdagen två dagar senare. Efter lite korvstoppning så klarade jag det, förvisso med liten marginal men men :)

Sen ringde jag för att få uppkörningstid och fick det - på fredag!

Nu har jag lite panik, jag har bara tagit en enda körlektion och det var på en enduro 650. På uppkörningen ska jag låna en kompis GSX 750 E, min egen GSX 750 ES har bränslekranen pajat på.

Körskolan har inte tid att fixa så att jag kan få köra manöverbanan innan provet.

Nån som kan tipsa om saker som kan vara bra att tänka på inför provet? Jag ska ut nån kväll med kompisen och sätta upp en provisorisk körbana. Är tiderna svåra att hålla? ÄR det något moment som är speciellt svårt?

Jag har kört en del i sommar med farsan och jag har haft en 125 som jag smygkörde lite på, så jag är ju inte helt borta - men jag har aldrig prövat manöverbanan och jag vet inte vad uppkörningsgubben tittar extra mycket på..

Tacksam för svar
MVH
Henrik
Det kommer att ga fint! Jag gjorde likadant som du, snabba ryck, och det gick bra. Stall upp PET-flaskor enligt VV:s skisser pa krypbanorna pa nan p-plats och trana lite under veckan nu bara :tummenupp Lycka till! /Lasse

Min uppköringsman kollade påpekade att han var extra noga med bromstestet, där ville han att man skulle vara helt felfri på första försöket. Angående konbanan så var det bara att tuta och köra, han sa att man behövde inte stressa om man var osäker, tiden räcker gott och väl.
Själva trafikkörningen kan man inte påverka så mycket, antingen kan du det eller så kan du det ej. Kör med framförhållning men utan att fegköra för mycket. Kolla alltid en extra gång åt varje sida innan du svänger, signalera i tid, accelerera upp till den hastighet som råder och håll den, kör som att du vore hemsk trevlig mot de andra i trafiken. Då borde du klara det galant.
Och var för fan inte pissnödig! Det var jag och det var ett helvete kan jag säga. Men det gick som smort ändå, det hela var över efter ca 1 timme efter att alla 3 hade kört banan och sen nån mil i trafiken och lite gruskörning.

Tack för svaren.

Känns mycket bättre nu. Jag kollade in tråden med tips, den verkar riktigt nyttig. Har skrivit ut en massa saker nu.

Om någon annan har ett bra "att-tänka-på" tips så är jag väldigt tacksam!

Håll tummarna för mig på fredag ;o)

JAG KLARADE DET!!!

Fy fan vad skönt!

Tack för hjälpen, finns mycket bra tips i diverse trådar här.

Vi syns på vägarna!

:) :) :) :) :)

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg