Uppkörning på Barkaby?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Har fått uppkörningstid via körskolan, på Barkaby, "inom kort" ;)

Vilka vändor är vanliga när det gäller trafik-delen där?

/Jocce

tror nog det finns lika många vändor som det finns kontrollanter så det är bara att åka dit och köra runt lite så du känner igen dig i området i alla fall, kan vara vettigt att kolla bussfiler som du får köra i + köra runt lite i centrum så du vet var 30 vägarna finns mm.

Lindormsnäs, Lennartsnäs om du åker emot kallhäll och igenom.

Åker du mot uppl-väsby är Kairo väldigt vanlig.

Uppkörningen för mc består av två delar.

Del 1
Manövreringsprov på flygfältet där du får visa prov på inbromsningar, krypkörning, säkerhetskontroll osv.

Del 2
Uppkörning i trafik. För min del var det samling vid McDonalds i stäket. Där åkte vi bland annat in i ett villahusområde där jag fick visa prov på bra omdöme osv. Fanns t ex övergångsställen med dålig sikt, höga häckar osv.
Därefter åkte vi på motorvägen en lite bit för att sedan åka tillbaka på en 70 väg. Tänk på att instruktören sitter på sin hoj bakom dig och inte hör dig tänka. Visa därför extra tydligt att du saktar in inför ett överg¨ångsställe etc genom att trycka till lite på bromsen så lampan tänds. Först då ser han att du är med i matchen.

Sen är det bara att ta det lugn, kanske en lite burgare innan uppkörningen så ska det ordna sig! Behåll bara lugnet så blir det bulten nästa :yoparty

Från och med i år utgår trafik delen ifrån Barkarbyflygfält.
Därifrån kan man givetvis få åka åt lite olika håll. Själv fick jag åka mot Jakobsbergscentrum, sedan ut mot Viksjö där det blev lite "landsväg" samt en avstickare till en grusväg.

Något du bör tänka på är att om du kommer från Ikea/Bauhaus och ska köra in i rondellen mot Jakobsbergs centrum skall ligga i vänsterkörfält! Har varit nära att smälla med många där som kör rakt fram i högerkörfältet, har även hört om de som kuggat i den rondellen.
(Pilar i vägbanan kommer inom kort att målas upp för att tydliggöra körfälten, fast de kommer nog inte dit förrän du har lappen i handen:tummenupp )

Lycka till!

Blev kungsängen centrum och Lennartsnäs för mig.

Ja och i Lennartsnäs gick det ju så inihlvt fort att dom fortfarande har nervösa hästar där... :tungan

Jag fick från Mcdonalds stäket till kungsängen, lite "villaområde" ovanför kungsängen, sen förbi gymnasiet och tillbaka till McDonalds Barkarby, klart... Tog inte mer än 20 min max...

Ja och i Lennartsnäs gick det ju så inihlvt fort att dom fortfarande har nervösa hästar där... :tungan

Och efter mig var det en annan som körde upp. Han var så nervös och blek att man inte såg skillnad på honom och en jättechampinjon. :tungan

Och efter mig var det en annan som körde upp. Han var så nervös och blek att man inte såg skillnad på honom och en jättechampinjon. :tungan

Hallå! Jag kan väl inte rå för att jag får en enorm hjälm frilla heller??? :mad:

:D :D :D

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back