Uppkörning om 2 dagar

Rollern

Ny medlem
Gick med
1 May 2018
Ort
STOCKHOLM
Hoj
2012 Yamaha YZF-R125
Har uppkörning 28 Maj tagit överdrivet många körlektioner 13st (1300min) även tränat krypkörning och höfartsbanan med min hoj (runt 6 timmar) och är fortfarnade skit nervös inför uppkörningen, och tanken att nervositeten kommer göra så att jag inte klarar av provet gör mig bara mer nervös... Klarar banorna och inbromsningarna också trafiken men är just nervös inför trafiken eftersom man inte vet vad som kommer hända i för väg!

Klarade du första gången? Med hur många körlektioner?

Hoppas på de bästa, shit väntat på kortet i över 2 år. Har även planer till sommaren som kommer skita sig om jag inte klarar av provet.
 
Last edited:
Tog 13 lektioner som du. Jag hoppas det går bra. ALLA är nervösa vid uppkörningen och inspektörerna tar hänsyn till det. Min inspektör satt och pratade hojar hela tiden i intercomen i syfte att lugna ner mig. Jag klarade det på första.


Om du kör upp i Tullinge så finns en bra tråd:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?159114-Vägar-vid-uppkörning-på-Tullinge

Åk dit och kontrollera imorgon.
Luringar:
- Pålamalsvägen vid grustaget. Hastigheten sänks från 70 till 50 till 30 och upp igen efter grustaget.
- Du kommer sannolikt att få köra Pålamalsvägen och sedan efter grustaget få order om att vända vid lämplig plats. Åk dit imorgon och reka några bra platser.
- Om du får köra mot Lida så får du order om att vända uppe på parkeringen vid Lida. Sväng INTE av vid bussvändplatsen utan vänd vid p-platsen.
- Vid ngt tillfälle kommer du att köra i korsningen Huddingevägen - Flottiljvägen. Observera rödljus samt företrädesskylten under järnvägsspåret.
 
Ta de lugnt. som du säger själv så verkar du ha förberett dig bra. lugnt och sansat, lita på dig själv. du har ju kört massor:tummenupp
 
Tog 13 lektioner som du. Jag hoppas det går bra. ALLA är nervösa vid uppkörningen och inspektörerna tar hänsyn till det. Min inspektör satt och pratade hojar hela tiden i intercomen i syfte att lugna ner mig. Jag klarade det på första.


Om du kör upp i Tullinge så finns en bra tråd:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?159114-Vägar-vid-uppkörning-på-Tullinge

Åk dit och kontrollera imorgon.
Luringar:
- Pålamalsvägen vid grustaget. Hastigheten sänks från 70 till 50 till 30 och upp igen efter grustaget.
- Du kommer sannolikt att få köra Pålamalsvägen och sedan efter grustaget få order om att vända vid lämplig plats. Åk dit imorgon och reka några bra platser.
- Om du får köra mot Lida så får du order om att vända uppe på parkeringen vid Lida. Sväng INTE av vid bussvändplatsen utan vänd vid p-platsen.
- Vid ngt tillfälle kommer du att köra i korsningen Huddingevägen - Flottiljvägen. Observera rödljus samt företrädesskylten under järnvägsspåret.

Kör upp i Gillinge, tack
hoppas man får en sån inspektör!
 
Som andra säger, ta det lugnt! Min pappa är snäll, en väldigt bra pappa faktiskt! Men övningsköra hatade han. Övningskörde kanske 4-5 timmar om ens det för lätt mc kort, klarade det på första uppkörningen. Övningskörde 0.5-1 timme för mellankortet, första försöket. 0 timmar för tunga kortet, första försöket.

Lite drygt 10 mil med en automat V70 för B körkortet - första försöket med manuell bil... :tuttar

TA DET LUGNT I TRAFIKEN! Men var inte mesig! Två helt olika saker. Våga gasa för att köra om (om du nu behöver köra om) påfarter osv.

Lycka till!! :krama
 
OM du råkar sätta ner foten under lågfarten eller gör ngn annan miss, slutför momentet! Inspektören ser till helheten. Jag råkade sätta ner foten en gång men fick ändå godkänt för resten såg bra ut.

Som Andreas skriver, fega inte med gasen.
Var övertydlig att du tittar åt vänster och höger, vrid hela huvudet istället för att titta åt sidorna. Var tydlig att du använder både fram och bakbroms. Dina rörelser måste synas.
 
Säg till inspektören att du är nervös.

Dels kommer han/hon att redan veta om det och ge dig ett lugnande svar.

Dels avlastar det din egen nervositet och du kan vara lugnare när du skall köra.
 
Som andra säger, ta det lugnt! Min pappa är snäll, en väldigt bra pappa faktiskt! Men övningsköra hatade han. Övningskörde kanske 4-5 timmar om ens det för lätt mc kort, klarade det på första uppkörningen. Övningskörde 0.5-1 timme för mellankortet, första försöket. 0 timmar för tunga kortet, första försöket.

Lite drygt 10 mil med en automat V70 för B körkortet - första försöket med manuell bil... :tuttar

TA DET LUGNT I TRAFIKEN! Men var inte mesig! Två helt olika saker. Våga gasa för att köra om (om du nu behöver köra om) påfarter osv.

Lycka till!! :krama

Tack för tipsen, känner mig alltid lite säkrare med dessa kommentarer :)
Vågar gasa, är rädd för att missa en skylt.
 
Säg till inspektören att du är nervös.

Dels kommer han/hon att redan veta om det och ge dig ett lugnande svar.

Dels avlastar det din egen nervositet och du kan vara lugnare när du skall köra.

Är det inte så att om du är för nervös så får du inte köra upp? Men säga till borde nog inte skada...
 
Inspektörerna är inga elaka typer. Dom gör en saklig bedömning av helheten, fixera inte vid enskilda mindre missar, visar du för dom att du behärskar hojen och trafiken så blir du godkänd.

Blir du inte godkänd betyder det bara att du behöver öva mer, inte att du är en dålig människa eller att inspektören hatar dig ;)
 
Inspektörerna är inga elaka typer. Dom gör en saklig bedömning av helheten, fixera inte vid enskilda mindre missar, visar du för dom att du behärskar hojen och trafiken så blir du godkänd.

Blir du inte godkänd betyder det bara att du behöver öva mer, inte att du är en dålig människa eller att inspektören hatar dig ;)

Det hoppas jag på verklingen! Har hört att vissa inspektörer är "sur gubbar" men det är ju enklare att skylla på någon annan än sig själv.

Lite svårt att inte vara nervös när man väntat SÅÅÅÅÅÅ länge! känns om livet hänger på de :död
 
Lite svårt att inte vara nervös när man väntat SÅÅÅÅÅÅ länge! känns om livet hänger på det

Det är bättre att vara lite nervös och skärpa sig än att vara för självsäker och bita i gräset.
Inspektörerna är inga "surgubbar" alls, utan lärare med erfarenhet som är rädda om dig och vill att du ska vara en bra, omdömesfull och uppmärksam motorcyklist för ett långt liv på hoj.
 
Inspektörerna vet att man kommer och är nervös, det är en naturlig känsla. De ser på helheten hur du framför en mc, kör som du har lärt dig. :krama
 
5 lektioner och klarade på första.. Kände precis som du, en jävla nervositet. Jag va inte så orolig för trafiken, köra i allmän trafik ör inte svårt bara man håller koll runt sej. Sedan händer ju olyckor ändå men... högfart och lågfart, jag stod och skaka innan ja skulle köra. Intalade mej själv att jag kan de här och nu bär de av.. Innan ja visste ordet av stod vi där klara och jag fick ta hojen hem utan uppsikt :tummenupp

De kommer gå fint. Bara andas och kör som du brukar. Lycka till!!
 
Tänkt inte på för mycket utan föreställ dig som det är en vanlig övningskörningsdag:)

Slutför alla del moment lugnt och fint även om du råka göra några små misstag som många har nämnt tidigare:)

Dessutom var extra tydlig med döda vinkel vid omkörningar,filbyte samt vid övergångsställen:)

Utöver det tänkt också lite extra på högerregeln ( framför allt vid skymda ställen, ge liten dutt på handbromsen och visa att du beredd på att stanna om nån situation skulle uppstå).

Det här fixar du elegant och lycka till:tummenupp
 
5 lektioner och klarade på första.. Kände precis som du, en jävla nervositet. Jag va inte så orolig för trafiken, köra i allmän trafik ör inte svårt bara man håller koll runt sej. Sedan händer ju olyckor ändå men... högfart och lågfart, jag stod och skaka innan ja skulle köra. Intalade mej själv att jag kan de här och nu bär de av.. Innan ja visste ordet av stod vi där klara och jag fick ta hojen hem utan uppsikt :tummenupp

De kommer gå fint. Bara andas och kör som du brukar. Lycka till!!

Tack! Har exakt samma känsla men just trafiken är jag mer nervös över, banorna borde jag klara
 
Tänkt inte på för mycket utan föreställ dig som det är en vanlig övningskörningsdag:)

Slutför alla del moment lugnt och fint även om du råka göra några små misstag som många har nämnt tidigare:)

Dessutom var extra tydlig med döda vinkel vid omkörningar,filbyte samt vid övergångsställen:)

Utöver det tänkt också lite extra på högerregeln ( framför allt vid skymda ställen, ge liten dutt på handbromsen och visa att du beredd på att stanna om nån situation skulle uppstå).

Det här fixar du elegant och lycka till:tummenupp


Tack för tipsen, ska tänka på de! Tack de e bara att hoppas
 
Tack! Har exakt samma känsla men just trafiken är jag mer nervös över, banorna borde jag klara

Ta de lugnt, andas och kör :tummenupp situationer uppstår, lös dom på ett säkert sätt. De e inte alltid de går lösa lagligt men säkert och de är precis vad dom vill se :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top