Uppkörning närmar sig..

Tack allihopa - tyvärr kuggade jag, men kanske var det bästa som kunde hända?! Nu vet jag hur det går till, och nästa uppkörning (som redan är inbokad) kommer jag köra skiten ur motorcykeln - Jag kuggade på att han tyckte jag kunde höja tempot i hlgfart (låg redan på 55) och att jag satte ner foten lite för snabbt efter inbromsning i 90.

Så var det med det...:huvet
 
Surt! Nästa gång grejar du det. Tänk på att verkligen köra motorcykel på trafikdelen sen, jag fick lite skäll när jag körde upp, han tyckte jag körde för mycke bil och för lite motorcykel, men skärpte till mig och klarade det till slut. Andas, ta det lugnt, fokusera på körningen och tänk att du inte kör upp, utan att du bara övar hemma som vanligt. Det är mina tips till nästa gång.:tummenupp
 
Tjena!

Det är inte svårare som privatist jämfört med om du kör upp med körskola, det är en myt så var inte orolig till nästa gång! :)

Försök värma upp lite på morgonen, speciellt med lite koner och lågfartsdelen. Åk sedan till manöverbanan och kolla om du kan komma in lite tidigare. Kanske är det stängt men att någon körskola är där inne och övningskör. Då släpper de säkert in dig om du berättar att du ska köra upp!

Jag satte till och med ner foten på lågfarten. Om du också råkar göra det, stressa inte iväg. Sätt ner foten, stanna cykeln och tittar upp och kör försiktigt vidare. Jag behövde inte göra om lågfarten eftersom det ändå såg stabilt ut.

Du fixar detta nästa gång, lycka till!

Kom på en sak till! I högfarten, försökt att få till en bra motstyrning innan väjningen, direkt efter "korridoren". Det blir då lättare att göra den sista väjningen för att inte köra ner kornen. Med korridoren menar jag de första fyra konerna.
 
Last edited:
Det låter lite otroligt att du skulle köra högfartsbanan i över den hastighet som krävs, men att provförättaren ändå ville att du skulle köra snabbare.. Och ang din inbromsning så lär den inte ha sett kontrollerad, lugn och snygg ut. Bara att öva mer! :)
 
Jag låg i 55 i Manövern, men jag låg i 65 innan, och motorbromsade lite innan, så jag fick göra om den. Han hade säkert sina skäl att kugga mig!

Det låter lite otroligt att du skulle köra högfartsbanan i över den hastighet som krävs, men att provförättaren ändå ville att du skulle köra snabbare.. Och ang din inbromsning så lär den inte ha sett kontrollerad, lugn och snygg ut. Bara att öva mer! :)
 
Du får inte släppa gasen innan manövern, du SKALL ha jämn gas hela vägen, han vet inte om du kör 45 eller 55, han hör bara om du slår av på takten inför manövern=kugg.

Lång ansats, upp tidigt i fart, stabilisera hastigheten och koncentrera dig sedan på manövern, HÅLL gasen jämn hela vägen upp till näst sista konen där du bromsar...

träna*träna*träna*träna :tummenupp

Men just det, strunta i det, allt jag ville fråga är om Fröken ville ligga :hihi
 
Du får inte släppa gasen innan manövern, du SKALL ha jämn gas hela vägen, han vet inte om du kör 45 eller 55, han hör bara om du slår av på takten inför manövern=kugg.

Lång ansats, upp tidigt i fart, stabilisera hastigheten och koncentrera dig sedan på manövern, HÅLL gasen jämn hela vägen upp till näst sista konen där du bromsar...

träna*träna*träna*träna :tummenupp

Men just det, strunta i det, allt jag ville fråga är om Fröken ville ligga :hihi

Fan, det tog lång tid innan den kom :tungan
 
på min uppkörning för A1 (8/8) så skulle jag kolla bromsarna och missade bromsvätskan... blev godkänd utan anmärkningar på både bana och trafik!
Och körde högfarten i typ 40 (enligt han, det var 50+) men det gick ju vägen ändå!
 
Ja, dem är roliga, just det att de säger "du låg runt 40-45" när det faktiskt inte är så. Man vet ju mycket väl att det är minst 50 som gäller. Snart är det dags för ny uppkörning så förhoppningsvis är kortet mitt inom kort!!

på min uppkörning för A1 (8/8) så skulle jag kolla bromsarna och missade bromsvätskan... blev godkänd utan anmärkningar på både bana och trafik!
Och körde högfarten i typ 40 (enligt han, det var 50+) men det gick ju vägen ändå!
 
Kuggade också första uppkörningen vid gillinge, som tur va så fick jag en ny tid i tullinge 2 dagar senare och då gick det galant.

I tullinge så fick jag köra trafik i ca 10 min sen så var kortet mitt, för övrigt så va dom mycket trevligare i tullinge(säger det inte bara för jag fick kortet) presenterade sig skakade hand, gjorde allt för att man skulle bli mindre nervös.
 
Det är verkligen ett lotteri om vem man får, och som du säger att vissa är trevligare än andra. Jag har en bättre känsla i magen såhär efter denna. Jag hoppas jag sätter hela skiten nu så jag kan vara ute och gasa med er andra!

Kuggade också första uppkörningen vid gillinge, som tur va så fick jag en ny tid i tullinge 2 dagar senare och då gick det galant.

I tullinge så fick jag köra trafik i ca 10 min sen så var kortet mitt, för övrigt så va dom mycket trevligare i tullinge(säger det inte bara för jag fick kortet) presenterade sig skakade hand, gjorde allt för att man skulle bli mindre nervös.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top