Uppkörning med tonat visir?

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)

U.Blomqvist

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Njurunda
Hoj
Ingen än så länge!
Jag hittar inte något om just detta men kolla in det här, den nedre delen är VÄLDIGT intressant! Hur FAN tänker JO som? :va

http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=57358

Snälla... -Läs hela texten.

Justitieombudsmannen, JO, fokuserar på diverse brister i förslaget och är överlag mycket kritisk. Faktum är att JO:s yttrande dessutom är – håll i er nu – rejält sarkastiskt och humoristiskt!

För du vet väl vad humor och sarkasm är? :va
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3148557 Snälla... -Läs hela texten.

Justitieombudsmannen, JO, fokuserar på diverse brister i förslaget och är överlag mycket kritisk. Faktum är att JO:s yttrande dessutom är – håll i er nu – rejält sarkastiskt och humoristiskt!

För du vet väl vad humor och sarkasm är? :va
Näe, orkar inte läsa hela :D Jag gjorde sökning på hjälm och då kom jag till nedre delen direkt :D
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Faktum är att det är olagligt att köra med solglasögon bakom visiret, var uppe i en tidigare tråd med hänvisning till en säker källa, orkar dock inte söka efter det nu. Men JA, varje jävla mc-snut med solbrillor är olaglig :D

Jaså? :confused:
Är inte själva meningen med sk. Pilotbrillor att mc-poliserna skulle se bättre i solljus (och slippa vind, flugor, albatrosser och dyl. i ögonen)? Eller har jag fått allt om bakfoten nu?
 
Last edited:

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3148563 Jaså? :confused:
Är inte själva meningen med sk. Pilotbrillor att mc-poliserna skulle se bättre i solljus (och slippa vind, flugor, albatrosser och dyl. i ögonen)? Eller har jag fått allt om bakfoten nu?
Bör väl tilläggas att det var solglasögon bakom ett klart visir. Kör dom med visiret öppet så bör det alltså inte vara olagligt. Som sagt, finns i nån tråd här, sök :)
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Jag körde upp utan hjäm. Det va inga problem.

Samma här..ingen hjälm, handskar eller nånting, gubben från VV sa att det gick bra att köra i khaki-shorts och t-tröja.
Ännu konstigare blev det när han rullade fram en fabriksny Hayabusa som jag tydligen skulle köra upp på, helt sjukt! Men jag klarade det iaf, tur det!
Fick t.o.m. testa på att slanga lite genom korsningar inne i stadstrafiken som "extra krydda på moset" som inspektören själv uttryckte det. :tummenupp

Skämt åsido är det väl bra mkt farligare att köra UTAN tonat/spegelvisir dagtid om det är fint väder?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Eftersom det är fullt lagligt att köra med godkänd störtkruka och mopedstrut så varför skulle det vara förbjudet med tonat glas?
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Äh.. Det kan aldrig vara olagligt. Å om det skulle bli gnäll är det ju inte speciellt vancerat att fälla upp visiret ...
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3148648 Äh.. Det kan aldrig vara olagligt. Å om det skulle bli gnäll är det ju inte speciellt vancerat att fälla upp visiret ...
Det är inte speciellt avancerat att veva ner sidorutorna fram heller om man har tonat på dom men det blir ett jävla gnäll ändå *påpeka*
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Det är inte speciellt avancerat att veva ner sidorutorna fram heller om man har tonat på dom men det blir ett jävla gnäll ändå *påpeka*

Jag tycker att du har gnällt mer på tonat visir än någon polis jag någonsin stött på... :näsblod
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
3149566 Jag frågade Polisen för några månader sedan och deras svar hittar man här:http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2882314#post2882314

Kontenten är att det finns inga regler alls vad det gäller visir på mc-hjälm!
Ja, polisen bör veta detta, dock så är många av våra Harrys ganska dåligt informerade. Trafikpolisens uppgift är att se till att vägverkets regler efterföljs. Om man vill veta vad lagen säger, ta kontakt med vägverket, vill man veta vad polisen "tycker" så ta kontakt med dem.
Så jag väljer att invänta svaret på mailet jag skickade till VV.
I detta fall så kan det nog vara så att de svaret de lämnade i den tråd du hänvisar till, är korrekt...:)
 
Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Faktum är att det är olagligt att köra med solglasögon bakom visiret, var uppe i en tidigare tråd med hänvisning till en säker källa, orkar dock inte söka efter det nu. Men JA, varje jävla mc-snut med solbrillor är olaglig :D
Tror du läste lika slarvigt som jag gjorde, här är den säkra källan... :D
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
3148182 Har nu mailat vägverket och ställt frågan:
"Är det tillåtet att använda sig av solglasögon under visiret på en MC-hjälm? Finns det några andra regler för visir på hjälmar? Att de inte få vara en viss färg etc.?"

Har nu fått svar från vv:

"Hej.

I ECE reglementet för skyddshjälmar finns angivet vissa krav på siktfält och ljusgenomsläpplighet hos ett visir.
Visiret måste ha minst 80 % ljusgenomsläpplighet. Detta torde till viss del påverka vilka färger och hur hårt färgade visiren kan vara.
Det finns inget konkret som säger att solglasögon inte får användas under ett visir.

Med vänlig hälsning
Leif Broo

Vägverket
651 15 Karlstad
Malmtorgsgatan 4
www.vv.se
0771-119 119 "



Så var det med det.....
 

saja

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Gråbo Göteborg
Hoj
-08 Kawasaki Ninja ZX-6R
Tonat visir..

Hej på dig,

Jag hade tonat visir på min uppkörning i aug -06 i Gbg och det verkade funka.
Fick iaf kortet.. Så lycka till nu:tummenupp
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Har nu fått svar från vv:

"Hej.

I ECE reglementet för skyddshjälmar finns angivet vissa krav på siktfält och ljusgenomsläpplighet hos ett visir.
Visiret måste ha minst 80 % ljusgenomsläpplighet. Detta torde till viss del påverka vilka färger och hur hårt färgade visiren kan vara.
Det finns inget konkret som säger att solglasögon inte får användas under ett visir.

Med vänlig hälsning
Leif Broo

Vägverket
651 15 Karlstad
Malmtorgsgatan 4
www.vv.se
0771-119 119 "



Så var det med det.....


Men det är ju rätt logiskt att man inte får köra med för mörkt visir, speciellt inte när det har börjat mörkna.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top