Uppkörning med quickshifter & mobil

ma6s

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Street Triple 765 RS
Hej alla,
Är ny här på forumet. Tänkte försöka köra upp så snart det finns tider att boka men funderar över två saker, är det någon som har koll?

- Quickshifters, är de tillåten utrustning på uppkörning? Om inte, är det ok att bara slå av den (kan göra det elektroniskt på min 790 Duke) eller får den inte finnas alls?
- Vad gäller mobil, är det ok att ha den monterad på styret med google maps på under uppkörningen? Trevligt att se kommande kurvor och inte minst vilken hastighet som gäller om man nu skulle missa en skylt.
 
På många nya hojar är ju quickshifter antingen standard, tillval eller extrautrustning som är gjord för den hojen. I de fallen kan jag inte se varför det skulle vara någon som helst problem då det är en naturlig del av hojen. Är det ett separat tillbehör som inte är godkänt för hojen skulle jag kanske monterat av - onödigt att väcka extra uppmärksamhet kring sådant.

Däremot skulle jag valt att växla på traditionellt sätt under själva uppkörningen. En del av det som kontrolleras är ju trots allt att du klarar av att växla på ett bra sätt. Samma sak med mobilen. Du skall på uppkörningen kunna visa att du kan läsa vägen, ha den uppmärksamhet som krävs inför skymda kurvor och läsa skyltar osv. Ger inget bra intryck att då ta hjälp av google maps för detta.

Kort sagt, använd varken mobilen eller quickshiftern under uppkörningen, men du behöver troligen inte montera av quickshiftern.
 
Instämmer.
Om inspektören får intrycket av att du "inte kan växla ordentligt utan quickshifter" så stärker det inte dina odds. Det måste inte vara sant (....att du inte kan), men det får absolut inte ge hen en chans att missförstå.

Samma med Google Maps. Jag håller med. Det är en fördel. Men om inspektören får intrycket av att du "inte kan anpassa farten ordentligt utan gps" så stärker det inte dina odds. Det måste inte vara sant (....att du inte kan), men det får absolut inte ge hen en chans att missförstå.
 
Alltså det är enkelt, uppkörningsgubbarna är ju MC snubbar själva och har koll.
Kom dit med din hoj, ha din mobil på styret om du vill det.
Innan du börjar köra frågar du enkelt, ska jag avaktivera quickshifter och ska jag plocka bort mobilen från styret? Du får svar av dom vad som gäller. Ingen idé att gissa eller lyssna på vad vi i expertpanelen på detta forum tror. Lycka till.
 
Klarar man inte hålla hastigheten med hjälp av trafiksituationen, sikten, vägen, väglaget och skyltar, så kanske man ska öva lite till innan uppkörning. Tycker jag.

Ännu ett skäl är att speciellt i stadsmiljö har jag upplevt att GPS i bil visat fel hastighet.
I Göteborg 50 km/h när det var 70 km/h på leden där jag körde.
Var tvungen stänga av GPS / Navigering i bilen för bli av med det d-a pipandet.
I Umeå där kom jag körande i skyltade 70 km/h, sedan sänktes hastigheten till 50 km/h strax före en korsning men bilen visade fortfarande 70 km/h maxhastighet och efter korsningen lagom till hastigheten åter var 70 km/h så visade bilens GPS att nu var det dags sänka till 50 km/h. :huvet
 
Last edited:
Jag bor i Stockholm och körde upp för A-kort i Västerås i höstas. Hade samma tankar som du. Jag frågade inspektören om det var tillåtet att ha mobilen, med gps, påslagen på styret under uppkörningen. Han sa att det var tillåtet, men tyckte det var onödigt. Så jag fegade och lät den ligga i fickan. (Gick bra ändå)
 
Tack, bra tankar. Har faktiskt inte använt slagit på quickshiftern en enda gång än utan tänkt just att jag vill lära mig köra utan den. Mobil kan ju lugna de där "shit, det är väl 70 här?"-situationerna som kan uppstår på uppkörning, men vore ju illa om man blev lurad av fel gps hastighet :lol
 
Quickshifter funkar bäst när man växlar upp under fullgas när man passerat maxeffekt. Det lär du inte behöva under uppkörning. I alla andra lägen ger QS en ryckigare uppväxling vilket bara är obekvämt och ger intrycket att man inte kan köra smidigt. Låt bara bli under uppkörning och spara tills du ger järnet.
 
Om du måste åka runt och titta på mobilen för att se vad du ska hålla för hastighet är du inte redo för att hantera en normal trafikmiljö.

Och vad händer om Google har fel? Vi har en väg här i närheten där Google säger en sak, och skyltarna en helt annan.
 
För egen del anser den här griniga medlemmen från generation X att mobilen gör sig bäst i en väska, ficka eller under sadeln. Jag nyttjar min visuella förmåga till att möta omgivningens krav så gott jag kan. Att ha en skärm till inom synhåll skulle störa mig. Hastighetsmätaren på hojen är mycket tydligare än displayen på telefonen i mitt fall.

Visst har jag använt gps i telefonen. Men då har jag klarat mig med rösten i örat via snäcka som guidat mig.
 
Jag har en kompis som arbetat inom trafikutbildning hela sitt yrkesliv. Han har varit trafikskollärare, förarprövare och nu på slutet direktör till sin egen trafikskola.

Jag frågade honom om ifall man fick använda alla de hjälpmedel som en modern bil är utrustad med och han svarade absolut får man det. Man får använda allt från elektrisk självstart, servostyrning och vindrutetorkare till automatisk fickparkering och klimatanläggning. Jag förutsätter att detsamma gäller för motorcykel.
 
Jag har en kompis som arbetat inom trafikutbildning hela sitt yrkesliv. Han har varit trafikskollärare, förarprövare och nu på slutet direktör till sin egen trafikskola.

Jag frågade honom om ifall man fick använda alla de hjälpmedel som en modern bil är utrustad med och han svarade absolut får man det. Man får använda allt från elektrisk självstart, servostyrning och vindrutetorkare till automatisk fickparkering och klimatanläggning. Jag förutsätter att detsamma gäller för motorcykel.
Och kör man upp med en bil med Automatlåda så får man Bilkörkort för automatlåda !
Men så långt har man väl inte kommit med MC !
 
Last edited:
Och kör man upp med en bil med Automatlåda så får man Bilkörkort för automatlåda !
Men så långt har man väl inte kommit med MC !
Tydligen har man kommit så långt vad jag läste mig till:

"Hastigheten ska regleras med kopplingen, så kallad krypkörning. Om du har en automatväxlad motorcykel som saknar kopplingshandtag, får du reglera hastigheten på annat sätt, men då markeras det med villkorskod på körkortet (kod 78). Du får då enbart behörighet att köra automatväxlade motorcyklar."
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top