uppkörning med cbr?

halloj

jag korde upp med skolans hoj och har en far som e mc larare ,
vi var ute i en dag ca och korde alla konbanor som forarprovare kan fa for sig att stalla upp.
pa uppkorningen fanns det grabbar som inte ens hadde tranat pa konbanan och dom var det ganska ute med direkt.
man maste fa ett flyt igenom konerna annars kan det vara jobbigt att hitta ratt.

konbanan med slalom tar du 3an och ca 45-50km/h kor du fortare ser det bara slarvigt ut .
sen har du krypkorningen som kan vara svar med en sporthoj, tror mer pa en
sitta upp hoj .

Ps,blicken langt fram
 
jag korde upp med skolans hoj och har en far som e mc larare ,
vi var ute i en dag ca och korde alla konbanor som forarprovare kan fa for sig att stalla upp.
pa uppkorningen fanns det grabbar som inte ens hadde tranat pa konbanan och dom var det ganska ute med direkt.
man maste fa ett flyt igenom konerna annars kan det vara jobbigt att hitta ratt.

konbanan med slalom tar du 3an och ca 45-50km/h kor du fortare ser det bara slarvigt ut .
sen har du krypkorningen som kan vara svar med en sporthoj, tror mer pa en
sitta upp hoj .

Ps,blicken langt fram


Är konbanan verkligen så svår? Har tagit en körlektion och har aldrig kört mellan några koner. Dock tänkte jag ta en lektion till innan uppkörningen. Det får räcka så.
 
Allt går!

Jag körde upp med min 900RR, det var iofs -02. Så jag vet inte hur pass svår "konbanan" är nu, men då hade man ju den beryktade garagevändningen i stället...och visst var det lite knixigt, men det gick!

En parentes: Uppkörningskillen kommentar efter att han tittat på registreringsbeviset: Jaa...du har ju effekt så det räcker i alla fall... :)
 
Tips är ju att ta några lektioner för att få lära sig från grunden.
Onödigt att chansa på en uppkörning och tvinga andra att vänta längre på sina.
Det är redan för lång väntetid för uppkörningen.

Jag behövde själv 15 lektioner innan jag satte krypkörningen.
Detta var för att jag inte var uppvärmd innan och körde med stela handleder.
Ta en runda på 15 min innan du kör så hittar du balansen lättare.
 
Visst går det att fixa med en sporthoj,
MEN varför göra det onödigt krångligt :va

Svängradien på en sporthoj är grymt mycket sämre än med en mer upprätt hoj :fakta
När jag övade inför min uppkörning hade jag en zx9r, den gick inte ens att leda runt i vändningen på krypkörningen...:näsblod
Vändningen gick att fixa med lite fart, men det är ju liksom inte riktigt tanken med krypkörningen:rolleyes:

Men det är ju bara att ställa upp konbanan när det passar och prova. Det är inte omöjligt bara lite svårare:tungan

Lycka till:tummenupp
 
När jag övade inför min uppkörning hade jag en zx9r, den gick inte ens att leda runt i vändningen på krypkörningen...:näsblod
Vändningen gick att fixa med lite fart, men det är ju liksom inte riktigt tanken med krypkörningen:rolleyes:

Men :va de anpassade ju "vändningsområdet" så att det var 10cm bredare än vad vändradien var för just den mc:n man hade på uppkörningen...

Eller du kanske syftar på det nyare körprovet :confused:
 
Men :va de anpassade ju "vändningsområdet" så att det var 10cm bredare än vad vändradien var för just den mc:n man hade på uppkörningen...

Eller du kanske syftar på det nyare körprovet :confused:

Syftar på den nyare, med fasta mått.
Fattar inte varför man ändrade:va
 
Tjena!

jag körde upp på en cbr 929 och det gick åt helvete men sen provade jag med en zr7 då var det inga problem alls en cbr är alltså inte att rekomendera tycker jag visst funkar det men det är bra mycket svårare
 
Tips är ju att ta några lektioner för att få lära sig från grunden.
Onödigt att chansa på en uppkörning och tvinga andra att vänta längre på sina.
Det är redan för lång väntetid för uppkörningen.

Jag behövde själv 15 lektioner innan jag satte krypkörningen.
Detta var för att jag inte var uppvärmd innan och körde med stela handleder.
Ta en runda på 15 min innan du kör så hittar du balansen lättare.


Jag kan knappast säga att jag bryr mig nämnvärt om andra tvingas vänta på sina uppkörningar bara för att jag vill chansa lite.
Jag tog en körlektion innan jag tog mitt B-kort och det gick alldeles utmärkt.
Jag kommer dock att ta 1-2 lektioner till innan jag kör upp denna gång. Men det är mest för att finputsa lite. Hann dessutom övningsköra 100 mil privat efter det att jag tog min körlektion i höstas.
 
Jag kan knappast säga att jag bryr mig nämnvärt om andra tvingas vänta på sina uppkörningar bara för att jag vill chansa lite.
Jag tog en körlektion innan jag tog mitt B-kort och det gick alldeles utmärkt.
Jag kommer dock att ta 1-2 lektioner till innan jag kör upp denna gång. Men det är mest för att finputsa lite. Hann dessutom övningsköra 100 mil privat efter det att jag tog min körlektion i höstas.

Det låter som att du då borde öva på konbanan :)
 
Det låter som att du då borde öva på konbanan :)


Alldeles korrekt. Har dock testat att krypköra och svänga och min balans är ganska delikat. Tror att jag har ganska mycket gratis tack vare åren på crosshojarna. Dessutom är min hoj väldigt lätt att smygköra med.
Men jag ska köpa loss ett gäng koner så fort det är åkbart ute igen och intensivträna.
 
Alldeles korrekt. Har dock testat att krypköra och svänga och min balans är ganska delikat. Tror att jag har ganska mycket gratis tack vare åren på crosshojarna. Dessutom är min hoj väldigt lätt att smygköra med.
Men jag ska köpa loss ett gäng koner så fort det är åkbart ute igen och intensivträna.

Drick ett helt gäng öl istället för att köpa koner och använd burkarna med lite sand i. Blir så mycket roligare då. :tummenupp

(Men drick och kör vid olika tillfällen bara. :näsblod)

Tänk på att köpa många öl, för du råkar kanske köra sönder ett par burkar, så det är bra att ha några i reserv. :)
 
Drick ett helt gäng öl istället för att köpa koner och använd burkarna med lite sand i. Blir så mycket roligare då. :tummenupp

(Men drick och kör vid olika tillfällen bara. :näsblod)

Tänk på att köpa många öl, för du råkar kanske köra sönder ett par burkar, så det är bra att ha några i reserv. :)


Det var ju inte ett så tokigt tips. Tomma ölburkar har jag i överflöd. :)
Hur långt ska man ha mellan konerna? Har de tagit bort "garagevändningen" eller är den fortfarande aktuell?
 
Det var ju inte ett så tokigt tips. Tomma ölburkar har jag i överflöd. :)
Hur långt ska man ha mellan konerna? Har de tagit bort "garagevändningen" eller är den fortfarande aktuell?

Jag är gammal och därmed i förstadiet till att vara senil, så jag har faktiskt ingen aning. :gnissla Det var med andra ord ett tag sedan jag tog kortet. :)

Kanske finns information på Vägverkets hemsida? Annars kan man kanske prova att ringa dem och fråga?

En sista utväg är att köra konbanan en gång på körskolan. Ta med dig anteckningsblock och penna, samt en tumstock. Mät och anteckna flitigt avstånd och placeringar av koner. Sedan är det bara att ställa upp dem på samma sätt på en tom parkering.
 
garagesvängen är borta.

Det jag menar med att ta några lektioner är att ta en i början.
Så vet du precis hur fort du får köra och hur mkt du behöver ta ut svängarna.
 
garagesvängen är borta.

Det jag menar med att ta några lektioner är att ta en i början.
Så vet du precis hur fort du får köra och hur mkt du behöver ta ut svängarna.


Jag tog mest den första (och hittills enda) lektionen för att få ett "hum" om hur jag ligger till. Körskolläraren ansåg att jag var rätt haj (läs: hoj) på att köra, men tyckte att jag skulle ta en eller kanske två lektioner precis innan uppkörningen.
Kanske dags att ta tag i teorin nu... Tror dock att det räcker gott om jag bara läser MC-boken.
 
jo men då har du fått bekräftat av körskoleläraren att du vet va du håller på me.

Själva uppkörningen i sig är ju pissenkel men man måste ta sig förbi manöverbanan först.
Jag skummade igenom boken sen klara ja de.
 
Ne relaterar jag till mig själv..
Jag körde upp på min fireblade 900 -97 och de gick aldelens utmärkt, faktum är att jag tränade med min egen hoj och när jag sedan testade med körskolans hoj (som ska vara lättare) så gick de helt åt helvete, vilket resulterade i att jag körde upp med min egen som jag va mer van vid.
att träna på en hoj och köra upp med en annan är ur min mening helt idiotiskt

hittade dessutom nåra scanade bilder på hur konbanan ser ut, håll tillgodo :)
 

Bifogat

  • SWScan00001mindre.jpg
    SWScan00001mindre.jpg
    117.7 KB · Visningar: 158
  • SWScan00003mindre.jpg
    SWScan00003mindre.jpg
    99.4 KB · Visningar: 344
  • SWScan00004mindre.jpg
    SWScan00004mindre.jpg
    66.7 KB · Visningar: 114
  • SWScan00005mindre.jpg
    SWScan00005mindre.jpg
    65.2 KB · Visningar: 100
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top