Uppkörning med ABS????

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
Får man lov att göra en uppkörning med ABS....
:rolleyes:

Tänker mest på broms provet...

Kan inte se något problem med det! Det är fortfarande din teknik och blick dom tittar på abs hjälper bara mot framhjulssläpp!

Ja det får man.. Dom flesta Skolorna har nu cycklar med ABS..

Dom kommer titta på så att du inte låser bromsen så att ABS slår in..
En stabil inbromsning helt enkelt..

Kan inte se något problem med det! Det är fortfarande din teknik och blick dom tittar på abs hjälper bara mot framhjulssläpp!

Nej jag tror inte heller det ska vara några problem.
Ska nog i så fall köpa en f800s till frugan här hemma så hon kan komma igång med sitt körkort :yoparty

Nu ska jag inte vara sån......men där jag tog mitt mc kort fick man inte det. Och man fick inte heller ha det på uppkörningen, allt enligt läraren. Fast det kanske har ändrats, va ju ändå 2 år sen.

Jag tog mitt mc kort i Västerås, på Våsterås Bil O Mc Skola.

Många trafikskoler kommer att byta hojar i vår och dom flesta nya kommer att vara utrustade med abs.

Intressant användning av ordet "bara" eftersom abs gör att det är omöjligt att misslyckas och tekniken med abs är att bromsa max.

Men men...

Ni har båda rätt, man får köra upp med ABS-hoj men vid bromsningen på provet får ABS inte gå igång för det betyder att du bromsat för hårt och inte har haft full kontroll. Lycka till med kortet:yoparty

Intressant användning av ordet "bara" eftersom abs gör att det är omöjligt att misslyckas och tekniken med abs är att bromsa max.

Men men...

Jo men krama frambromsen allt du kan och skit i att titta upp på övriga trafikanter får vi se hur mkt abs hjälper... Visst är det en bra uppfinning men inget är idiotsäkert sen kan det ju disskuteras hur mycket bromsteknik du lär dig av att alltid åka med det! Skulle inte vilja åka bakpå eller bakom den som bytt från abs till vanliga bromsar!

När jag körde upp fick man ha ABS på hojen men inte påkopplad på bromsprovet. Annars var det inga problem att ha hojen utrustad med det.

Jag körde upp i oktober och körde upp på en bmw som hade ABS, på 50 o 70 bromsningen så gick allt mjukt o fint men på 90 inbromsningen så fick jag lov att bromsa för kung o fosterland (började bromsa lite sent), ABS`en slog i o ur typ 355ggr innan jag stog still, o inte ett ord från uppkörningsledaren.

Jo men krama frambromsen allt du kan och skit i att titta upp på övriga trafikanter får vi se hur mkt abs hjälper... Visst är det en bra uppfinning men inget är idiotsäkert sen kan det ju disskuteras hur mycket bromsteknik du lär dig av att alltid åka med det! Skulle inte vilja åka bakpå eller bakom den som bytt från abs till vanliga bromsar!

Jo men det var det jag menade, hur svårt e det att titta upp o bromsa max?
Nu var det ju bromsprovet som avhandlades och hur mycket andra trafikanter är det där?
Precis som du säger är det noll teknik som man lär sig.

Har framkommit senare i tråden att man ej får ha den inkopplad vilket jag tycker är bra.

Sä här är det:
Du får köra upp med mc med abs.
Nej,den behöver inte vara urkopplad,och det går dessutom bara att göra på vissa hojar.
Och i bromsprovet från 90,gör det ingen skillnad om abs.en jobbar eller inte.
Sluta gissa.

Jag körde upp i oktober och körde upp på en bmw som hade ABS, på 50 o 70 bromsningen så gick allt mjukt o fint men på 90 inbromsningen så fick jag lov att bromsa för kung o fosterland (började bromsa lite sent), ABS`en slog i o ur typ 355ggr innan jag stog still, o inte ett ord från uppkörningsledaren.

Precis så var det på min uppkörning med (fast jag började lite för tidigt:rolleyes: ).

Ni som påstår att ABSen inte få gå igång under bromsprovet, vilken källa baserar ni det på?

För upplysning så är det ok att "ABSlåsa" framhjulet på uppkörningen på en hoj utan oxå bara du har kontroll,fick själv 3-4 små låsningar i 90bromsningen med tillhörande däckstjut dock stabil och snabb nedbromsning till stillastående utan problem.

Allt han sa var "bra,då ger vi oss ut i trafiken då"

Henrik

*/ ?>
Back