Uppkörning mc- bromsprovet

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
hej
Min uppkörning börjar närma sig och jag har börjat fundera på bromsprovet (70 o 90 km). Jag har bara gått på trafikskola o lagt en förmögenhet där, och är nu klar att köra upp enligt min lärare. När vi övade fick jag gång på gång göra om bromsprovet och fick reda på att jag skulle "bara nudda bakbromsen" och dra hårt med frambromsen (mc´,n har ABS). När jag bromsade drog jag oftast hårt med frambromsen och hårt med bakbromsen, ibland hände det att ABS slog till.

Nu läste jag att man på bromsprovet skall bromsa kraftigt med både fram och bakbroms, och jag har fått lära mig att man "bara ska nudda bakbromsen". Spontant tycker jag det låter vettigt att bromsa så hårt man kan med allt man har vid en nödsituation (som sagt, har ABS så den kommer inte låsa o slira)

Vad gäller? (nudda bakbromsen- eller trycka hårt vid bromsprovet)

Uppkörningen kostar ju nära 5000 kr så helst vill jag klara första gången
 
Whaa? 5000 för uppkörningen låter riktigt jävla dyrt tycker jag.

Men, folk säger olika så du kommer få både svaret att du ska pallnita så ABSen smattrar, och att du bara ska lägga an bakbromsen för att stabilisera hojen och att ABSen under inga omständigheter får gå in.

Vad som gäller för uppkörningen är jag inte helt säker på, men min körskola tyckte att man skulle bromsa med både fram och bakbroms bestämt men inte så att ABSen gick in.
 
Vi skulle inte låsa någon broms så ABS fick gå in, det är ju dåligt om du plötsligt kör en hoj utan ABS och har lärt dig att förlita dig på ABS. Jag har fortfarande aldrig kört en hoj med ABS sedan uppkörningen(2012?) så det känns vettigt att kunna utan.

Jag fick lära mig att man bara behöver ta försiktigt på bakbromsen. Jag tror det är för att man kör så hårt på frambromsen att väldigt lite vikt ligger på bakdäcket, då kommer det inte behövas så mycket för att låsa bakdäcket. Man är starkare med foten än man tror så då sa läraren att det behövdes nästan bara att man lägger foten på.
 
Last edited:
Du ska kunna göra en inbromsning som är hård med inte en pallnit utan ska var fullt kontrollerad. ABS får inte gå i då det räknas som att du låser däcket och därmed är inte inbromsningen kontrollerad. Skulle också rekommendera att bara lägga foten på bakbromsen då mycket av vikten flyttas över till framhjulet vid inbromsning. Detta medför att även lite tryck på bakbromsen kan resultera i låst hjul.
 
Bromsar du så abs:en går i så bromsar du för hårt. Bromsprovet avser en kraftig inbromsning, inte en panikinbromsning. Bromsprovet ska (självklart) ske med både fram- och bakbroms.:tummenupp

Rådet från körskolan är glasklart eftersom framdelen dyker medans bakdelen reser sig litegrann vid inbromsning. Detta medför att bakhjulet inte har så mycket kraft ner i backen vilket i sin tur kan jämföras med att det är minimalt grepp på bakhjulet. Det krävs då inte mycket anlägg på bakbromsen innan abs:en går i.

Så mitt råd, tillsammans med körskolan, är att bromsa så mycket som möjligt med frambromsen men lägg ann lite lätt på bakbromsen. Bromsar du inte med bägge bromsarna (både på bromsprovet och ute i trafik) så är det något som man kan bli kuggad på.

Det räcker med att bara flytta foten till bromspedalen :rock

Edit: JwBob var sekunden före med samma info :gnissla
 
Last edited:
Nu har säkert Google svaret, men detta forum är trevligare, så min fundering är om finns det någon specad max bromssträcka i siffror?
 
Nu har säkert Google svaret, men detta forum är trevligare, så min fundering är om finns det någon specad max bromssträcka i siffror?

Borde inte vara fastbestämt. Instruktören ska avlägga sitt beslut utifrån en helhetsbedömning. Tycker personen i fråga att det var en aningen lång bromssträcka så ber instruktören dig att prova igen.
 
Borde inte vara fastbestämt. Instruktören ska avlägga sitt beslut utifrån en helhetsbedömning. Tycker personen i fråga att det var en aningen lång bromssträcka så ber instruktören dig att prova igen.

Ffa: Om instruktören bedömer att det var dålig bromsteknik, får du ett försök till ifall det bara var otur. Utan bromsteknik släpps man inte ut på vägarna...
 
Borde inte vara fastbestämt. Instruktören ska avlägga sitt beslut utifrån en helhetsbedömning. Tycker personen i fråga att det var en aningen lång bromssträcka så ber instruktören dig att prova igen.

"Kraftig och kontrollerad inbromsning" jo, min lärare var rätt tydlig med att kontrollanten ser mer på hur kroppen och hojen rör sig än hur lång bromssträckan är.

Och både fram- och bakbromsen ska användas och det är inte ok att låsa upp nåt eller dra en stoppie :P
 
Du ska kunna göra en inbromsning som är hård med inte en pallnit utan ska var fullt kontrollerad. ABS får inte gå i då det räknas som att du låser däcket och därmed är inte inbromsningen kontrollerad. Skulle också rekommendera att bara lägga foten på bakbromsen då mycket av vikten flyttas över till framhjulet vid inbromsning. Detta medför att även lite tryck på bakbromsen kan resultera i låst hjul.

Bullshit!
ABS:en gick i under en av mina bromsningar. (Tror det var 70) och det var minsann inga beskymmer.

SEN kan det ju bero på vem som håller i uppkörningen och den personens dagsform...
 
Bullshit!
ABS:en gick i under en av mina bromsningar. (Tror det var 70) och det var minsann inga beskymmer.

SEN kan det ju bero på vem som håller i uppkörningen och den personens dagsform...
Detta var det som inspektören sa när han gick igenom momenten med oss som skulle köra upp. Å andra sidan verkar det vara lite olika mellan olika städer. Våren inspektör plus körskolehandledaren som var med påstod att medtrafikanterna inte ska kunna se att det är en uppkörning det handlar om. Medan jag såg en pågående uppkörning under min senaste tur genom Linköping där inspektörens mc och reflexvästen på eleven var fullsmetad med trafikverketdekaler. Så det skiljer sig åt men bäst att vara på den säkra sidan.
 
Jag låste bakbromsen under inbromsningen från 50 (högfartsbanan) så jag fick ju släppa och bromsa om, så bromssträckan blev lite längre, så jag sa till kontrollanten att jag insåg att det inte hade gått så bra, men han sa bara att han hade flera tillfällen att se på min bromsteknik, så jag fick göra 70- och 90- inbromsningarna och de gick bra fast jag tyckte jag fegade lite ... men så hade min uppkörningshoj inga ABS så det tog han nog hänsyn till
 
Jag låste bakbromsen under inbromsningen från 50 (högfartsbanan) så jag fick ju släppa och bromsa om, så bromssträckan blev lite längre, så jag sa till kontrollanten att jag insåg att det inte hade gått så bra, men han sa bara att han hade flera tillfällen att se på min bromsteknik, så jag fick göra 70- och 90- inbromsningarna och de gick bra fast jag tyckte jag fegade lite ... men så hade min uppkörningshoj inga ABS så det tog han nog hänsyn till

Det går att nypa åt frambromsen mer än vad man tror innan abs går i men det kommer du lära dig med tiden :yoparty gött att det gick bra. man får ju faktiskt komma ihåg att det är människor vi pratar om och alla är vi olika.
 
Körde upp för ett par veckor sedan, bromsning har aldrig varit något problem för min del, svårt att förklara med det ska vara en bestämd och kontrollerad inbromsning där även bakbromsen används. Har mest med känsla för hojen att göra som jag ser det. På min BMW F800R med bra däck så ska det till mycket för att ABSen ska gå in på torr asfalt, kan bromsa rejält hårt innan dess. En helt annan sak när det regnar.

Viktigt är att hålla upp blicken, lätt böjda armar så att du kan justera kroppen men dem samt att knipa med knäna mot tanken så att de tar den största delen av kroppens framåtrörelse och vikt.

Lycka till!
 
jag säger så här..
Tänk inte så mycket. håll blicken långt fram när du bromsar bara.
Hela grejen är ju att dom vill se att du inte gör något helt galet eller kör vält mm.
Bromsa ordentligt med blicken långt fram. spänn bålen krama med knän mot tank och försök va avslappnad i överkropp så du ej ger massa tryck på styret.

Såg nu att nån redan skrivit samma sak :)
 
Lägg bara fotenpå bakbromsen Så att det ser ut som du använder den, sen nyper du åt som fan med fram bromsen.knip ihop knäna så att du inte åker fram.
Är det regn och halt så börjar man med bakbromsen och bromsar mjukt med frambromsen
 
Lägg bara fotenpå bakbromsen Så att det ser ut som du använder den, sen nyper du åt som fan med fram bromsen.knip ihop knäna så att du inte åker fram.
Är det regn och halt så börjar man med bakbromsen och bromsar mjukt med frambromsen

Hej! Tackar starkt för tipset! Jag körde upp idag och blev godkänd! Jag gjorde exakt som ovan, lade foten på bromsen så det såg ut som jag bromsade o körde först med körläraren o sedan uppkörning o ingen sade något, gick kanon! Jag körde upp i Göteborg (Säve) och allting gick bra. Jag blev förvånad över hur mkt krypkörningsbanan lutade på Trafikverkets bana på Säve, egentligen skulle man nästan behöva bromsa för krypköra men jag lät bli (då man inte skulle bromsa under krypkörningen) rullade på så bra att det var lätt. Även själva uppkörningen ute i trafik var väldigt enkel, ut o köra lite slingrig väg o sedan ut på stora leder, vända på valfritt ställe (hade tur där då det fanns en övergiven fabrik med parkering jag kände till sedan innan) o sedan leden tillbaka igen. Vi var tre i gruppen o två blev godkända varav jag var en:) Tyckte synd om killen som kuggade då detta var hans andra försök
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top