Uppkörning kuggad omgjort bana?

Självklart kommer det väl till pass men vilken självplågare sätter inte ner fötterna när det ska kryp köras eller har dom i beredskap?

Tycker det är alldelles för dyrt med kåpor för att våga krypköra i hastigheter om 3 km/h utan att fötterna redo för nedsättning.

Och ska jag leka cirkuskonstnär och köra serpentinbana i 4-7 km/h i det verkliga livet använder jag mig återigen av fötterna som hjälpmedel.

Satsa hellre på högfarts banor och öva upp förmågan att förstå riskerna i trafiken tycker jag.

Fan när jag körde upp gick jag o köpte mig en cbx750f från 82 bara för att krypkörningen med r-hojen var ett djävla gissel och trots 35 timmars tränande och 2 nedläggningar med den inte kunde sätta banan 3 av 5 på raken,

Men med en äcklig cbx från början på 80 talet behövdes det 2 timmar sedan satt jag 8 av 10 alla dagar i veckan.

Är jag en bättre pilot för det? Klarar fortfarande inte lågfarten med en r-cykel:tungan

Jag är en sådan självplågare som inte sätter ned fötterna, du håller inte upp hojen med fötterna, det gör du med gas o koppling.
Även vid rödljus så drar jag mig in i det längsta med att sätta ned foten.

Men det är så roligt när folk som inte klarar krypövningen kommer och klagar över att man inte använder det osv osv osv... och då gärna på ett forum för folk som har hojkort. :crash
 
hojkort check.

Åker runt och gör snäva 360 piruetter i 3 km/h utan att använda foten nope känns mycket tryggare med ett ben ute.
Visst vill man plåga sig själv be my guest.
Snigla mig väldigt sakta framåt mot rödljus utan att sätta ner benet visst.

Ser inte ett tillfälle då man får användning av serpetinbanan i verkliga livet. Ska jag kryssa mellan väldigt tighta objekt så gör jag det ju så lätt och smidigt för mig själv.
 
Håller med. In med garagevändningen igen :yoparty

Håller med för den är juh skitenkel juh, behövs max 50cm bredd.
Fram i bra fart, stoppie, vrid runt hojjen med bakhjulet i luften, ner, stick tillbaka.
Har sett flertalet göra så på tuben, ser skitlätt ut... :tummenupp

EDIT: OM det nu är viktigt med lågfart. Då skulle en hel del hojjar vara förbjudna (för de flesta förare). Ex glidare, choppers, stor-tourers typ guldvingar osv. Jag vet att det finns duktiga förare som fixar det, men dom flesta gör det inte. Känns lite konstigt att klara lågfartsprov med en ER-6n tex och sedan åka hem och sätta sig på en chopper med två-å-en-halv-meter framgaffel som definitivt inte klarar det. Vad skulle då provet vara till för?
 
Last edited:
Eller så tänker man till lite och inser att lågfartstestet handlar om att se hur du hanterar en hoj i den farten. Inte hurvida det är nödvändigt i trafiken eller ej.
Samma sak med med högfartsbanan, när har du nytta av att kunna köra slalom i 50 km/h tvärvända och sen tvärbromsa?
Hela uppkörningen är såklart viktig och väl avvägd.

Klarar man inte grunderna såsom lågfart, högfart och bromsning så får man inte heller chansen att visa sina färdigheter i trafiken.
 
Eller så tänker man till lite och inser att lågfartstestet handlar om att se hur du hanterar en hoj i den farten. Inte hurvida det är nödvändigt i trafiken eller ej.
Samma sak med med högfartsbanan, när har du nytta av att kunna köra slalom i 50 km/h tvärvända och sen tvärbromsa?
Hela uppkörningen är såklart viktig och väl avvägd.


Grunderna är enkla att klara av.


Klarar man inte grunderna såsom lågfart, högfart och bromsning så får man inte heller chansen att visa sina färdigheter i trafiken.

Har man rätt cykel vågar jag påstå att 90% klarar lågfart högfart efter 10 timmars övning.

Problemet kommer för dom som vill köra upp med costum,rr choppers o.s.v. Då är banan bara ett stort skämt.

Jag körde upp på min cbx750f timmen efter satte jag mig på min rr hoj. Hade jag försökt köra upp på rr hojen hade det inte varit säkert om jag klarat banan!
 
EDIT: OM det nu är viktigt med lågfart. Då skulle en hel del hojjar vara förbjudna (för de flesta förare). Ex glidare, choppers, stor-tourers typ guldvingar osv. Jag vet att det finns duktiga förare som fixar det, men dom flesta gör det inte. Känns lite konstigt att klara lågfartsprov med en ER-6n tex och sedan åka hem och sätta sig på en chopper med två-å-en-halv-meter framgaffel som definitivt inte klarar det. Vad skulle då provet vara till för?

Du har inte testat detta med stortourers eller goldwing va? :va

Däremot med chopper med lång gaffel, eller ja, det räcker med gaffelvinkeln för att det skall bli lite mer utmaning av det.

Men om man säger så här, när vi har våra avrostningar där vi sätter upp enkla krypövningar som passar alla hojar samt inbromsningsövningar så är det ändå för svårt... finns de som bromsar omkull sig när de kör rakt fram i 70km/h och skall stanna till stillastående, inte något jag skulle klassa som avancerade övningar direkt.
 
äää Skit i kortet.. Bara brasssaaaa helvete :yoparty:yoparty:yoparty


Jo jag funderar på att sno en hoj, köra oförsäkrat, utan kort och utan skydd. kommer snuten är det ju bara att gassa ifrån honom. Fan va pengar man lägger ut på ett kk helt i onödan. bättre lägga de på nått viktigt som ny slipon bla.:kulspruta:kulspruta
 
Du har inte testat detta med stortourers eller goldwing va? :va

Jo, faktiskt med en stor BMW men inte en vinge.
Kunde ha fixat det med en del träning, men det var bra mycket enklare med min Transvalp. :fakta
Skulle tro att 95% av alla där ute med sådana skulle underkännas.
Undrar hur många som skulle fixa det med den hoj de har registrerad på sig? :va
30-40% nånting?
 
Jo, faktiskt med en stor BMW men inte en vinge.
Kunde ha fixat det med en del träning, men det var bra mycket enklare med min Transvalp. :fakta
Skulle tro att 95% av alla där ute med sådana skulle underkännas.
Undrar hur många som skulle fixa det med den hoj de har registrerad på sig? :va
30-40% nånting?

Jag tror inte 30% av de med mc-kort kort klarar det ens med en enkel körskolehoj som BMW F650 :smasha
Jag har sett hur folk som kört avrostning inte ens varit i närheten av att klara det. :D
 
Min kör lärare sa att lågfartsprovet var till för att provledarn ska få se ditt samspel mellan koppling, gas och att du kan bemästra dessa saker när du samtidigt lägger fokusen på balansen.

Dock kan jag väl säga att jag använder mig inte mycket utav det idag. Det är vell om det blir rött och man "kryper" fram istället för att sätta ner fötterna :)
 
Jo jag funderar på att sno en hoj, köra oförsäkrat, utan kort och utan skydd. kommer snuten är det ju bara att gassa ifrån honom. Fan va pengar man lägger ut på ett kk helt i onödan. bättre lägga de på nått viktigt som ny slipon bla.:kulspruta:kulspruta

Ge inte upp nu när du lagt ut en massa deg...bara att bita i suräpplet och ta nya tag.
 
Du har inte testat detta med stortourers eller goldwing va? :va

Däremot med chopper med lång gaffel, eller ja, det räcker med gaffelvinkeln för att det skall bli lite mer utmaning av det.

Men om man säger så här, när vi har våra avrostningar där vi sätter upp enkla krypövningar som passar alla hojar samt inbromsningsövningar så är det ändå för svårt... finns de som bromsar omkull sig när de kör rakt fram i 70km/h och skall stanna till stillastående, inte något jag skulle klassa som avancerade övningar direkt.

Var på avrostning i Bromma för ett par år sedan, hur bra som helst. Höjde nivån på körningen rejält efter det. Otroligt användbart dessutom här i Stockholm när man prånglar sig igenom köerna. Annars är ju högfartsbanan också användbar, appliceras dagligen på Tranebergsbron. Inbromsningsövningarna på avrostningen är däremot inte så jättespännande med ABS... bara att bromsa ju... skitenkelt ;)
 
I mitt fall visade killen hur den skulle köras och han körde först. Så man såg att det var fysiskt möjligt ;)
 
om banan varit fel så borde väl körskole-elevernas lärare protesterat ?



jag provade lågfartsbanorna för något år sedan med min R6:a (00:a) när jag skulle hjälpa 3 polare ta sina kort.

har för mig att det fanns en ännu kortare lågfart då med.

vändradien på hojen var iallafall större än det givna måttet för vändningen längst ner, så det blev svårt...
Men en CB600 NA var det däremot en skön dans på rosor !!

Du har övat banorna mycket va, och säkerställt för dig själv att dem är rätt uppställda ?

Jag hade inte kört upp på en gixxer 1000 !

men på en nakenhoj däremot !
 
Har man rätt cykel vågar jag påstå att 90% klarar lågfart högfart efter 10 timmars övning.

Problemet kommer för dom som vill köra upp med costum,rr choppers o.s.v. Då är banan bara ett stort skämt.

Jag körde upp på min cbx750f timmen efter satte jag mig på min rr hoj. Hade jag försökt köra upp på rr hojen hade det inte varit säkert om jag klarat banan!

Ja en tvättäkta chopper eller en rr-hoj lär ju vara svår att rodda runt så klart, men det är man väl ändå medveten om när man kör upp?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top