Uppkörning i Västerås 14:e Maj. Tips?

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Hej!
Jag har bokat uppkörningstid i Västerås den 14:e Maj. Har ni några tips på vad jag ska tänka på o.s.v. samt vilka vägar de kan tänka sig ta?

Har kört 1h i trafik och 7h i övrigt. Tänkte försöka klämma in minst 3h i veckan tills uppkörningstiden.
 
Det löser sig...

E18 som går genom Västerås.

Alla får köra där mer eller mindre utan undantag.
Skyltad hastighet varierar. Var uppmärksam så att du inte bommar ändringarna.
Se även till att verkligen hålla 100 där det är så skyltat. Det delas inte ut några bonuspoäng för 85-90 där.
Mer än en har blivit underkänd på E18.

Om du inte hittar i och kring Västerås så om inte inspektören frågar så tala gärna om det.
Det underlättar för er båda då det är meningslöst att be dig att åka mot Sevalla, Bjurhovda eller Pettersberg om du inte hittar.

Det finns flera ställen med gångvägar bredvid/parallellt som "helt plötsligt" slutar i ett övergångsställe som du ska passera.
Håll koll på fotgängarna.

Annars så. Kör som folk och var väl förberedd allmänt så lär det nog gå bra.:tummenupp
 
Last edited:
E18 som går genom Västerås.

Alla får köra där mer eller mindre utan undantag.
Skyltad hastighet varierar. Var uppmärksam så att du inte bommar ändringarna.
Se även till att verkligen hålla 100 där det är så skyltat. Det delas inte ut några bonuspoäng för 85-90 där.
Mer än en har blivit underkänd på E18.

Om du inte hittar i och kring Västerås så om inte inspektören frågar så tala gärna om det.
Det underlättar för er båda då det är meningslöst att be dig att åka mot Sevalla, Bjurhovda eller Pettersberg om du inte hittar.

Det finns flera ställen med gångvägar bredvid/parallellt som "helt plötsligt" slutar i ett övergångsställe som du ska passera.
Håll koll på fotgängarna.

Annars så. Kör som folk och var väl förbered allmänt så lär det nog gå bra.:tummenupp

Grymma tips, stort tack. SKa försöka köra dit och öva någon dag med en handledare. :)

Vad gäller det för hastighet på grusväg, aldrig förstått det! Där brukar ju sällan vara skyltat på en grusväg.
 
Har för mig det är 70 om det inte är skyltat. Är det grusväg och du åker hoj skulle jag kanske inte nödvändigtvis hålla den hastigheten, beror helt på situation och hur man upplever det. På min uppkörning åkte vi på liten 70-väg där det kom lite bebyggelse, jag saktade ner till 50 för att ha mer marginal och det var inget som anmärktes om.
 
Har för mig det är 70 om det inte är skyltat. Är det grusväg och du åker hoj skulle jag kanske inte nödvändigtvis hålla den hastigheten, beror helt på situation och hur man upplever det. På min uppkörning åkte vi på liten 70-väg där det kom lite bebyggelse, jag saktade ner till 50 för att ha mer marginal och det var inget som anmärktes om.

Som ovan åkare tycker jag det är så konstigt. 50 Känns som max för mig, men aja då vet jag iaf. Läste någonstans att någon kuggade för att de körde för snabbt på grusväg, han körde 70; och då tyckte inspektören att han skulle köra i 50.

Någon annanstans läste jag precis tvärtemot. Så är sjukt förvirrad över vilka hastigheter som gäller.
Tack dock för lite klarhet!
 
Som ovan åkare tycker jag det är så konstigt. 50 Känns som max för mig, men aja då vet jag iaf. Läste någonstans att någon kuggade för att de körde för snabbt på grusväg, han körde 70; och då tyckte inspektören att han skulle köra i 50.

Någon annanstans läste jag precis tvärtemot. Så är sjukt förvirrad över vilka hastigheter som gäller.
Tack dock för lite klarhet!

Det är ju en del av åkandet också, att analysera situationen och anpassa sin körstil. Att köra 50 på en grusväg känns ju inte konstigt även om det är skyltat 70. Det är ju gott säkerhetstänk eftersom det är dåligt fäste och förmodligen är sikten in det bästa, man har längre stoppsträcka osv.
Sen finns det situationer som påfarter där man kanske rullar på i 20-30 och ska upp i 90-110. Då ska man inte vara rädd för att varva ur en växel för att snabbt ta sig upp i rätt hastighet. När jag körde upp sa han innan att han inte ville se något slöåkande utan visa att man vågar använda hojen.
 
Det är ju en del av åkandet också, att analysera situationen och anpassa sin körstil. Att köra 50 på en grusväg känns ju inte konstigt även om det är skyltat 70. Det är ju gott säkerhetstänk eftersom det är dåligt fäste och förmodligen är sikten in det bästa, man har längre stoppsträcka osv.
Sen finns det situationer som påfarter där man kanske rullar på i 20-30 och ska upp i 90-110. Då ska man inte vara rädd för att varva ur en växel för att snabbt ta sig upp i rätt hastighet. När jag körde upp sa han innan att han inte ville se något slöåkande utan visa att man vågar använda hojen.

Ok då förstår jag. Så man ska hålla hastigheterna i den mån det går och är säkert. Samt våga gasa upp i rätt hastighet snabbt.
 
Banan för uppkörningen i Västerås är verkligen i toppklass. Nybyggd för ett år sen med stängsel på privat område.

Jag fick inte köra E18 på min uppkörning. Så den Där RymdBörje vet inte vad han snackar om :D
Fick dock köra en längre sträcka grusväg. Så kom ihåg att anpassa hastigheten efter väglag på den biten.

Nordanby (uppkörningsplats) - Hökåsen - Tillberga - Gesala sen tillbaka till nordanby.
 
Banan för uppkörningen i Västerås är verkligen i toppklass. Nybyggd för ett år sen med stängsel på privat område.

Jag fick inte köra E18 på min uppkörning. Så den Där RymdBörje vet inte vad han snackar om :D
Fick dock köra en längre sträcka grusväg. Så kom ihåg att anpassa hastigheten efter väglag på den biten.

Nordanby (uppkörningsplats) - Hökåsen - Tillberga - Gesala sen tillbaka till nordanby.

Härligt, tack för tipsen! När tog du ditt kort där?
Hur snabbt körde du på grusvägen, minns du?
 
Härligt, tack för tipsen! När tog du ditt kort där?
Hur snabbt körde du på grusvägen, minns du?

Tog mitt kort 2018 sent på semestern. Jag har för mig att det var 70-sträcka på gruset men det svängde ganska ordentligt i körbanan så hastigheten på hojen var kanske runt 50-60kmh. 45 när det svänger ordentligt. 65 när det var plan raksträcka. Du kommer känna vilken hastighet som är lämplig. Bli dock inte rädd och sänk hastigheten alldeles för mycket. Det ska liksom flyta på i körningen. Lycka till och kom ihåg att slappna av. Det är inte raketforskning som skall göras på uppkörningen. Du ska bara visa att du kan hantera fordonet och trafiken runt dig :yoparty
 
Tog mitt kort 2018 sent på semestern. Jag har för mig att det var 70-sträcka på gruset men det svängde ganska ordentligt i körbanan så hastigheten på hojen var kanske runt 50-60kmh. 45 när det svänger ordentligt. 65 när det var plan raksträcka. Du kommer känna vilken hastighet som är lämplig. Bli dock inte rädd och sänk hastigheten alldeles för mycket. Det ska liksom flyta på i körningen. Lycka till och kom ihåg att slappna av. Det är inte raketforskning som skall göras på uppkörningen. Du ska bara visa att du kan hantera fordonet och trafiken runt dig :yoparty

Allright det låter logiskt. Var det en smal grussträcka där typ endast 1 fordon får plats, och man får väja ordentligt eller var det en stor grusväg?
Om du minns? hehe :D
 
Allright det låter logiskt. Var det en smal grussträcka där typ endast 1 fordon får plats, och man får väja ordentligt eller var det en stor grusväg?
Om du minns? hehe :D

Nu tror jag att du tänker för mycket :arsele Han jag körde upp för hade precis kommit tillbaka från semestern. Första dagen :crash Det gick bra ändå. Slappna av och njut av din uppkörning.
 
Nu tror jag att du tänker för mycket :arsele Han jag körde upp för hade precis kommit tillbaka från semestern. Första dagen :crash Det gick bra ändå. Slappna av och njut av din uppkörning.

Ja, kanske det. Väntar på att min handledare ska få hem beviset så jag kan börja köra i trafiken. :/

- - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

Har du hittat nån bana eller plats där man kan öva privat?

Tyvärr inte, jag krypkör lite i garaget på kvällarna dock. :)
 
Allright gott folk. Den 14:e kör jag upp i västerås.
Hade första lektionen i trafik idag.
Det de noterade.
1. Jag tittar inte alltid i backspegeln innan jag blinkar för att byta körfält. Jag måste visa att jag tittar genom att vrida huvudet och även kolla döda vinkeln.
2. Missade en skylt om gångfartsområde.


På onsdag kör jag hojen till Västerås med min handledare för att reka lite inför uppkörningen.
 
Allright gott folk. Den 14:e kör jag upp i västerås.
Hade första lektionen i trafik idag.
Det de noterade.
1. Jag tittar inte alltid i backspegeln innan jag blinkar för att byta körfält. Jag måste visa att jag tittar genom att vrida huvudet och även kolla döda vinkeln.
2. Missade en skylt om gångfartsområde.


På onsdag kör jag hojen till Västerås med min handledare för att reka lite inför uppkörningen.

Titta inte för du ska blinka utan för att överleva. :fakta Att det senare ger möjlighet till det första är bara en bonus.
Uppmärksamheten är i och för sig bra för uppkörningen men faktiskt mest värd för dig själv.
Så titta omkring dig och gör det mycket, för din egen skull.
 
Titta inte för du ska blinka utan för att överleva. :fakta Att det senare ger möjlighet till det första är bara en bonus.
Uppmärksamheten är i och för sig bra för uppkörningen men faktiskt mest värd för dig själv.
Så titta omkring dig och gör det mycket, för din egen skull.

Absolut! Will do, ska titta hejvilt!
Det konstiga är att i bil kollar jag alltid ordentligt, men på motorcykel gör jag det mest med perifering skumt. Ska köra så mycket jag kan nu och öva på allt.
Alla tips mottages tacksamt!

Speciellt om vägar för uppkörning i västerås! :D
 
På hoj är det extra viktigt att man inte bara har koll på sitt egna men även på andras. Det gör väldigt ont för dig när andra klantar sig medan de kommer sitta bak i ambuilans med chock och filt runt sig och säga "jag såg inte".

Det har blivit en god vana som räddat mig ett par gånger, även i bil. Inte för att jag tänker att jag måste kolla runt utan det sitter i muskelminnet nu.
 
Speciellt om vägar för uppkörning i västerås! :D

Inte värt att ta en lektion på en körskola i Västerås för att få lite tips om vanliga vägar och om det finns några små luringar som ofta används vid uppkörning?
 
Inte värt att ta en lektion på en körskola i Västerås för att få lite tips om vanliga vägar och om det finns några små luringar som ofta används vid uppkörning?

Ja det vore nog rätt bra. Men jag tänkte åka dit imorgon med min handledare och försöka hitta uppkörningsvägarna. Alla tips mottaget tacksamt!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top