Uppkörning i Regn?

Men faktum är att det svaret ju var korrekt. Det är ju i princip samma som gäller när det regnar. Dom mäter ju inte bromssträckorna utan det ska vara på gränsen till låsning.

Bara nyfiken, hur ser man det? Det skiljer väl jättemycket från mc till mc eller? Är de verkligen så extremt duktiga att de kan se det, provförrätarna alltså?

Bara nyfiken, hur ser man det? Det skiljer väl jättemycket från mc till mc eller? Är de verkligen så extremt duktiga att de kan se det, provförrätarna alltså?
För att svara specifikt på frågan om "gränsen till hjullåsning" och inget annat: I torrt väder är det inga problem, man både ser och framförallt hör vad som händer. I regn inte alls lika tydligt, släpp kommer mer plötsligt.

Dra en låsning med bakdäcket och släpp sen trycket där. I samma ögonblick som du låser bakdäcket ska frambromsen kramas Det viktiga på uppkörningen är att du visar att du bromsar med bakhjulet (låsning, hur annars?) och att du gör en säker bromsning ner till 0. I regn är man försiktigare annars klotar man..
Krypkörningen, hastighetsbanan, kontrollen och trafikdelen ska man klara lika bra i regn.
Men se till att låsa bakdäcket lite då man faktiskt kan torska uppkörningen på att inte göra det.

Men se till att låsa bakdäcket lite då man faktiskt kan torska uppkörningen på att inte göra det.

Va? Nej, gör den bästa möjliga bromsningen och korrigera ifall det låses.

Gå INTE in i en bromsning med inställningen att du ska låsa bakdäcket( särskilt inte i regn ). Sådana råd ska man väl ändå inte ge en nybörjare?

Det syns ganska tydligt om man fegar eller om man bromsar ordentligt. Oavsett väglag så innebär en hård men kontrollerad bromsning att man har en tendens till låsning utan att det måste kännas särskillt tydligt i hojen. Är det i regn är det svårare att se men dom är inte heller lika kinkiga då.
Försök inte låsa hjulen. Om du låser lite så är det bara att släppa efter så du återfår greppet.
Du kuggar inte på om du råkar få en liten låsning men korrigerar. Det svåra är nog att inte fega när det är blött. Men om du kör med körskola så kommer du ju att ha en körskollärare med ut och ni kommer troligen att vara där lite före besiktningsmannen för att hinna göra några sistaminuten bromsningar och annat.

Va? Nej, gör den bästa möjliga bromsningen och korrigera ifall det låses.

Gå INTE in i en bromsning med inställningen att du ska låsa bakdäcket( särskilt inte i regn ). Sådana råd ska man väl ändå inte ge en nybörjare?

Sant, självklart ska man inte gå in med den inställningen.. Men för att träna inför uppkörningen är det bra att få lite låsning på bakdäcket för att sen korrigera. Vad jag menade med mitt förra inlägg var egentligen kort och gott att det är viktigt att inspektören ser att man använder bakbromsen! Onödigt att kasta 1500 i sjön.

Bara lägg foten på bakbromsen.. Jag använde inte bakbromsen på a1 samt abegr uppkörningen. Bromsar du max har ändå bakhjulet minimal kontakt med asfalten.

Jag körde upp i regn

Min första uppkörning va i reng. Det va -03 med de gamla undanmanövrerna/bromstestet.
Det gick bra enda tills vi skulle ut i trafiken. Jag valde att sänka farten med ca 10km/h för att visa att jag förstod att det va halare ute.

När vi kom tillbaka efter turen sa han som bedömde mig att han nästan fått vattenplaning.
Men han hade en BMW med ganska breda däck medans jag körede på en 80-talare med mopeddäcks bred.
Så för mig va det ju inga problem.

Det sista som han sa va att hade det inte rengnat idag så hade jag åkt hem med ett körkort.:mad:

--- Så sänk farten rejält om ni får uppkörning i regn. ---

Jag körde upp i regn, bara att köra precis som vanligt.... Märkte faktiskt ingen större skillnad...

Manöverprovet var lika oavsett regn eller inte. Du ska väl kunna hantera cykeln även om det regnar? eller?

Körde själv upp med hoj -99 och givetvis duggade det lite + att det låg massor av små löv på marken. Min körskolelärare sa åt mig att inte hålla 50 på vägen tillbaka på manöverbanan innan inbromsningen för det funkar inte utan håll max 45. Vi var där ganska tidigt så jag provade ett par varv innan vi skulle köra upp och mkt riktigt låste hjulet sig när jag höll 50 men i 45 var det lugnt. (Nu vet jag inte om manöverbanan är likadan idag som då). Så om det ökar dina chanser att klara uppkörningen (även om det kanske inte är det bästa kunskapsmässigt) så håll inte exakt 50 för dem kan aldrig se exakt hur fort du kör och skulle dem skjuta med laser så är där ju ändå en felmarginal på 3-5 km eller vad det nu är..:tungan

För att börja vill jag bara råda dig att inte hetsa upp dig och bli nervös för eventuellt regn vid uppkörning. Självklart ger en våt vägbana sämre friktion än en torr men vid oförorenat väglag, och ordentliga däck, är denna skillnad verkligen inte att sammanlikna med en högsommardag kontra 0 gradigt och underkylt regn. Att våra vägar kan bli extra hala vid regn beror i det flesta fall på att de är nerkladdade med föroreningar, t.ex. olja, som löses upp av regnet och skapar lokala hala partier/fläckar. Där bromsprov etc ska utföras kontrolleras självklart detta för att ge optimala förhållanden för kontrollerat framförande av cykeln. Jag säger inte att en våt vägbana som är helt ren ger precis samma grepp som en torr, men skillnaden är inte så stor att du behöver ligga sömnlös av oro. Bromsa på exakt samma sätt som du gjort när du tränat på torrt väglag. Skulle greppet mot förmodan släppa så kommer du garanterat märka detta och hinna korrigera för det. Jag har fått massor av framhjuls och bakhjulssläpp vid både torrt och vått väglad och är man bara fokuserad så har man all tid i världen att korrigera och rädda upp situationen. Skulle det släppa och du korrigerar det fint så kommer prövningsmannen antagligen godkänna inbromsningen eller ge dig en till chans. Men som sagt, stelna inte till och försök bromsa på något nytt "smart" sätt bara för att det är blött. Bromsa exakt som du lärt dig så kommer det gå finemang.

Angående det här med att användandet av bakbromsen. Gå absolut inte in med inställningen att först låsa bakhjulet, och sen bromsa fram. Tryck in fram och bakbroms samtidigt och med succesivt ökande tryck. Att trycka max på vare sig fram eller bakbroms från första början är ju som att be om släpp och missöden. Vidare är bakhjulslåsning vid inbromsning är ett klassiskt tecken på okontroll och brukar inte gillas vid uppkörning. Bakbromsen funktion vid höghastighgetsinbromsning är inte att förmedla stoppkraft, det gör frambromsen, utan den ska stabilisera hela cykeln. Man kan säga att bakbromsen hindrar bakhjulets vilja att köra om framhjulet vid hård inbromsning. Utan bakbroms kan cykeln börja åla sig och bete sig lite nervöst vilket ger en mer okontrollerd och oeffektiv inbromsning. Som sagt, inget paniktryck på bromspinnen med bakhjlulslåsning och annat dumt som följd, utan mjukt, bestämt och kontrollerat. Sen om du skulle råka låsa bakhjulet en gnutta de sista centimetrarna innan totalt stopp får du säkert godkänt ändå.

Summan av kardemumman; ta det chill och noja inte ihjäl dig för regn. Låt din rutin styra oavsett väglag och försök dig inte på några sista minuten- förändringar. Vet en kille som var tvungen att avbryta uppkörningen för att han helt i onödan oroade sig illamående pga av regn.

hoppas du kommer hem blöt, kall, snorig och lycklig med ett nytaget körkort här snart.

//Morphine

På min uppkörning -04 så var det spöregn. Det var inget som ändrades ,förutom att man vart dyngsur, o att några fick en andra chans på inbromsningen för att dom "fegat" lite väl mycket.

Lycka till på uppkörningen, o försök att komma ut o övningsköra i regnet så har du nog inget att vara orolig för :tummenupp

//Emma

På min uppkörning -04 så var det spöregn. Det var inget som ändrades ,förutom att man vart dyngsur, o att några fick en andra chans på inbromsningen för att dom "fegat" lite väl mycket.

Lycka till på uppkörningen, o försök att komma ut o övningsköra i regnet så har du nog inget att vara orolig för :tummenupp

//Emma

Hade sånt flyt att det regna bara under natten plus lite dugg på dagen idag så det blev torrt under uppvärmningen på banan och ingen skillnad alls på stadskörningen. Extra skönt när man får en schysst uppkörningsförrätare som förklarar bra och att man känner att han vill att man ska lyckas, som man även gjorde :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage