Uppkörning i Regn?

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Hoj
ingen
Undrar bara vad som gäller vid uppkörning i regn:confused: helst inga "jag har hört" utan egna erfarenheter eller från lärare och folk som nyss tagit kortet och vet?

Sjunker hastighetskraven? Bromsprovshastigheterna?
Hur mkt får det regna för att det inte ska bli inställt osv??

Ja körde upp i ösregn, till mig sa dom bara att man skulle ta det lungt vid inbromsningarna från 70 och 90... släppte lite där bak men det gjorde ingenting så länge dom ansåg att man hade kontroll!

Det ska inte vara någon större skillnad jämfört med uppkörning i torrt väder. Inbromsningen dom förväntar sig är att du skall kunna bromsa kontrollerat på gränsen till låsning oavsett väglag. Med andra ord så förväntar dom sig att du bromsar lite lösare på uppkörningen om det är blött väglag. Är det riktigt blött så skippar dom ibland inbromsning från 90 för att dom anser att det är onödigt med tanke på väglaget.

Beroende på hur fästet är så kan det också tänkas att dom sänker farten på högfartmanövern. dom vill ju veta att man kan manövrera motorcykeln och är inte ett dugg intresserade av att se hur man ser ut när man ramlar.

Klarar du en uppkörning i torrt väglag så klarar du den med största sannolikhet i vått väglag också. Dom sänker kraven allteftersom väglaget försämras.

Det ska nog vara ruskigt dåligt väder om dom ska ställa in. Typ översvämmning eller så.

Väldigt vad sådana här trådar du startar. Känner du till denna tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=168054&page=108

:va

Men det ska till en översvämning innan det kommer på tal om att ställa in uppkörningen:rolleyes:

Jag tycker det står så mkt skit och massa konversationer folk emellan på den tråden, har läst den för några veckor sen och tycker inte man får relevanta svar, så därför ger jag nya trådar ett försök. Är det jobbigt att läsa behöver man itne göra det :tummenupp

Som stranjo skrivit, är det bara att man får ta det lite piano i inbromsningar från 70 och 90.

Det ska inte vara någon större skillnad jämfört med uppkörning i torrt väder. Inbromsningen dom förväntar sig är att du skall kunna bromsa kontrollerat på gränsen till låsning oavsett väglag. Med andra ord så förväntar dom sig att du bromsar lite lösare på uppkörningen om det är blött väglag. Är det riktigt blött så skippar dom ibland inbromsning från 90 för att dom anser att det är onödigt med tanke på väglaget.

Beroende på hur fästet är så kan det också tänkas att dom sänker farten på högfartmanövern. dom vill ju veta att man kan manövrera motorcykeln och är inte ett dugg intresserade av att se hur man ser ut när man ramlar.

Klarar du en uppkörning i torrt väglag så klarar du den med största sannolikhet i vått väglag också. Dom sänker kraven allteftersom väglaget försämras.

Det ska nog vara ruskigt dåligt väder om dom ska ställa in. Typ översvämmning eller så.

Tack för svaren :)
Mm är nog som du säger att de anpassar kraven, dock så känner jag mig mer osäker och är längre ifrån vad man kan göra med hojen vidd vått underlag/rejält regn än vid vanligt så det försämrar oddsen för mig kan man säga då:gnissla

Hej! Jag körde upp i ösregn för vv förra året, den långsamma och snabba manöverbanan var det samma krav på som i solsken. Vid höghastighetsinbromsningen så sa de åt mig att hoppa över 70 och bara göra från 90 Kmh (gissa om man blev lite nervös, hade aldrig bromsat i regn och nu skulle man göra det från 90 direkt). Men dom var schysta och tillät lite längre bromssträcka pga regnet så det gick bra!:)

En polare till mig blev hemskickad från sin uppkörning pga regn och dåligt väder...

Tanken är att man ska kunna framföra sitt fordon utan fara för sej själv och andra även om det nu må regna. Mao ganska vettigt att uppkörningarna inte är väderberoende i det avseendet. Sen är det väl självklart att dom tillåter lite längre bromssträckor och att man kanske är mer aktsam i cirkulationsplatser, etc när det är blött/regn.

Även jag hade regn vid inbromsningen som lättades när vi stack ut i trafiken.

Det fortsätter som vanligt, men med lite handikapp för bromssträckan.

Du väljer väl själv om du vill köra upp i regn eller inte. Om du låter bli så står det väl Solsken vid villkor på körkortet.

EDIT: Har jag hört.

Jag tycker det står så mkt skit och massa konversationer folk emellan på den tråden, har läst den för några veckor sen och tycker inte man får relevanta svar, så därför ger jag nya trådar ett försök. Är det jobbigt att läsa behöver man itne göra det :tummenupp

Mmmm, men FAKTUM är att dina tre sista trådar behandlar BARA frågor som BORDE tas upp i KK tråden 2008!

Är det jobbigt att läsa behöver man itne göra det

Precis...bara att skita i de svar du finner onödiga/oseriösa :tummenupp

Men du ska få ett "jag vet" tips för jag är på gott humör :)
Brorsan körde upp på sensommaren 2002. Första regnet på två månader startade precis innan de skulle till att köra manöverprovet (det gammla).

Brorsan låser framhjulet vid inbromsningen, släpper och missar undanmanövern.
Han fick en chans till, då var han lite nervös och vågade inte bromsa tillräckligt och missade undanmanövern...KUGGAD :huvet

Det är ingen skillnad på hastighet eller bromsprov – med eller utan regn. Du ska kunna hantera hojen även i regn, bara det att man får ta det lite mer varligt då. Självklart vet trafikinspektören att bromssträckan kan bli längre pga regn men du ska ha kontroll på bitarna trots det.

Jag ska köra upp med lastbil nu i veckan.. känns ju som det kommer regna..
är det förmildrande omständigheter under regn ?:confused:

:D :D :D
LOL

I say .. Kör baraaa

Var det där "väl"-svaren som jag ville slippa, men du kanske inte läste inlägget ordentligt? Gör rätt, gör om :tungan

Men faktum är att det svaret ju var korrekt. Det är ju i princip samma som gäller när det regnar. Dom mäter ju inte bromssträckorna utan det ska vara på gränsen till låsning.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage