Uppkörning i regn !!! Tips och råd mottages

Electra

under utbildning
Gick med
15 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 07
Faan uppkörningen börjar närma sig med stormsteg !!! Dock så är inte väder gudarna med mig riktigt det ska verkligen pisse regna den dagen ! Har ni några tänkvärda tips jag kan ta med mig eller iaf ha med i min beräkning
 
Kör som trafiklärarna har lärt dig köra.
Ta dig lite extra utrymme till fordon framåt och undvik att köra igenom djupa vattenpölar som kan gömma stora hål. Och undvik metall och reflexfärg på vägen, för den kan vara snorhal när den är blöt.

Och stressa inte över att det regnar, sålänge det inte regnar så mycket att du inte kan se något framåt. :fakta
 
Va bra. Då kanske ni inte behöver köra i 50km/h på högfartsbanan. Vad jag hört brukar de sänka till 45km/h istället om det regnar för mycket.
 
Jag körde upp i snöstorm (med bilen).. och blött med hojen..
Skulle nog vilja påstå att det är positivt (så länge man inte nojar och spänner sig för mycket).

Dom kommer ha mkt mer förståelse för om du tar det extra lugnt om vädret är kasst.. så gör just det, ta det lugnt, ta god tid på dig och slipp all stress! :tummenupp
 
1. Prognoser är just prognoser. Nojja inte i onödan

2. Regn är en naturlig del av hojvardagen. Bara att bita kulan.

3. Ulvhamne har rätt om greppet på just trafiklinjer, spårvagnsspår - och oljespill.
I övrigt har man med bra däck ett utmärkt grepp även i väta. Slappna av bara.

4. Kosta gärna på dig ett nytt visir till just denna stora dagen!
Nya visir står emot imma bättre på insidan, och låter vattnet på utsidan pärla sig lite bättre.
Om inte, så se till att ditt gamla visir är riktigt rent på utsidan, och dessutom nybehandlat med ditt favoritimskyddsmedel.


5. Undvik att dra in väta i hjälmen om du kan, tänk på var du riktar din utandningsluft för att fördröja tiden innan visiret börjar imma igen. Vilket det kommer att göra. ...även om du kör med det lite på glänt

6. När du sedan tvingas öppna visiret så mycket att regndropparna piskar ditt ansikte - så tänk positivt.
Intala dig att du genomgår en lyxig ansiktsbehandling "där vi genom en patenterad process kallad Shot Peeling™ bearbetar din hud på djupet genom att beskjuta den med det absolut renaste vatten som existerar: aldrig berört av människohand, aldrig ens buteljerat.
Den aktiva substansen heter Heavenly Moisturizer® och tillverkas speciellt för oss. Det är på en och samma gång både ytpeeling av döda hudceller, och intensiv djupmassage av huden, som gör underverk för blodcirkulationen och ger dig den totala revitaliseringen av din hud."


Tänk så - en gratis ansiktsbehandling som hade kostat en förmögenhet på salong, och med körkort på köpet dessutom!

Lycka till.
 
Hahaha bästa jag läst trafiken känner jag mig säker i regn men d var just högfarts och inbromsningarna jag tänker på hur man ska hantera :) har inte kört i regn med körskole läraren så han har inte lärt mig mkt i just det momentet :)


Skickat från min Bitch
 
Ta det väldigt lugnt och sen drar du av lite till. Min begränsade erfarenhet är att trafikinspektörerna är imponerande av ett riskmedvetet beteende.

Se till att ha pinlock på visiret för immans skull eller öppna visiret så fort du står still. Alternstivt kör med ett par mm öppet. Kan vrida ner hakan lite så får man inte in jättemängder med vatten även om man har lite öppet.
 
Bromsprovet är ju i sak skitsamma, de kollar din teknik inte bromssträckan. Det är samma teknik så kan du på torrt kan du på blött.
 
Grymt toppen tack hoppas på det bästa kugga 1 gg pga tappa koncentrationen när koeningsegg kom in gasade , blev kaos !


Skickat från min Bitch
 
Jag körde upp i ÖSREGN, ca 45 på högfarten var okej, vi bromsade inte ens i 90 för att kontrolanten tyckte 70 räckte, det var fullt med vattenpölar överallt på banan :)
 
Körde trafikdelen i regn och det kändes nog bara positivt. Gubben ville ju hem lika mycket som jag så det blev kanske bara 15 minuters körning :)

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Hahaha bästa jag läst trafiken känner jag mig säker i regn men d var just högfarts och inbromsningarna jag tänker på hur man ska hantera :) har inte kört i regn med körskole läraren så han har inte lärt mig mkt i just det momentet :)


Skickat från min Bitch

När jag varit handledare till folk privat har jag propsat på att de ska göra bromsningen när det regnar åtminstone en gång. Och så brukar jag chocka dem med att säga åt dem att bromsa hårdare och hårdare.
Det går att bromsa ganska mycket på hojdäck även om det är våt asfalt, sålänge man har fräscha och bra däck. Är asfalten inte hal i sig så bör du till och med kunna bromsa upp bakhjulet på våt asfalt, iaf när det går rakt fram.
Så kan du bromsa i torrt så trafikskolan är nöjda så är det ingen fara i blött heller. Viktigast är att du inte stressar och är avslappnad och go på hojen.
 
Jag körde upp i ÖSREGN, ca 45 på högfarten var okej, vi bromsade inte ens i 90 för att kontrolanten tyckte 70 räckte, det var fullt med vattenpölar överallt på banan :)

Vad olika det kan vara. Regnade för mig och inte fasiken fick vi någon dispens. Stackarn som körde upp för 125a fick krypa ihop det han kunde för att hinna komma när 90km/h...
Dock hade jag flytet att Trafikverkets (Eller vägverkets) hoj var batteri torsk i. Så han åkte bil och hade då ingen komradio. Så vi fick bestämma vart vi skulle innan, alltså dit jag hittade. För en med sjukt dåligt lokalsinne var det jäkligt skönt.

Mitt stora tips är att ta med extra handskar. Nu körde jag med körskolans grejer. Men jäklar vad blöt man var om händerna. = Kallt.
 
Håll dig torr och varm så gott det går. Ingen är en bra mc förare om man fryser. Extra handskar som någon nämnde tidigare.
Jag brukar ta lite vax på visirets utsida för att få bättre avrinning, dock inte på insidan, det ökar risken för imma. Pinlock är att föredra.
När är den stora dagen ?
 
På med regndäcken och släpp två på allt.



Nej, vänta, det var ju rejstipsen.



Nynna "Singing in the rain", slappna av och ha kul.



Nej, vänta, det var ju också rejstips. Ja, ja, de borde funka i trafik också. ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top