Uppkörning i Karlstad och jag har aldrig varit där. Tips på vägar vore grymt

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Hoj
ingen
Hej
Jag har uppkörning på fre i Karlstad och jag har aldrig ens varit där. Det enda jag vet är att man startar från "gamla flygfältet".
Så om någon har erfarenhet från vart man brukar få åka så vore de grymt!
Antagligen har de olika rutter men om någon har kört upp där så tipsa gärna om några vägar/områden som ni fick grillas runt i
Övrig uppkörningstips tas gärna emot (utöver kolla över axeln och vrida huvudet)
Hade bra!
(ber om ursäkt om de hamnar i fel sektion på forumet, admin får gärna flytta isf)

Hahaha, kan bara slänga in att jag körde upp i jönköping en gång i tiden, utan att ha kört där innan. Det gick bra och jag fick lappen :tummenupp fick skaka på huvudet några gånger bara när han sa kör till XXX :gnissla

Med skaka på huvudet när han sa kör till xxx sa han bara namnet på ett lokalt ställe och förväntade sig att du skulle hitta? isf hittade du eller var det så att han sa åk på e20 stockholm/centrum/sjukhus och du då letade efter dom skyltarna? kul att du fick kortet:)

Fanns tidigare 2 vanliga sträckor, genom herrhagen (högerregelområde) och ut mot 63:an med tillhörande grusvägsåka på steffens väg(om jag minns vägnamnet rätt..) för att sen ta sig tillbaka till gamla flygfältet.

Bodde man på den sidan stan så fick man alternativ 2 istället, efter 62:an med tillhörande grusvägsåka i området kring Hertzöga, lite åka på "promilleleden" för att avsluta ut på hammarö med lite högerregelåka innan tillbaka igen.

Slappna av och kör som han säger bara, k-d är mycket lugnare att köra i än Örebro. :)

Fanns tidigare 2 vanliga sträckor, genom herrhagen (högerregelområde) och ut mot 63:an med tillhörande grusvägsåka på steffens väg(om jag minns vägnamnet rätt..) för att sen ta sig tillbaka till gamla flygfältet.

Bodde man på den sidan stan så fick man alternativ 2 istället, efter 62:an med tillhörande grusvägsåka i området kring Hertzöga, lite åka på "promilleleden" för att avsluta ut på hammarö med lite högerregelåka innan tillbaka igen.

Slappna av och kör som han säger bara, k-d är mycket lugnare att köra i än Örebro. :)
Tack så jättemycket för inputen! även om de kan ha ändrat helt och hållet och det är svårt på google maps att försöka se hur vägarna ser ut eftersom man inte alls vet vilka olika vägar uppkörningsinstruktören väljer så hjälper det ändå för min egen del iaf. Jag gillar att försöka va mentalt förberedd i den mån möjligt.
Jag måste säga efter att ha glidit runt på street view ett tag att faan vilka fina vyer från vägarna ni har med älven och broar:)
Jag ska försöka ha nerverna i styr och påminna mig om hur bekväm jag är på hojen och ist fokusera på skyltar, vrida huvudet och hålla hastigheten på lämpligt sätt. Framförallt hoppas jag att den som har uppkörningen har en bra dag och en positiv/rättvis inställning efter alla mardrömshistorier man hört.
Tack igen:)!

Först görs manöverproven på gamla flygplatsen. Sen när dom som klarat den delen ska köra trafik så börjar den första killen från flygplatsen medans dom andra får ta sig till trafikverket och börja därifrån.

Jag började vid trafikverket och fick åka genom stan, mot hertzöga för gruskörning sen tillbaka genom stan till trafikverket igen.

Killen innan mig fick köra till Skoghall tror jag.

vad kan ni dela med er när det gäller hur dom vill att man ska bete sig på grusväg? hur de vill att man placerar sig, är de noga med att man har körställning utifrån den som beskrivs i teorin eller är just det inte något som de trycker på?
Om det är en 50km/h väg på grus så känns det spontant som att på en hoj skulle jag ligga runt 30km/h, är det något de vill eller önskar de att man håller 50Km/h oavsett om det är grus?

Fan va grymt det här forumet fungerar när man behöver hjälp gällande sånt här!

Först görs manöverproven på gamla flygplatsen. Sen när dom som klarat den delen ska köra trafik så börjar den första killen från flygplatsen medans dom andra får ta sig till trafikverket och börja därifrån.

Jag började vid trafikverket och fick åka genom stan, mot hertzöga för gruskörning sen tillbaka genom stan till trafikverket igen.

Killen innan mig fick köra till Skoghall tror jag.
den som startade från flygfältet var det raka vägen till trafikverket som gällde för han/hon eller en mkt längre rutt?:)
Hur lång tid låg era körningar på ungefär?
Jag har ju aldrig varit på någon väg i karlstad så jag hoppas att det inte förvärrar situationen för mig men man kan ju inte rå för den äckliga nervositeten som hänger över en konstant nu:P

Dom vill se att du kan köra kontrollerat på grus, kanske inte 50 i en u-sväng på 50 väg. Men heller inte fisköra. Och det är mycket utfarter från hus och gårdar där du ska ha bromsberedskap. Nej inte direkt till trafikverket. Flygplatsen ligger centralt så dom vill ha ut dig på landsvägen också.

Dom vill se att du kan köra kontrollerat på grus, kanske inte 50 i en u-sväng på 50 väg. Men heller inte fisköra. Och det är mycket utfarter från hus och gårdar där du ska ha bromsberedskap. Nej inte direkt till trafikverket. Flygplatsen ligger centralt så dom vill ha ut dig på landsvägen också.

ja precis! med bromsberedskap så är de väl att man ska ha handen över bromshandtaget samt foten placerad över fotbromsen så att det syns icke sant?
Hur länge pågick varje enskild körning på ett ungefär?
Är jag helt ute och cyklar när jag sitter på google maps och utgår från det här stället när jag skriver in gamla flygplatsen: Flygfältsvägen 652 30 Karlstad. Det ser ut att vara någon golf ranch av något slag precis där också. är det rätt?:) uppskattar hjälpen.

Minns inte riktigt hur lång tid det tog, runt 20min kanske. Japp det är rätt, det ligger en golfbana brevid.

suveränt då vet jag iaf vart jag ska först.. får jag nu när jag ändå är igång med alla dessa frågor och fråga om alla ni 4 blev godkända och fick ett lyckligt slut övningskörningsperioden?

Jag blev godkänd på andra försöket. På första uppkörningen va det blött och jag fick sladd i vändningen på stora manöverbanan. Glöm inte att ha riktiga kläder, ryggskydd och registreringsbevis. Utan det blir det ingen uppkörning.
Lycka till!

jaha, kul att du har kortet nu iaf. jag har all utrustning så bra som det går och papper klara så nu är det bara vänta. tack och tack så mycket igen för inputen!

Återkoppla i EM så vi vet hur det gick.
Vi kan både trösta och gratta.
Lycka till

Håll koll på enkelriktat skyltar! Finns en del vägar som lätt kan uppfattas som "dubbelriktade" pga deras storlek. Även att det är en del hastighetsförändringar inne i "stan" 40-60-40 osv. Lyssna noga på uppköraren, tänk på placeringen och visa "bromsbereddhet" så skall det nog gå finfint!

Verkar inte finnas någon "typisk" uppkörning i KD, fick köra ca 30 min. Från transportstyrelsen till norrstrand genom stan (hastighet, vänstersväng, enkelriktat, vägarbete) Sedan e18 mot lorensberg, av vid gustav fröding hotell sedan tillbaka. Innan vi börjadefrågade han om jag kört mkt grus.Jag svarade; "bor man på landet så bor man på landet" och då kunde vi skita i det då hans bil var nytvättad tyckte han :lol!

I övrigt är vägarna fina, solen skiner och förhoppningsvis är uppkörarna på bra humör!

Ta med en vattenflaska till flygfältet! Kan bli långvarigt där och det är varmt och soligt idag, dumt att späda på nervositeten med lite vätskebrist också! I övrigt lycka till!

Bra tips till andra som skall köra upp är att försöka få en god natts sömn innan uppkörning...:hihi
Håller tummarna för dig.

Tack så jättemycket för tipsen. Jag hade fick omboka min uppkörning av olika anledningar men har den nu på lör EM istället. Det är den tiden som gäller o då ska de gå bra! (Ganska dyrt pga att det är en lördag-ca 2700 tror jag de går på. Men värt de när kortet är i hamn!
Jag återkopplar på lör EM/kväll med hur de gick om inte mobil o allt ligger i Klarälven:Bugar
Ha en riktigt trevlig helg

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back