Uppkörning i Jönköping

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
Hej, har uppkörning snart och tänkte därför passa på att fråga om det är någon anna här som kört upp i Jönköping?

Hur är uppkörnings gubbarna? VAd fick ni köra för sträcka i trafiken?
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
hade en "yngre" trevlig gubbe.. fick köra runt i centrala hva o sen upp mot ikhp-stugan o sen tbx till A6. Har för mig att det fanns typ 4 olika standard rutter dom bruka köra, en från övningsbanan till A6, en i jkpg-centrum, en mot tenhult/hva och sen sista i hva/ikhp.
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
ok, men var exakt ligger övningbanan? Bor utanför Nässjö så jag vet inte riktigt var den ligger?

Vad hette snubben som du körde upp med då? Jag antar att du klarade det också, vad hade du för typ av hoj?
 
Last edited:

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Övningsbanan ligger uppe vid Axamo ungefär, vid TTC. Jag körde med upp där, fick köra från banan till A6 via nån väg, trevlig uppkörningledare och funkade bra! Körde en CBX550 -82 strypt till mellanklass. :rofl
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
körde du upp privat då eller på körskola? Första Försöket?
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Jag körde upp i jkpg för några år sen. Banan var smidig även om jag klantade mig på garagevändningen (finns kanske inte längre!?). Däremot är de noga med bromsningen. Låser du, torskar du.
Jag fick köra ifrån axamo (manöverprovet) ner till stan via Mariebo, ut till Huskvarna genom stan och tillbaka via ekhagen sen ut på motorvägen till A6 där jag fick mitt kort:)
Om du gör fel, var den första att säga det så att han/hon vet att du var medveten om det. Nervös som jag var så klantade jag mig lite och glömde stänga av blinkisarna ett par ggr men det var ingen fara då jag inte gjorde några "farliga" tabbar (trafiksäkerheten är viktigast fattar jag det som).
Var noga med att flaxa med huvudet och kolla speglarna och gör inga galna filbyten så ska det nog inte vara några problem. Jag är ingen expert men jag tänkte på dessa saker och det gick fint vid första föröket...en lapp rikare :)
Lycka till.
 

aJonator

Återfall, köpt en hoj igen...igen
Gick med
15 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2023 Panigale V2
Körde upp i jkpg. Efter manöverprovet fick jag ta mig till A6 medans den andre killen började köra. Jag fick turen A6-Ekhagen-tenhult-hkva-A6. körde upp med nån äldre gubbe som kört manöverprov för militären sedan typ 1:a världskriget. Hård snubbe :kulspruta Körde en vinröd BMW. Men rigktigt bra var han. Å jag fick ju kortet. Körde privat. Tog en lektion 3dar före uppkörniong bara för att få lite tips om vad jag kan tänka på. Funkade för mig :yoparty :tuttar :tummenupp
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
Jag tror att jag hade honom på min första uppkörning i nässjö ( det här blir min andra) jag kuggade på att jag hade blicken för lång ner. Annars gick det väl fint, lite bättre planering på högfarts provet också sa han men det kommer med att man har blicken fram poängterade han.

Har han upkörningar i Jönköping också?
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
Både jag o polaren blev godkända av en stor "mysig" gubbe vid namn Christer (tror jag) riktigt trevlig typ..
Väldigt trevligt alltihop så du har inget att oroa dig för enligt min mening.
Lycka till !
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
ok låter bra, vilken runda fick du köra?

Vad fick du köra för konbanor?
 

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Nässjö
Hoj
Speed Triple -09
som sagt så får gärna fler dela med sig av sina erfarenheter om uppkörning i jönköping
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Hur är dem instruktörer i Jönköping på tung mc uppkörning? Har det blivit bättre eller kuggar dem för minsta lilla?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur är dem instruktörer i Jönköping på tung mc uppkörning? Har det blivit bättre eller kuggar dem för minsta lilla?

Om du visar att du behärskar hojen i både låg och hög fart samt klarar av regler, positionering och uppsikt i trafiken så är det lugnt.

Kommer du för tidigt till uppkörningen, dvs utan balans och kontroll, går det sannolikt sämre.
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Jag bara undrade hur dem brukar vara nu. Man har ju läst på andra ställen att dem brukar vara lite kinkiga i Växjö, Jönköping, Vetlanda och Eksjö därför undrar jag. Att dem kuggar för minsta lilla och att man inte ens får en chans
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Oss som har varit med ett litet tag har för länge sedan insett att förarprövarna har samma uppgift oavsett var de arbetar för dagen.

Enkel regel:

Har man övat tillräckligt är det lugnt.

Har man inte övat tillräckligt får man åka hem och komma igen när man har övat tillräckligt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är deras jobb att se om man har tillräcklig koll på att kunna köra eller inte.

Att alla är nervösa och stela när börjar köra vet dom. Men dom ser med en gång om du har tillräckliga kunskaper eller inte. Dom kuggar inte någon för nån liten struntsak. Det är vanligt att folk kommer till körprovet utan att ha koll på körningen och tror att det är lätt. Övar man mycket så man vet att man kan hög &lågfarten innan så är det lättare att slappna av och lita på sig själv
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag har *kuggat* i Linköping, Jönköping, och en gång här i Tullinge. Jagade tider på internet, tog det som fanns där och då, hyrde lastbil med el-hiss att frakta min 270 kg tunga XJ900 till världens olika ändar i jakten på A-kortet. När jag lugnat ner mig körde jag upp en gång till i Tullinge (med skolans MT07) och fick slutligen mitt "A" av Tommy Eriksson.

Jönköping nu, där jag kuggade #2 gången, hade dom snyggaste banorna, på ny fin asfalt. Stadskörningen var från test-banan, mot stan, genom stan, 30-vägar genom villaområden strax utanför stan, sedan rondell mot flygplats, lite landsväg och sen tillbaka. Ursäkta att jag inte kommer ihåg exakt följd, men allting känns som i en dimma idag. Mest för att jag var nervös och hade pulsen i halsen. Att jag kuggade, samtliga gånger, var enbart mina misstag pga hets (självförvållad), iver, och att jag helt enkelt inte var redo.

Det var viktiga läxor av en liten 150cm silverhårig, stenhård men rättvis tant på en BMW R1200 med vit Shoei Neotec2 hjälm, och en lugn-sträng attityd. Jag har högsta respekt för sådana kvinnor, skulle kunna vara rektorn i skolan.

judi-rex.jpg


Jag hade övat på lågfart, högfart, och 50/70/90 inbromsningar, så dessa klarade jag utan problem som en akrobat från yttre rymden. Men i trafiken gjorde jag ett antal missar, dessa har jag antecknat för att aldrig glömma:

1. Inbromsning, övrigt. Jag behöver tillämpa en bromsteknik som innefattar BÅDE BROMS FRAM OCH BAK, samt lära mig balansen mellan dessa så att inbromsningen blir fin och mjuk. Jag använder idag bakbromsen till dom flesta inbromsningar; på småvägar i villaområden, och stadskörning. Detta är inte bra då risken att få sladd på bakhjul under mindre gynnsamma situationer är stor. Jag behöver använda BÅDA bromsarna optimalt, och vid bromsberedskap hålla FYRA FINGAR på frambromshandtaget och bromsa så att jag börjar trycka lite på bakbromspedalen och strax väga över bromskraften på frambromshandtaget. Denna metod bromsar in cykeln på det mest effektiva och säkra sätt möjligt, i både låga som högre hastigheter.

2. Landsväg (korsning, HÖGERSVÄNG MED DOLD SIKT ÅT VÄNSTER). Mitt misstag var att jag, liksom med bil vanligtvis, svänger efter att jag tittat vänster, men nu på motorcykel direkt tar min position i mitten av vägen, som man vanligtvis ska göra. RISKEN på MOTORCYKEL är att det KAN KOMMA EN BIL I HÖG FART FRÅN VÄNSTER och köra på mig bakifrån. Denna risk minimeras om jag fortsatt placerar mig på höger sida intill väggrenen, accelererar och sedan gradvis förflyttar mig mot mitten av mitt körfält.

3. Riskbedömning, CYKLANDE UNGDOMAR FRAMFÖR mig på vägen i villaområde. Mitt misstag var att försöka köra förbi dessa ungar genom att placera mig så långt åt vänster möjligt, inom mitt körfält. Då vägen förvisso är tillräckligt bred, (här utan mittlinje av något slag) ska jag låta barn/ungdomar ligga framför mig tills dom försvunnit, jag ska alltså krypköra bakom dom. Principen är; har jag ett hinder framför i mitt körfält, så jag har väjningsplikt mot dom/det/allt framför mig. En omkörning här är inget klokt beslut.


Kring punkt 2 där, jag kommer särskilt ihåg när hon tittade mig i ögonen och sa "Om det kommer nån racer från vänster i 180 och kör in i dig bakifrån, sen finns du inte mer." - Jag hör den rösten varje gång jag svänger ut på en landsväg, dold sikt eller inte, jag håller mig alltid åt sidan tills jag fått upp en fart.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har *kuggat* i Linköping, Jönköping, och en gång här i Tullinge. Jagade tider på internet, tog det som fanns där och då, hyrde lastbil med el-hiss att frakta min 270 kg tunga XJ900 till världens olika ändar i jakten på A-kortet. När jag lugnat ner mig körde jag upp en gång till i Tullinge och fick slutligen mitt "A" av Tommy Eriksson.

Jönköping nu, där jag kuggade #2 gången, hade dom snyggaste banorna, på ny fin asfalt. Stadskörningen var från test-banan, mot stan, genom stan, 30-vägar genom villaområden strax utanför stan, sedan rondell mot flygplats, lite landsväg och sen tillbaka. Ursäkta att jag inte kommer ihåg exakt följd, men allting känns som i en dimma idag. Mest för att jag var nervös och hade pulsen i halsen. Att jag kuggade, samtliga gånger, var enbart mina misstag pga hets (självförvållad), iver, och att jag helt enkelt inte var redo.

Det var viktiga läxor av en liten 150cm silverhårig, stenhård men rättvis tant på en BMW R1200 med vit Shoei Neotec2 hjälm, och en lugn-sträng attityd. Jag har högsta respekt för sådana kvinnor, skulle kunna vara rektorn i skolan.

View attachment 460625


Jag hade övat på lågfart, högfart, och 50/70/90 inbromsningar, så dessa klarade jag utan problem som en akrobat från yttre rymden. Men i trafiken gjorde jag ett antal missar, dessa har jag antecknat för att aldrig glömma:

1. Inbromsning, övrigt. Jag behöver tillämpa en bromsteknik som innefattar BÅDE BROMS FRAM OCH BAK, samt lära mig balansen mellan dessa så att inbromsningen blir fin och mjuk. Jag använder idag bakbromsen till dom flesta inbromsningar; på småvägar i villaområden, och stadskörning. Detta är inte bra då risken att få sladd på bakhjul under mindre gynnsamma situationer är stor. Jag behöver använda BÅDA bromsarna optimalt, och vid bromsberedskap hålla FYRA FINGAR på frambromshandtaget och bromsa så att jag börjar trycka lite på bakbromspedalen och strax väga över bromskraften på frambromshandtaget. Denna metod bromsar in cykeln på det mest effektiva och säkra sätt möjligt, i både låga som högre hastigheter.

2. Landsväg (korsning, HÖGERSVÄNG MED DOLD SIKT ÅT VÄNSTER). Mitt misstag var att jag, liksom med bil vanligtvis, svänger efter att jag tittat vänster, men nu på motorcykel direkt tar min position i mitten av vägen, som man vanligtvis ska göra. RISKEN på MOTORCYKEL är att det KAN KOMMA EN BIL I HÖG FART FRÅN VÄNSTER och köra på mig bakifrån. Denna risk minimeras om jag fortsatt placerar mig på höger sida intill väggrenen, accelererar och sedan gradvis förflyttar mig mot mitten av mitt körfält.

3. Riskbedömning, CYKLANDE UNGDOMAR FRAMFÖR mig på vägen i villaområde. Mitt misstag var att försöka köra förbi dessa ungar genom att placera mig så långt åt vänster möjligt, inom mitt körfält. Då vägen förvisso är tillräckligt bred, (här utan mittlinje av något slag) ska jag låta barn/ungdomar ligga framför mig tills dom försvunnit, jag ska alltså krypköra bakom dom. Principen är; har jag ett hinder framför i mitt körfält, så jag har väjningsplikt mot dom/det/allt framför mig. En omkörning här är inget klokt beslut.


Kring punkt 2 där, jag kommer särskilt ihåg när hon tittade mig i ögonen och sa "Om det kommer nån racer från vänster i 180 och kör in i dig bakifrån, sen finns du inte mer." - Jag hör den rösten varje gång jag svänger ut på en landsväg, dold sikt eller inte, jag håller mig alltid åt sidan tills jag fått upp en fart.

Detta inlägg borde nålas längst upp.

Hatten av!
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top