Uppkörning i Göteborg

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
precis klarat teori provet med nöd och näpe..(fick 52 poäng):näsblod

ringde trafikverket och fick som svar att det endast finns tid för uppkörning i göteborg om ett par veckor..

dem enda gångerna jag har varit i göteborg är när man har varit på liseberg, och som en småstads nörd som jag är så börjar jag fundera på om det ens är värt mödan att försöka sig på en uppkörning där.

vad tror ni? har inte specielt mycket erfarenhet av körning (300-500 mil) har ja övningskört privat, landsväg och stads körning.

konkörning borde ja kunna få någorlunda kläm på bara ja kör ett par timmar till men det är stads körningen jag är orolig över, antar att det är ungefär 500 gånger fler skyltar och filer per väg jämfört med falköping/skövde osv.

är det som sagt värt att försöka eller ska ja sikta in mig på nästa säsong istället?

tacksam för svar!

Kör på nu så du slipper de nya reglerna nästa år (om du inte är över 24 år dvs...). Bara för att det är en storstad så betyder det ju inte att det är omöjligt att klara av uppkörningen där, du får bara intala dig själv att du kan klara av det :)

Testa. Har kört upp för både bil och mc i städer jag aldrig hade kört i tidigare och det gick fin fint bägge gångerna på första försöket.

:rock

Du får väl på något snyggt sätt se till att han fattar att du inte är från stan utan är van vid småstadstrafik. Inte säkert du måste köra i stan alls heller. Dessutom vill förarprövaren ofta att du ska få kortet vilket man sällan kan säga när det gäller b-behörighet... Om du skulle faila så har det kostat dig 1650 spänn att bli en erfarenhet rikare och att bli mer säker till nästa gång. Glöm dock inte att spara lappen du får isf, den vill de se när du gör om, för då är det i princip bara det du failat på de ska kolla...

Självklart ska du försöka! Stressa inte upp dig bara som många småstadsnördar jag vet gör så fort de kommer till Stockholm. Iof så är Göteborg en småstad i jämförelse :banana
Men vadå inte så mycket erfarenhet och har kört 3-500mil?! Jag körde nog runt 10mil på gatan innan jag tog kortet, var lite smånervös efteråt när man körde själv :). Efter 500mil så känner man ju sig väldigt säker så länge man inte ska skrapa knä och grejer. Okej alla utvecklas olika snabbt men jag tror att om du bara slutar tvivla på dig själv bara så kommer allt gå perfekt!

Med detta sagt så förväntar jag mig en ny glädjande tråd om några veckor!:yoparty

du startar uppkörningen ute i säve typ 2 mil från stan, rena landet med ladugårdar och råmande kossor. Tror inte de kör in till centrala gbg alls men lite stadstrafik i utkanten av stan får du nog klara av

Precis som Klubba säger så var det i alla fall rena rama landsvägsturen på min uppkörning i våras. Det närmaste stan jag kom var bäckebolsmotet, och det består av en bro och ett rödljus. Så jag tycker också absolut att du ska göra ett försök, det kommer gå fint! :tummenupp

Se bara till för guds skull att inte komma dit med en sporthoj för då blir du kuggad innan du börjat köra i princip, så funkar det i Göteborg iaf.

Polare som kört upp med hojen har fått kommentarer som: Är det du som kör den mördarmaskinen? Och kuggad på riktigt orättvisa grunder.

Sen har farsan haft sina problem med dem när han körde upp med sin blade också.

Annars vet jag inte, de har ju inte den bästa statistiken för privatister direkt.

tack så hemskt mycket för dem snabba svaren:Bugar

den 5 november gäller det..

skakar redan av nervositet dock:crash

en fråga som jag är lite halvt om halvt osäker på, hur ska man egentligen köra? ska man köra mitt i filen eller lite till vänster eller till höger? har hört att man ska köra precis i mitten enligt folk som varit på körskola ( känner en som blev kuggad för att hon körde för mycket på högra sidan)

men samtidigt så sade dom på risk 2an att ja ska köra till vänster just på grund utav att man mer eller mindre inte syns när man kör i mitten.

så vad säger ni ? tusen tack igen!!

Se bara till för guds skull att inte komma dit med en sporthoj för då blir du kuggad innan du börjat köra i princip, så funkar det i Göteborg iaf.

Polare som kört upp med hojen har fått kommentarer som: Är det du som kör den mördarmaskinen? Och kuggad på riktigt orättvisa grunder.

Sen har farsan haft sina problem med dem när han körde upp med sin blade också.

Annars vet jag inte, de har ju inte den bästa statistiken för privatister direkt.

va i helv..?? är du seriös nu eller försöker du bara skrämma mig? för det lyckas du med i så fall:P

sporthoj vet i fasiken iofs.. (är den som är på bilden) en gammel fz6s ifrån 98, toppar runt 160 i nedförsbacke så länge det inte är för mycket motvind:gnissla

tack så hemskt mycket för dem snabba svaren:Bugar

den 5 november gäller det..

skakar redan av nervositet dock:crash

en fråga som jag är lite halvt om halvt osäker på, hur ska man egentligen köra? ska man köra mitt i filen eller lite till vänster eller till höger? har hört att man ska köra precis i mitten enligt folk som varit på körskola ( känner en som blev kuggad för att hon körde för mycket på högra sidan)

men samtidigt så sade dom på risk 2an att ja ska köra till vänster just på grund utav att man mer eller mindre inte syns när man kör i mitten.

så vad säger ni ? tusen tack igen!!

Det är beroende på trafiksituation skulle jag säga. På landsväg ska du se till att utnyttja hela vägens bredd. Se till att "öppna upp" kurvorna genom att placera dig rätt med hojen (tex långt till höger innan en västerkurva). Ligger du och kryper längs kanten hela tiden så kommer dom kugga dig för passiv körning. se till att anpassa hastigheten tydligt efter sikt och situation, annars blir det passiv körning igen. Se till att "ta plats" i stadstrafik genom att placera dig i mitten där det är lämpligt. Man vill inte bli tagen för en moped och inträngd i ett räcke. Ska du svänga höger placerar du dig till höger, ska du svänga väster placerar du dig...till vänster...

I mångt och mycket är det ju vanligt sunt förnuft som gäller. Slappna av och ha kul så är lappen din! :banana

Det är beroende på trafiksituation skulle jag säga. På landsväg ska du se till att utnyttja hela vägens bredd. Se till att "öppna upp" kurvorna genom att placera dig rätt med hojen (tex långt till höger innan en västerkurva). Ligger du och kryper längs kanten hela tiden så kommer dom kugga dig för passiv körning. se till att anpassa hastigheten tydligt efter sikt och situation, annars blir det passiv körning igen. Se till att "ta plats" i stadstrafik genom att placera dig i mitten där det är lämpligt. Man vill inte bli tagen för en moped och inträngd i ett räcke. Ska du svänga höger placerar du dig till höger, ska du svänga väster placerar du dig...till vänster...

I mångt och mycket är det ju vanligt sunt förnuft som gäller. Slappna av och ha kul så är lappen din! :banana

passiv körning säger du, menar du som ett exempel att om det är en lagom fin 70 sträcka med ok väglag och hyffsat god sikt så ska ja hålla 70 och inte sitta och fisköra i 60-65? kommer det en kurva med mega dålig sikt så ska ja då sakta in lite så att jag med någorlunda marginal kan utföra kurvan på ett säkert sätt?

passiv körning säger du, menar du som ett exempel att om det är en lagom fin 70 sträcka med ok väglag och hyffsat god sikt så ska ja hålla 70 och inte sitta och fisköra i 60-65? kommer det en kurva med mega dålig sikt så ska ja då sakta in lite så att jag med någorlunda marginal kan utföra kurvan på ett säkert sätt?

Exakt så. Dom vill ju se att du kan köra hoj, och då ska man klara av att köra enligt hastighetsbegränsningen där du (och förhoppningsvis han) tycker det finns möjlighet att göra det. I min uppkörningsgrupp om 4 personer så kuggade de första två på just att de tog det säkra före det osäkra och la sig i 55 längs högerkanten på en 70 väg.

Exakt!

Exakt så. Dom vill ju se att du kan köra hoj, och då ska man klara av att köra enligt hastighetsbegränsningen där du (och förhoppningsvis han) tycker det finns möjlighet att göra det. I min uppkörningsgrupp om 4 personer så kuggade de första två på just att de tog det säkra före det osäkra och la sig i 55 längs högerkanten på en 70 väg.

aha ok, tack henlo!:tummenupp

nu blir det övning med konor som gäller så hoppas ja på att jag kommer vara falköpings gladaste pöjka jävul den 5:e :yoparty

aha ok, tack henlo!:tummenupp

nu blir det övning med konor som gäller så hoppas ja på att jag kommer vara falköpings gladaste pöjka jävul den 5:e :yoparty

Dom satans konerna...:rolleyes: Jag var så jävla nervös när jag skulle köra konbanan så jag fick årets dimmridå på glasögonen och visiret, såg inte ett jävla skit. Tur att man kunde banan i sömnen och inte behövde se nåt...:tungan

Även om du failar så måste du se det som en erfarenhet, då vet du ju hur det går till!

Säve är som hubbabubba säger, en bit utanför stan, jag har aldrig kommit längre än till centralstationen innan uppkörningen var slut, och då var det i princip raka spåret.

Jag klarade det!!!!! Fifan va gött! Var precis som ni sa med romande kossor.. Ja kände mig som hemma:D:yoparty

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!