Uppkörning i Danmark?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Hur är det med att köra upp i Danmark? Är det samma rutiner, lika lätt/svårt? Hur är det med priserna, är det billigare eller dyrare? Sen återstår ju frågan om det är tillåtet att bara åka dit och ta körkort?

Klarar du teoriprovet på danska är jag impad!

Å andra sidan fråga du om uppkörningen... Vet itne hur det är med det faktiskt...

hållundan skrev:
Klarar du teoriprovet på danska är jag impad!

Å andra sidan fråga du om uppkörningen... Vet itne hur det är med det faktiskt...

Ja, jag är en jäkel på danska. Förresten handlar teorin mycket om bilder?

Villee skrev:
Ja, jag är en jäkel på danska. Förresten handlar teorin mycket om bilder?
Nja, nästan varje fråga är väl förknippad med en bild samt tillhörande bildtext med påståeenden och frågor. I det svenska teoriprovet iaf... :lol

hållundan skrev:
Nja, nästan varje fråga är väl förknippad med en bild samt tillhörande bildtext med påståeenden och frågor. I det svenska teoriprovet iaf... :lol

Hehe, jaja men jag är iaf. rätt duktig i Danska (skrivet språk åtminstone) så det är väl uppkörningen det hänger på. Tjänar man något på att göra allt i DK istället för andra sidan sundet?

Villee skrev:
Hehe, jaja men jag är iaf. rätt duktig i Danska (skrivet språk åtminstone) så det är väl uppkörningen det hänger på. Tjänar man något på att göra allt i DK istället för andra sidan sundet?

Är det bara jag som tycker att det känns jävligt onödigt? :)

I och med att det är så lätt att ta det här så finns det ju ingen anledning. Den enda nackdelen är väl att det är svårt att få uppkörningstider på vissa orter, men ligger man i och ringer runt så är det nog inga problem med det heller.

Tar du det utomlands så får du inget svenskt körkort.. och får bara andvända det i svergie 6mån(?) sen måste du ta svenskt!

nått sånt iaf, vet inte vad som gäller om du åker över till danmark då o då.. det kanske börjar om?

Dessutom så lär det inte vara billigare där p.g.a. valuta kursen, sen har de kanske lyxskatt på kk :hihi

Inget att rekomendera alltså

Hejsan,

I Danmark är det så, att man måste ha ett antal teoritimmar på 16 olika datum, och mellan var teoritimme måste man lära lite praktik.
Det är t x så att om du tar teori måndag (typ 4 x 45 minuter), måste du ha praktiken klart inom näste måndag.

Allt utbildning, teori och praktik måste göras av en auktoriserad körelärar – det finns inget övningskör i Danmark.
Sen är det typ 3-4 månaders väntetid till teoriproven, och du får inte boka tid till praktikpröven förrän du har klarat teorin.

Kostnad är väl ca 10 000 - 12 000 DKR, och tar 5-8 månader, samt att du måste var i Danmark på 32 olika datum och ta utbildning.
Du måste också ha dokumentation att du har haft denna utbildning, annars får du inte ta teoriproven (eller praktikproven).

Tror inte du får ta ett dansk körkort om du inte bor i Danmark, men jag kan ha fel där..

//Ronni

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2