Uppkörning Göteborg (säve)

Robertr81

Medlem
Gick med
2 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
-
Råd inför uppkörning (Göteborg säve)

Hej,
Ska köra upp som privatist i Göteborg.
Har ca 90 timmars övning.
Tips på bra saker att tänka på gällande område/rutter samt goda råd kring själva uppkörningsmomenten? Svaga nerver när det gäller sådant här
 
Last edited:
Några saker kanske jag kan bidra med, utifrån egna och kompisars erfarenheter.

Kör runt och öva på vägarna i närområdet (tänk ca en mils radie) så du bekantar dig med dem. Du lär knappast behöva lämna Hisingen. Det brukar bli en tur som kombinerar mest småvägar och landsväg, körning kring närliggande industriområden, t ex bort mot Hildedal, ev ut en sväng på E6. Tänk på att inte fegköra på de kurviga småvägarna. Är det 70-väg vill de se att man kan hålla 70, givetvis med anpassning av hastighet vid utfarter och annat. Ett sådant exempel är vägen från Säve Kyrka mot Albatross Golfklubb.

På kurviga småvägar med fri sikt och utan mittlinje - tänk på att utnyttja hela vägens bredd.

Viktigt visa att man är uppmärksam, vrid på huvudet lite extra så att det syns att du har koll och givetvis också att anpassa körningen till risker du uppmärksammar. Du lär få korsa ett antal järnvägsövergångar. Tänk på uppmärksamheten och hastighetsanpassningen.

Inte omöjligt att "exotiska" inslag som någon häst eller grusväg kan förekomma. Säve är trots allt på landet.

Öva ordentligt på manöverprovet innan, så att du klarar det på din "lägstanivå" (tänk på att du påverkas av nervositeten). Genom att öva mycket minskar du också risken för att du blir nervös. Kom i god tid innan provet startar, så att du har tid att öva manöverprovet några gånger på uppkörningsplatsen. Det brukar alltid finnas körskollärare på plats. Bara att säga till dem att du vill värma upp, så håller de dig under uppsikt.

Lycka till! :tummenupp
 
Tack, vilka utförliga och bra tips!
Övat på en del av dessa vägar några gånger. Jag har inga problem med att köra efter rådande hastighetbegränsning men tycker att 70 är lite snabbt på dom små vägarna, kanske inte just vägen innan golfbanan men finns andra smalare. Igår sprang en grävling över vägen mitt på dagen (en liten snirklig väg som mynnar ut nere vid kungälvsmotet eller mot kärra). Jag körde just då i ca 55 och fick tvärnita, grävlingen och jag klarade oss med ca 0.5m, knappt. Hört andra säga att det är så viktigt att komma upp i 70 på dessa små vägar. Även varit nära en hare som kom från ingenstans. Jag känner inget obehag av hastigheten på småvägarna men det känns inte helt säkert just pga djur som kan springa ut mitt i vägen. Risken är inte så hög men jag har nu varit med om det två ggr på mina ca 90h.

Förbi utfarter, hålla ut lite samt bromsberedskap? Även släppa på gasen och få ner hastighet är något jag kan tycka är bra,
men hört av bekanta att lärare säger att man ska hålla 70 förbi utfarter fast med bromsberedskap. Är det verkligen tillräckligt defensivt om ett barn springer eller cyklar ut i vägen?
 
Räkna med att lämna Hisingen.
När jag körde upp startade en kille sin uppkörning, och jag satt bakpå uppkörningsledarens hoj.
Vi körde via albatross och Angeredsbron till fastlandet. Vi bytte förare vid Jysk i närheten av Angered. Slutade uppkörningen på Statoil Munkebäck.
 
Tack, vilka utförliga och bra tips!
Övat på en del av dessa vägar några gånger. Jag har inga problem med att köra efter rådande hastighetbegränsning men tycker att 70 är lite snabbt på dom små vägarna, kanske inte just vägen innan golfbanan men finns andra smalare. Igår sprang en grävling över vägen mitt på dagen (en liten snirklig väg som mynnar ut nere vid kungälvsmotet eller mot kärra). Jag körde just då i ca 55 och fick tvärnita, grävlingen och jag klarade oss med ca 0.5m, knappt. Hört andra säga att det är så viktigt att komma upp i 70 på dessa små vägar. Även varit nära en hare som kom från ingenstans. Jag känner inget obehag av hastigheten på småvägarna men det känns inte helt säkert just pga djur som kan springa ut mitt i vägen. Risken är inte så hög men jag har nu varit med om det två ggr på mina ca 90h.
Jag gissar att du menar Grimåsvägen och den är ju smal på riktigt, med rejält skymd sikt osv. Skulle du mot förmodan hamna där på uppkörningen lär du knappast bli underkänd för att du inte håller 70 överallt.

Förbi utfarter, hålla ut lite samt bromsberedskap? Även släppa på gasen och få ner hastighet är något jag kan tycka är bra,
men hört av bekanta att lärare säger att man ska hålla 70 förbi utfarter fast med bromsberedskap. Är det verkligen tillräckligt defensivt om ett barn springer eller cyklar ut i vägen?

Beror på situationen. Sunt förnuft gäller. Hur mycket sikt har du, vilka risker finns det och vilken uppmärksamhet har du? Finns ett utmärkt exempel i filmen vid ca 2.55 (skymd utfart vid ladugårdsgavel skymd av häck). Där tycker jag Nacuden saktar ned som man förväntas göra. Just detta ställe pratade min körskollärare mycket om. Däremot är det inte motiverat att sakta ned på samma sätt vid utfarter med fri sikt. Då räcker bromsberedskap och skärpt uppmärksamhet skulle jag säga.
 
Räkna med att lämna Hisingen.
När jag körde upp startade en kille sin uppkörning, och jag satt bakpå uppkörningsledarens hoj.
Vi körde via albatross och Angeredsbron till fastlandet. Vi bytte förare vid Jysk i närheten av Angered. Slutade uppkörningen på Statoil Munkebäck.
Men det låter som att någon måste låna ut sin mc ofrivilligt till en annan som ska köra upp som heller kanske inte är van vid den mcn? Funkar ju ok för två från samma körskola, känns mindre ok för två privatister
 
Blinka om man ska vänster i cirkulation? Vet att man ska blinka höger alltid. Läste om någon som kuggade för att han blinkade vänster. Jag brukar blinka vänster med bil iaf
 
Jag körde exakt den rutten! Ang 70 på golfbanan behöver du inte följa! Viktigt att sakta ner när du bedömer att risk för fara finns. Glöm ej att gena när möjlighet finns vilket prövaren påpekade när jag körde "bara" på min sida av vägen :P

Vid 12.30 in på videon bad prövaren mig att köra tillbaka till Säves prövningsplats....Trodde jag hade kuggat! Men fint gick det!
 
Last edited:
Blinka om man ska vänster i cirkulation? Vet att man ska blinka höger alltid. Läste om någon som kuggade för att han blinkade vänster. Jag brukar blinka vänster med bil iaf

Det viktiga är att alltid blinka höger när du skall köra ur rondellen, oavsett åt vilket håll du skall svänga i förhållande till vägen du kom ifrån. Att inför rondellen blinka åt vänster om du skall åt vänster skadar inte, utan underlättar för annan trafik. Däremot måste du fortfarande blinka höger inför att du skall köra ut ur rondellen eftersom det är lag på detta. Om folk har blivit kuggade skulle jag tro att det beror på att de enbart blinkat vänster, men missa att blinka höger ut ur rondellen.
 
Jag intalar mig att en den viktigaste aspekterna dom vill" samt är den viktigaste aspekten utöver att kunna trafikreglerna" är att du har med dig är risk/säkerhets tänket. Det visar du med placering. Avstånd till andra fordon. Och att du har allmän uppsikt över samt följer trafik-flödet. Man får vara lite övertydlig med när du tittar höger vänster även om det känns lite löjligt.
 
Last edited:
Det viktiga är att alltid blinka höger när du skall köra ur rondellen, oavsett åt vilket håll du skall svänga i förhållande till vägen du kom ifrån. Att inför rondellen blinka åt vänster om du skall åt vänster skadar inte, utan underlättar för annan trafik. Däremot måste du fortfarande blinka höger inför att du skall köra ut ur rondellen eftersom det är lag på detta. Om folk har blivit kuggade skulle jag tro att det beror på att de enbart blinkat vänster, men missa att blinka höger ut ur rondellen.
Ja precis så har jag förstått det med. Men minns inte exakt var jag läste om det, kanske i detta forumet. Det var en som blev kuggad just för att han blinkade vänster när han skulle vänster. Han beskrev det som att han blinkade höger (ut sig) med.
Börjar kännas osunt att läsa i alla trådar :)
 
Last edited:
När jag övningskört med sonen så har jag lärt honom blinka vänster i rondell, om han ska svänga vänster, och såklart alltid höger när han ska lämna rondellen. Körskolan läxade sedan upp honom och hävdade att han enbart skulle blinka höger när han lämnar rondeller, så naturligtvis gjorde han då så vid fortsatt övningskörning, och på uppkörningen.

Sedan fick han som feedback från uppkörningsmannen (som var ung, dvs. relativt nyutbildad) att han även borde blinka vänster i rondeller, för tydlighetens skull.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top