uppkörning för mc angående kubiken!!

• Thread starter Thread starter tkdrille
  • Start date Start date

tkdrille

Guest
Hej jag står i ett problem här just nu. De är så att jag tänkte beställa uppkörning nu och enligt vv:s sida står de såhär

A1 (lätt motorcykel)

motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.
A (begränsad effekt)

motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.
A (obegränsad effekt)

motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Behörighet A (obegränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Mitt problem är då att jag har en suzuki 400 på 41 kw. och de är den enda mc jag kan få tag i till uppkörningen :S
får jag inte köra upp alls med denna hojen ?? med tanke på att för begränsad är kw för mycket och för obegränsad är slagvolymen alldeles för lite.
vägverket skall ringa mig imorron och man är lite kluven just nu tyvärr.

Tyvärr så får du inte köra upp för tung mc med den hojen,, som du sa så är motorn för liten..
råkade ut för samma sak på min uppkörning..
Dock bara slarv från min sida,, så jag fick leta reda på en hoj kvällen innan körningen..
För att försvåra lite för mig så bestämde sig hastighets mätaren att den skulle sluta att fungera påväg till provet,,, men jag klarade det ändå:yoparty

lycka till

hehe panik som jag fick nu och ledsen som man blev för att en släkting sade att jag kunde fixa tider med körläraren lokalt här för han var fullbokad, så gjorde jag ett desperat samtal till läraren.

han började med att kommentera hur jag kör, att jag var väldigt duktig och skulle klara de utan problem, pga att jag smet in på en lågfartsbana när han hade lektion med några andra killar.
sedan sade han att nästa vecka skulle jag nog kunna ha en lektion med honom så jag skulle få känna på hans tunga mc=)
och han skulle hjälpa mig allt han kunde så att jag skulle få mitt mc kort nu i sommar =) fasen vad glad jag blev hehe.

synd bara på att jag inte får köra upp med min egna hoj. men de är lika bra att ta körskolans så man får tung direkt så man kan köpa större hoj senare =)

det löser sig nog,,, annars är det bara att ringa till vv varje dag och fråga om avbokade tider,, kräver ju dock att du kan fixa hoj på kort varsel!

det löser sig nog,,, annars är det bara att ringa till vv varje dag och fråga om avbokade tider,, kräver ju dock att du kan fixa hoj på kort varsel!

hehe jo de löste sig ju =) ska köra hemma hos mina föräldrar så man övar upp balansen helt med hojen så man inte behöver låna körskolans mc så ofta.

frågade även om uppkörning om de brukade vara långa tider eller om de brukar vara problem att få de men körläraren sade att de inte var några problem alls att få de genom honom. =) så om allt går som de ska så har jag väl mitt körkort om typ 9 veckor, tänkte ta de efter midsommar innan semesterstängt på vv=)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti