Uppkörning för bil i Göteborg?

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Tjena :arsele

Har nu börjat ta tag i mitt blivande B-kort igen. Köpt bil som jag övningskör skiten ur och ska köra halkbana om tre veckor. Teoriprovet har jag klarat flera gånger tidigare, så det är jag inte orolig för..

Men det vore kul om ni kunde berätta lite om era uppkörningar, ju nyare destå bättre. Vilka vägar körde ni på och vad finns det för fällor? Och är det idé att köra upp utomsocknes för att öka chanserna? Rekommenderas körskola eller privat?

Målet är att kunna köra frugan till BB i slutet av oktober utan grön skylt :rolleyes:

Har inga tips som du inte kan komma på själv... Men jag kan önska dig lycka till i alla fall :)

Kör du upp i Krokslätt så är det ju vägarbeterna som är de störa fällorna samt den 2 filiga rondellen vid statoil.

Annars, gör som jag, åk och reka lite med hojen och när du övningskör vid stället där din uppkörning kommer att utgå ifrån och bekanta dig med området runt om. Denna idén har säkert redan slått dig men det är ett vinnande koncept, i alla fall var det så för mig:yoparty

Yay! :banana

Haha, sjukt roligt.

Ädit: får han fortfarande ha det på kylskåpet?

Nä, vi har tagit ner det och sparar det så det inte kommer bort.

För att återkomma till ämnet och Aidets fundringar.

Det är väl som med hojkortet - håll hastigheten, ha bromsberedskap på rätt ställen, var uppmärksam på allt som rör sig runt omkring, blinka där du ska, tuta inte på pensionärer och överlag visa att du behärskar bilen och trafiken.

Visa INTE uppkörnings-ledaren hur duktig du är på att växla fort och komma upp i högt varvtal fort. Dom blir inte impade av det.

Okej, jag tackar för tips. Alltså;

- Inte rejsa
- Reka vägar innan
- Köra allmänt lagligt och sköta sig
- Långa classe hade stekheta lumpargoggels när det begav sig.

Tänkte mest på om de har några klassiska repor de brukar köra, men det är väl bara att lära sig vägarna inom nån halvmils radie så ska det väl gå vägen.

För övrigt rätt svårt att hålla 49km/h på 50-väg osv. Har jag aldrigt gjort innan.

tänka på högerregeln kan ju vara bra också ( ingen annan i gbg gör det dock) :tungan
och lycka till :banana

Okej, jag tackar för tips. Alltså;

- Inte rejsa
- Reka vägar innan
- Köra allmänt lagligt och sköta sig
- Långa classe hade stekheta lumpargoggels när det begav sig.

Tänkte mest på om de har några klassiska repor de brukar köra, men det är väl bara att lära sig vägarna inom nån halvmils radie så ska det väl gå vägen.

För övrigt rätt svårt att hålla 49km/h på 50-väg osv. Har jag aldrigt gjort innan.

Utgår man från dom förarprovskontor som finns i stan, Hisingen/Mölndal?
Jag kan tänka mig att börjar man på Hisingen så finns det väl en del snåriga vägar runt Backaplan med enkelriktat åt olika håll och 2-filiga fartinbjudande 50-sträckor som inspektörerna gärna väljer. Överhuvudtaget på Hisingen så finns det ju mycket fina breda vägar som är begränsade till 50 eller 70 km/h och där den allmänna trafikrytmen går en bra bit över gällande hastighetsbestämmelse. Gäller att inte ryckas med i den rytmen.

Börjar du i Krokslätt så gissar jag att Korsvägen ligger högt på inspektörens lista. Det torde vara den mest hysteriska trafikplatsen i hela stan, gående, cyklister, bilar, bussar, spårvagnar, filbyten, väjningsplikt... inte ett fel som fattas.

Själv körde jag upp i Borås för över 20 år sen så det är bara vilda gissningar jag kommer med, men överlag så är ju trafikinspektörer direkt avkomma till djävulen själv så med största sannolikhet så väljer dom ut de svåraste vägarna.

Jag kan tänka mig att börjar man på Hisingen så finns det väl en del snåriga vägar runt Backaplan med enkelriktat åt olika håll och 2-filiga fartinbjudande 50-sträckor som inspektörerna gärna väljer. Överhuvudtaget på Hisingen så finns det ju mycket fina breda vägar som är begränsade till 50 eller 70 km/h och där den allmänna trafikrytmen går en bra bit över gällande hastighetsbestämmelse. Gäller att inte ryckas med i den rytmen.

Börjar du i Krokslätt så gissar jag att Korsvägen ligger högt på inspektörens lista. Det torde vara den mest hysteriska trafikplatsen i hela stan, gående, cyklister, bilar, bussar, spårvagnar, filbyten, väjningsplikt... inte ett fel som fattas.

Själv körde jag upp i Borås för över 20 år sen så det är bara vilda gissningar jag kommer med, men överlag så är ju trafikinspektörer direkt avkomma till djävulen själv så med största sannolikhet så väljer dom ut de svåraste vägarna.

Stämmer rätt bra angående Mölndal iallafall. Finns det kontor på Hisingen med? Jag fick köra upp runt korsvägen,guldheden,johanneberg,mölndal,krökslätt osv de TRE ggr jag körde upp för bil. När jag körde upp tredje gången gav jag fingret åt det jävla kontoret i mölndal när jag hade klarat uppkörningen:mad:.
Hojkortet uiilade jag hem på första försöket på småvägarna ute vid Stora holm :banana

Angående Korsvägen så lär den nog dyka upp om man utgår från Mölndalsvägen och där kan man nog bli kuggad hur bra man än kör.. Lite därför jag klurar på uppkörning i Kungälv eller liknande. Är gubben på dåligt humör så är man rökt oavsett känns det som.

Stämmer rätt bra angående Mölndal iallafall. Finns det kontor på Hisingen med? Jag fick köra upp runt korsvägen,guldheden,johanneberg,mölndal,krökslätt osv de TRE ggr jag körde upp för bil. När jag körde upp tredje gången gav jag fingret åt det jävla kontoret i mölndal när jag hade klarat uppkörningen:mad:.
Hojkortet uiilade jag hem på första försöket på småvägarna ute vid Stora holm :banana

Hehe.. Gött. Tror bara det är MC de har på Hisingen. Fick köra upp två gånger där pga felplacering i cirkulation :näsblod

När du kommer in i en tvåfilig rondell och du skall till vänster så är ett tips att inte drifta dig igenom rondellen, det gillar dom inte! :tummenupp

Eco-driving bedömer dom väl sen några år tillbaks. Låga varv och dra inte på alla växlar, hoppa gärna 3->5 eller liknande så blir dom glada.

Körde upp för bil andra gången för strax över 5 år sen. Utgick från Mölndal. Körde in mot stan, rakt över Korsvägen och ner mot Ullevi. Ut på E6 söderut, vidare på 40:an och av vid första avfarten. In mot staden nästan direkt och E6 norrut mot Olskroken. Redbergsvägen upp mot Danska vägen och sen in på smågatorna söder om Paddington. Start i backe, backa runt hörn och fickparkering vill jag minnas. Sen Danska vägen/St: Sigfridsgatan tillbaka till kontoret.

Back