Uppkörning för A begränsad med tung hoj?

Esquire skrev:
Nope. Minimum för tunga är att det ska vara minst 700cc och minst 35kw på hojen man kör upp på.
surrender.gif
Korrekt. 700cc är minimum.

Esquire skrev:
Jag är inte helt säker på om de nu gällande körkortsklasserna fanns för tio år sedan. Men det var någon gång i den vändan de nya indelningarna av klasserna kom.

Nej det fanns dom INTE.

Jag körde upp för 10 år sedan och då fick jag "A", då fanns det bara två klasser, lätt MC = max 125cc, och tung MC = över 125cc, inga effektbegränsningar eller annat tjafs.

Tror nuvarande körkortsklasser för MC dök upp 1996.

Tur att man hann ta det innan, jag var 19 när jag körde upp på tung MC, hade nuvarande system gällt så hade jag ju fått ett mellankort = okörbar MC om man vill köra lagligt :P

Frågar här istället för att starta en ny tråd.
Jag ska köra upp till våren och har köpt mig en xr650 som är strypt i reg. beviset. Men den är (självklart) ostrypt och de sitter även ett effektsystem på.
Får jag köra med min cykel i trafikskolan? och får jag köra upp med den?

Brochs skrev:
Frågar här istället för att starta en ny tråd.
Jag ska köra upp till våren och har köpt mig en xr650 som är strypt i reg. beviset. Men den är (självklart) ostrypt och de sitter även ett effektsystem på.
Får jag köra med min cykel i trafikskolan? och får jag köra upp med den?

1. Förmodligen inte. Dom brukar vilja använda sina egna hojar
2. Nej det får du inte, men skit i det. Du behöver ju inte viska till kontrollanten att den är ostrypt

Ljunghusen skrev:
1. Förmodligen inte. Dom brukar vilja använda sina egna hojar
2. Nej det får du inte, men skit i det. Du behöver ju inte viska till kontrollanten att den är ostrypt

Okej, tänkte på att med effektsystemet så hör man och ser att den inte är strypt. Och nej jag har inte orginalsystemet.

Brochs skrev:
Okej, tänkte på att med effektsystemet så hör man och ser att den inte är strypt. Och nej jag har inte orginalsystemet.

Hade slipon på min uppkörning, brölade ganska bra, dom sa inget.
F.ö hade dom en utvärderingsdag, så jag hade 15 st "övermän" som stod och glodde :tummenupp

Brochs skrev:

Men du kan ju ta och köra väldigt lungt med den och inte visa vad den gå för , låtsas att den är strypt.
Inga kraftiga accelererationer och växla tidigt när du ska göra bromsproven.

philsson skrev:
Jo som rubriken lyder så undrar jag om man kan köra upp på en ostrypt hoj för A begränsad. Hört att man kan övningsköra med trafikskolan för tung redan vid 18 år så jag tänkte att man kanske kunde köra upp på en hoj med högre effekt än 25kw. Någon som vet?. :rolleyes:

Såvitt jag vet så får man övningsköra med vad som helst, det är vid uppkörningen som det ställs specifika krav. När man sen fått sitt kort så gäller det lite andra regler... Go figure :3freak

Att ändra hojen till strypt och sen ta bort strypningarna är bara dumt. Om man råkar ut för någon olycka eller åker fast för ngt annat så åker man dit på olovlig körning också eftersom fordonet inte stämmer över ens med vad man får köra enligt kortet. Samma sak med försäkringen, de brukar inte gälla om man kör olovandes...

Bäst info får man från hästen mun:

http://www.vv.se/templates/page3____123.aspx

"*Som du såg i tabellen finns det olika behörigheter för motorcykel.

Om du har körkort med behörighet A får du köra tung motorcykel med obegränsad effekt (= motorcykel som har högre effekt än 25 kW och ett effekt/viktförhållande som överstiger 0,16 kW/kg) om du har:

haft behörigheten A under minst två år, eller
fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel."

Vid _uppkörning_ däremot gäller följande:(http://www.vv.se/vtk/a/korprov.html)

Vilka krav ska motorcykeln uppfylla vid provet?

En motorcykel som används vid körprovet för behörighet A måste kunna köras i minst 100 km/tim. Vid prov för behörighet A1 ska motorcykeln kunna köras i minst 90 km/tim. Motorcykeln får inte ha automatisk frikoppling eller automatisk växling.

Motorcykeln ska dessutom uppfylla följande krav:

Behörighet A (obegränsad):
- Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
- Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):
- Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
- Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
- Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Behörighet A1:
- Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
- Motorns effekt får inte överstiga 11kW.

Du måste kunna visa upp det senast utfärdade registreringsbeviset för motorcykeln vid körprovet, oavsett vilken behörighet provet gäller.
------------

Hoppas det gav lite klarhet. :)

Last edited:
nu när vi ändå är inne på övningskörning med trafikskola så har jag en fråga jag grubblat länge på som fan:)

* Får man börja övningsköra med trafikskola för A obegränsad om man tex är 20 år och inte har några behörigheter utom B (bil :P)

Esquire skrev:
Jag tror dig.

Man får strypa ner vilken hoj som helst till 25kw och köra den som en mellanklassare. HD, GSX 1400, Hayabusa eller vad man nu vill.

För uppkörning med en Abegr gäller:
* Max 25kw
* Max 0.16kw/kg (alltså måste man strypa den mer än till 25kw om den har en tjänstevikt som understiger 157kg)
* Minst 375cc

Men när man sedan har körkortet så kan man köra vad som helst så länge effekten inte överstiger 25kw samt att vikt/effekt förhållandet inte överstiger 0.16kw/kg.

Kunde inte ha sagt det bättre själv ! :tummenupp

Och angående vad ngn sa om att man får övningsköra på vad som helst, det beror ju på vad man har ansökt om i ansökan om övningskörning. Handlar det om A med begränsning så måste hojen uppfylla de krav som nämns i ovanstående citat, annars är det olovlig körning.

lorkan skrev:
Kunde inte ha sagt det bättre själv ! :tummenupp

Och angående vad ngn sa om att man får övningsköra på vad som helst, det beror ju på vad man har ansökt om i ansökan om övningskörning. Handlar det om A med begränsning så måste hojen uppfylla de krav som nämns i ovanstående citat, annars är det olovlig körning.

Ja. Jag är ute och cyklar på tunn is utan stödhjul. :huvet :4skrika

Självklart är det så. Hade helt glömt bort att man skrev upp det också. Tack för påminnelsen. :tummenupp

Vassego. Du får en faktura med posten om några dar. :D

Ingenting är gratis. Inte ens hojar.

Ännu en ologisk byrokratisk svensk regel... Om man klarar sig igenom med tunga hojen borde man väl klara sig på gatan med en mellanklassare lika bra som om man körde upp på en just mellanklassare...

Tragiskt.

Kanske om du ringer dit du ska köra upp och dividerar lite? Hyra hoj för en dag kostar ju ändå en hel del, säkert mer bök än att låna 400:an... Och fan, det är ju inte precis som den ligger på 95kw, endast 5kw extra... Haha... Skrattretande... :(

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT