Uppkörning B?

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
Är det är obligatoriskt med pedaler på passagerarsidan vid uppkörning?
Om man får använda sig av egen bil lika som med MC?:va

Om din bil har pedaler på förarsidan så får du använda den vid uppkörning! :fakta

DIN BIL BEHÖVER INTE HA DUBBELKOMMANDO :mattias
Jo, om den ska användas vid uppkörning. Den ska då även ha med i reg-beviset att den har dubbelkommando.

Men Vägverket har bilar med dubbelkommando som de hyr ut till de som kör upp som privatist.

Jo, om den ska användas vid uppkörning. Den ska då även ha med i reg-beviset att den har dubbelkommando.

Men Vägverket har bilar med dubbelkommando som de hyr ut till de som kör upp som privatist.

När kom dom reglerna till?

När jag var liten (1998) och skulle köra upp så var det helt ok med min Saab 900 i 16v 88b UTAN Dubbel...... :va

När kom dom reglerna till?

När jag var liten (1998) och skulle köra upp så var det helt ok med min Saab 900 i 16v 88b UTAN Dubbel...... :va
Ganska så kort tid efter det att du körde upp då. :tummenupp

De papper som jag hittar just nu säger att det började gälla 010101 och att det beslutades om det i september -99 (VVFS 1999:116). Nuvarande föreskriften heter VVFS 2005:108 och där hittar man denna text:
4 kap. Fordon

1 § Körprovet skall genomföras med en lämplig personbil med en totalvikt som inte överstiger 3 500 kg eller en lätt lastbil. För prov vid Vägverket skall sökanden tillhandahålla ett sådant fordon.

2 § Bilen skall kunna framföras med en hastighet av minst 100 km/h och vara utrustad med
– dubbelkommando för färdbromsen,
– extra invändig backspegel för främre passagerare,
– nackskydd för framsätena, och
– godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena.

3 § Bilen får inte vara utrustad med automatisk frikopplings*anordning eller, om provet inte avser behörighet för automat*växlad bil, automatisk växellåda.

*/ ?>
Back