Uppkörning 25kW

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Går nu vidare och tar mitt andra motorcykel kort efter det lätta.
Klart att man är privatist då man gjort exakt samma sak en gång innan i samma stad fast på en lättare motorcykel.

Hursomhelst, vilken hoj ska jag ta?

Har 2 st som är 25 kW på pappret, Gixxer 750 och Suzuki dr 650.

Dr:en går att stå still med på lågfarten, funkar bra på högfart med, men bromsarna tar inte ett dugg, jämfört med gixxern, som är lite sämre på lågfart osv.

Vilken hoj ska jag köra på? Det enda som jag drar mig för att ta DR:en är den långa bromssträckan som blir. Det ska vara oväsentligt tydligen, men bromsarna tar sjukt dåligt.

DR'en alla dar i veckan!

Tog lätta kortet på en cagiva mito = typ likadan som gixxer gällande sittställning och styrvinkel.
Mellankortet tog jag på en yamaha xt600, en sväng genom konbanorna så var det bara att boka in uppkörningen, jättelätt hoj runt lågfartsbanan.

Att bromsarna är nästintill obefintliga gör inget, det finns ju folk som blir godkännda på bromsningen med customhojar och allt möjligt skrot. :)

Bromsprovet går ju inte ut på hur bra bromsar hojen har utan hur bra du kan bromsa. ;)

DR'en alla dar i veckan!

Tog lätta kortet på en cagiva mito = typ likadan som gixxer gällande sittställning och styrvinkel.
Mellankortet tog jag på en yamaha xt600, en sväng genom konbanorna så var det bara att boka in uppkörningen, jättelätt hoj runt lågfartsbanan.

Att bromsarna är nästintill obefintliga gör inget, det finns ju folk som blir godkännda på bromsningen med customhojar och allt möjligt skrot. :)

Bromsprovet går ju inte ut på hur bra bromsar hojen har utan hur bra du kan bromsa. ;)

Okej skönt att höra. Upplevde samma sak som du, kunde ju tamejsjutton stå stilla på banorna med den efter att ha kört sporthoj på banorna!

men går det vägen tro? det är ju så lätt med manöverprov med DR:en och staden kan man utantill + har gjort en uppkörning och klarat så man kan ju det.

Men sen hörde jag tyvärr att inspektören skiter i om man har kort för lätt mc?

Börjar få lite ångest, hade varit så bra om jag kunnat ta kortet

Okej skönt att höra. Upplevde samma sak som du, kunde ju tamejsjutton stå stilla på banorna med den efter att ha kört sporthoj på banorna!

men går det vägen tro? det är ju så lätt med manöverprov med DR:en och staden kan man utantill + har gjort en uppkörning och klarat så man kan ju det.

Men sen hörde jag tyvärr att inspektören skiter i om man har kort för lätt mc?

Börjar få lite ångest, hade varit så bra om jag kunnat ta kortet

Varför skulle han bry sig om du har lätt mc kort? De har ju inget med saken att göra imo

Varför skulle han bry sig om du har lätt mc kort? De har ju inget med saken att göra imo

Inte alls? Bara de att jag kan köra motorcykel i trafiken.
Det skulle bara vara banorna och teoriprov om man hade lätt sen innan.

Om han kuggar mig i trafiken så kan jag fortfarande köra med min lätta motorcykel i trafiken. Banorna är en annan sak, de visar att jag inte kan hantera tunga motorcyklar.

Skulle utan tvekan ta dr 650in om ja vart du. Är ett helvette att köra krypkörningen med en sporthoj, vid vändningen fick ja ligga på fullt styrutslag konstant och med nöd och näppe klara att inte köra över linjen.

Inte alls? Bara de att jag kan köra motorcykel i trafiken.
Det skulle bara vara banorna och teoriprov om man hade lätt sen innan.

Om han kuggar mig i trafiken så kan jag fortfarande köra med min lätta motorcykel i trafiken. Banorna är en annan sak, de visar att jag inte kan hantera tunga motorcyklar.

Så jag som har ABECE körkort skulle bara behövt göra min B uppkörning i trafiken då?

Och varför bry sig om du redan är så duktig och kan trafiken sedan innan då kuggar han ju inte dig?

Så jag som har ABECE körkort skulle bara behövt göra min B uppkörning i trafiken då?

Och varför bry sig om du redan är så duktig och kan trafiken sedan innan då kuggar han ju inte dig?

Varför skulle han inte kugga mig? Det kuggar en för precis vad somhelst, te. x din attityd eller val av motorcykel. Sen vi ju hur olika inspektörer och körskoler ser på hur man kör, oftast väldigt verklighetsfrånvänt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT