Uppkörning 21/4 vad gäller??

vw_gurra

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
Suzuki GSX 750
Hej!

Jupp nu ska man ta kortet var det tänkt.. Men jag har lite funderingar inför uppkörningen, vet nån hur långsamt man ska köra för att det ska vara krypkörnig??
Vid bromsprovet är det en maximal inbromsning eller en kontrolerad som dom vill se??

Har ni några bra tips på nåt som man bör tänka lite extra på så vore det kanon!!

MVH Nojig och förväntans full individ :)

Ta det bara lugnt så går det bra.

Det är en kraftig och kontrollerad bromsning som om nått skulle komma upp framför.

Krypkörning = gånghastighet

Last edited:
vw_gurra skrev:
Hej!

Jupp nu ska man ta kortet var det tänkt.. Men jag har lite funderingar inför uppkörningen, vet nån hur långsamt man ska köra för att det ska vara krypkörnig??
Vid bromsprovet är det en maximal inbromsning eller en kontrolerad som dom vill se??

Har ni några bra tips på nåt som man bör tänka lite extra på så vore det kanon!!

Du ska krypköra på dragläge, så långsamt som möjligt. På bromsprovet skall det självklart vara kontrollerat men du skall stanna på så kort sträcka som möjligt utan att låsa bromsarna. Tänk på att när du bromsar ha blicken högt riktad samt inte glida fram över tanken utan att försöka sitta kvar på samma ställe. Sedan använd alla fingrarna (utom tummen då) vid bromsningen, inte bara pek o långfingret.
Hoppas det hjälper lite iaf. Lycka till!

/M

vw_gurra skrev:
Hej!

Om du inte vet så har du inte pluggat ordentligt! :ajjabajja

tips

När du ska titta så vrid inte bara ögonen för det ser inte instruktören utan Vrid på huvudet för då ser han att du verkligen tittar åt vänster eller Höger.
Kört mc nu i 20 år ...

vw_gurra skrev:
Hej!

vw_gurra skrev:
Hej!

Kul,hoppas det går bra.

Vid bromsprovet ska det vara bestämt men ej låsa hjulen,se till att inte använda bakbromsen förmycket då låses hjulet och du blir underkänd.
Vid krypkörning vill dom se att du kan kontrollera gas,koppling och broms samtidigt ett balansprov alltså. Ta det lungt så ordnar det sig säkert,lycka till.

Lånar tråden lite..

På krypkörningen är det ju meningen att man ska köra på dragläget, men detta är nästintill omöjligt med en NSR 125:a.

Hur ska jag göra? Hålla minimal gas och justera fart med kopplingen? :va

Har vart på industriområdet precis nyss och övat, det går kanon!
Kör ute i trafik nästan varje dag också, känns iaf som det här kommer gå vägen. Hoppas hoppas :banana

SolitudE skrev:
Lånar tråden lite..

På krypkörningen är det ju meningen att man ska köra på dragläget, men detta är nästintill omöjligt med en NSR 125:a.

Kör ute i trafik nästan varje dag också, känns iaf som det här kommer gå vägen. Hoppas hoppas :banana

Ja då tycker jag du gasar en aning, så det funkar för dig. :) Lycka till!

Edit: ge så pass mkt gas så den inte dör alltså, om den gör det på tomgång. Därefter är det bara att justera hastigheten med kopplingen.

/M

Krypkörning är enligt min körskolelärare 1/3 av gånghastighet.

Solitude: Öva på bara. Ha ganska högt varv (3000rpm?) och slira rejält på kopplingen

SolitudE skrev:
Lånar tråden lite..

Min körlärare sa att om du kör på tomgången så kör mc:en med dig, inte tvärt om. Så altså, varva uppochner så att du kör den... Typ...

öhhh.. inte för att vara negativ men ska du köra upp om bara ett par dagar och du vet inte vad som komma skall på provet?? :va

Jag övade i någon månad innan och tog lektioner, tror det var 9 totalt, på körskola. Körde runt runt runt hela tiden (på den tiden var det garagevändning som gällde!) tills motorn kom upp i över 110 grader sen så fick man vila lite och bara på det igen efter en stund!
Som det så fint heter "Övning ger färdighet!"

Gör som körskolan lärt dig, om du nu gått i en sån. Om inte tycker jag du ska ta någon lektion så du vet vad som gäller. Det är likandant med alla inför ett uppkörningsprov, nervös och j....t. Ta det bara lugnt och gör som du lärt dig så går det fint, sen är det andra faktorer som gör om du klarar dig eller inte, tex. en dålig dag, något i trafiken som stör dig eller helt enkelt dåliga nerver :) Lycka till!!!

Halloj!

Tack för alla tips.
Tog en lektion idag å testade vv`s banor och det känndes väll skapligt men får nog ligga i nu den tid som återstår om man ska greja det.
Det brukar ju bli lite svårare när det väl gäller oxå, jobbigt om man får totalt hjärnsläpp.
Vad gäller lågfarts momenten så måste ju bedömningen bli ganska subjektiv när det inte finns nån tid som riktlinje för provledaren.

Mvh Gunnar

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...