Upphovsrätt och montage

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
En liten fråga...

Ser jag en bild, t.ex. ett fotografi så är den ju upphovsrättsskyddad av fotografen. Fine. Förstår jag saken rätt så får jag inte publicera bilden utan fotografens tillstånd.

Men, om jag nu tar två bilder, klipper och klistrar och jobbar med bilderna (tänk photoshop) och skapar ett montage av dessa så har ju en unik bild skapats som jag har gjort.

Vad säger upphovsrättslagen om det här? Får jag nu publicera min egenhändigt skapade bild? Eller får man till att börja med inte ens jobba med ursprungsfotografiet utan fotografens tillstånd?

/SSB

skule fortfarande tro att den var upphovsrättskyddad så länge fotografen kan känna igen att du använt hans bild.
SSB skrev:
En liten fråga...

Ser jag en bild, t.ex. ett fotografi så är den ju upphovsrättsskyddad av fotografen. Fine. Förstår jag saken rätt så får jag inte publicera bilden utan fotografens tillstånd.

Men, om jag nu tar två bilder, klipper och klistrar och jobbar med bilderna (tänk photoshop) och skapar ett montage av dessa så har ju en unik bild skapats som jag har gjort.

Vad säger upphovsrättslagen om det här? Får jag nu publicera min egenhändigt skapade bild? Eller får man till att börja med inte ens jobba med ursprungsfotografiet utan fotografens tillstånd?

/SSB

SSB skrev:
En liten fråga...

/SSB

Jag tror som roller om montaget inte är så genomfört att det inte längre går att se att du använt orginalbilden..

Det är väl lite som med musik. Man får max använda X antal takter av en annans låt innan det krävs tillstånd..

korvgubbe skrev:
Det är väl lite som med musik. Man får max använda X antal takter av en annans låt innan det krävs tillstånd..

Icke. Det dar ar en gammal och utbredd missuppfattning; upphovsmannens tillstand kravs for att anvanda delar av nagon annans musik oavsett langd.

www.stim.se

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back