Upphängning av huvudbonad

En stilla fundering..

Du oroar dig alltså för damm på en svetshjälm som befinner sig i ett svets och slip-rum?

Jag må vara dum i huvudet, men jag förstår inte riktigt damm-problemet. :confused:

jag ska rita en bild

De tjocka svarta strecket är huvudbanden och som det är idag så hänger det på kroken och sen vilar mot väggen.
Men rakt upp så är det inget som skyddar
Med andra ord så om du står o kapar med vinkelslipen och det flyger dit mot väggen så trillar det ner på bandet du har i pannan och ...

Bifogat

• untitledh.JPG
    untitledh.JPG
    3.7 KB · Visningar: 102
Last edited:
jag ska rita en bild

De tjocka svarta strecket är huvudbanden och som det är idag så hänger det på kroken och sen vilar mot väggen.
Men rakt upp så är det inget som skyddar
Med andra ord så om du står o kapar med vinkelslipen och det flyger dit mot väggen så trillar det ner på bandet du har i pannan och ...

Jo, jag är med på vad du menar.

Men däremot inte varför du är så rädd att bli skitig i ett garage?

Här hänger svetshjälmen på gasflaskan, och visst, den är inte ren som i ett sjukus kanske. Men definitivt inte så smutsig att man drar sig för att ta sig den.

Men alla är ju olika, så jag ska inte vara den som är den. :)

Mvh J

Jo, jag är med på vad du menar.

Men däremot inte varför du är så rädd att bli skitig i ett garage?

Här hänger svetshjälmen på gasflaskan, och visst, den är inte ren som i ett sjukus kanske. Men definitivt inte så smutsig att man drar sig för att ta sig den.

Men alla är ju olika, så jag ska inte vara den som är den. :)

Mvh J

Nja de e väl mer att det finns 2 skyddsvisir och 2 svetshjälmar (en för TIG o en för MIG) så att hänga på flaskan blir dyrt:D

Här är några bilder som bättre beskriver problemet och på sista bilden så ser ni metallspån som efter en vecka på hängaren har lagt sig.

Bifogat

• SNC00337.jpg
    SNC00337.jpg
    215.7 KB · Visningar: 173
  • SNC00338.jpg
    SNC00338.jpg
    222.4 KB · Visningar: 73
  • SNC00339.jpg
    SNC00339.jpg
    223.3 KB · Visningar: 84
  • SNC00340.jpg
    SNC00340.jpg
    218.2 KB · Visningar: 92
Här är några bilder som bättre beskriver problemet och på sista bilden så ser ni metallspån som efter en vecka på hängaren har lagt sig.
Kasta en gammal handduk över hjälmen? Lägg hjälmen på en hylla? Lägg hjälmen i ett skåp?

Säger som Bengtzing:Hur svårt ska det va!?! Skjut dig en skitstor älgtjur,hornen är pefekt till att hänga saker på.Räkna 2 taggar/hjälm,dvs:4 hjälmar,skjut en 8-taggare,6 hjälmar,skjut en 12-taggare..

Seså,ut å skjut! :skjuta-en-skitstor-älgajävel
Lycka till,och lägg gärna upp en bild på resultatet.

Kasta en gammal handduk över hjälmen? Lägg hjälmen på en hylla? Lägg hjälmen i ett skåp?

Eller... skaffa en hållare som löser problemet dvs de tråden handlar om..

Säger som Bengtzing:Hur svårt ska det va!?! Skjut dig en skitstor älgtjur,hornen är pefekt till att hänga saker på.Räkna 2 taggar/hjälm,dvs:4 hjälmar,skjut en 8-taggare,6 hjälmar,skjut en 12-taggare..

Seså,ut å skjut! :skjuta-en-skitstor-älgajävel
Lycka till,och lägg gärna upp en bild på resultatet.

De va en annorlunda lösning:D

Last edited:
Så här gjorde jag.

Fixade till garderoben till vänster genom att skruva fast en ramp med spotlights. Rampen är virke från en gammal stereobänk och hyllorna till bänken använde jag att skruva upp på väggen med vita konsoller som jag målade om i passande färg. På undre stereobänkshyllan vilar hjälmen, på hyllan ovanför installerade jag en spotlight till samt klädde allt i tapet i träimitation.

Praktiskt och tjusigt att recycla :)

dscf5914b.jpg

Nu börjar det likna nått :tummenupp

Så här gjorde jag.

Fixade till garderoben till vänster genom att skruva fast en ramp med spotlights. Rampen är virke från en gammal stereobänk och hyllorna till bänken använde jag att skruva upp på väggen med vita konsoller som jag målade om i passande färg. På undre stereobänkshyllan vilar hjälmen, på hyllan ovanför installerade jag en spotlight till samt klädde allt i tapet i träimitation.

Praktiskt och tjusigt att recycla :)

dscf5914b.jpg

De va snyggt gjort:banana

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden