Upphängning av huvudbonad

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Misstänker att fler än jag har svetshjälm, mc hjälm, skydsvisir mm ska hängas upp nånstans.

Så är det någon som har något vettigt förslag på hur man hänger upp dessa saker smidigt och så de verkligen hänger bra.

dvs det ska vara smidigt att hänga dit och lätt att ta.

En vanlig krok gör jobbet för dåligt
För tex svetshjälmen har då pannbandet hängande ner mot väggen och allt damm kommer lägga sig där o nästa gång manska svetsa har man skiten i pannan och sist men inte minst de ska vara lite snyggt med

Samtliga mina hjälmar ligger på något, mc-hjälmen ligger på en hylla i garaget, cykelhjälmen ligger på byrån i hallen, skogshuggarhjälmen ligger på ett bord i garaget osv. Känns på något vis tryggast att ha det så :va

fast de tråkiga med hyllor e att där lägger sig ett lager med damm där med

fast de tråkiga med hyllor e att där lägger sig ett lager med damm där med

det spelar nog ingen roll om du lägger dem på en hylla eller hänger dem på en krok, blir lika dammigt ändå, såvida du inte tror att dammet missar hjälmen bara för att den hänger på en krok.

fick du inte med nån hjälmpåse vid köpet går det nog att köpa en sån i efterhand, garanterat dammfritt. men se till att hjälmen e torr innan du stoppar om den.

Jag tycker att du ska köpa några sådana här och trimma så de orkar hålla en hjälm uppe. Vore väl snitsigt att ha några svävande snurrande hjälmar på en hylla i hallen?

[YOUTUBE-ID]EPpJmtmXiFI&[/YOUTUBE-ID]

Kan tänka mig att en välsorterad ridsportbutik har hjälmkrokar du söker. Ofta förvaras väl ridhjälmar och annat hängandes i stallbyggnaderna.

Har ett svagt minne att Toyman förvarar sina hjälmar på väggkrokar ovanför sina många skinnställ. Kolla garagetråden där jag tror bilderna finns.

Oavsett om du förvarar din hjälm hängandes eller på ett hyllplan rekommenderar jag dig att förvara dem i tygpåsen som du troligtvis fick med vid köp. Då slipper du damm och solblekning. Se till att tvätta rent hjälm och visir från flugor efter varje användning så är den som ny när du plockar fram den varje gång.

Givetvis en egen garderob för MC prylar, där skinnställ och hjälmar kan förvaras utan att övriga kläder stinker svett i slutet av säsongen...

Krukorna ligger på en hylla överst i garderoben. (gallerhylla = noll damm om det mot förmodan skulle damma därinne)

det spelar nog ingen roll om du lägger dem på en hylla eller hänger dem på en krok, blir lika dammigt ändå, såvida du inte tror att dammet missar hjälmen bara för att den hänger på en krok.

fick du inte med nån hjälmpåse vid köpet går det nog att köpa en sån i efterhand, garanterat dammfritt. men se till att hjälmen e torr innan du stoppar om den.

När svetshjälmen hänger på kroken så är där inget runt omkring dammet kan landa på självklart på svetshjälmen men de e ett mindre problem.

Det gäller i huvudsak "skyddsutrustning" i ett svets o sliprum

Köp en dammtrasa.

Funkar dåligt på metall"damm" bättre de faller till golvet så man kan städa bort det

nä:d...

Kan tänka mig att en välsorterad ridsportbutik har hjälmkrokar du söker. Ofta förvaras väl ridhjälmar och annat hängandes i stallbyggnaderna.

Har ett svagt minne att Toyman förvarar sina hjälmar på väggkrokar ovanför sina många skinnställ. Kolla garagetråden där jag tror bilderna finns.

Oavsett om du förvarar din hjälm hängandes eller på ett hyllplan rekommenderar jag dig att förvara dem i tygpåsen som du troligtvis fick med vid köp. Då slipper du damm och solblekning. Se till att tvätta rent hjälm och visir från flugor efter varje användning så är den som ny när du plockar fram den varje gång.

ska kolla i ridkretsarna

Last edited:
jag har letat efter sådana där frigolithuvuden som finns i mössavdelningarna i affärer för att göra en hatthylla utan att hitta var man kan köpa dom :(

Biltema har en sjyst förvaringshylla för hjälm handskar och ställ

82-572_m.jpg

Högklassig förvaring för MC-kläder. Av silverlackerad stålplåt. Övre hylla som erbjuder bekväm plats för två hjälmar, underliggande hyllor/fack med plast för två par handskar, samt en praktisk stång för upphängning av två MC-jackor/skinnställ. Mått: 520 x 370 x 170 mm (bxdxh). Hyllan skruvas fast i väggen (monteringsdetaljer medföljer)

Last edited:
Hur svårt kan det vara?

Bifogat

• 250px-Timmerspik.jpg
    250px-Timmerspik.jpg
    4.1 KB · Visningar: 1,719
En stilla fundering..

Du oroar dig alltså för damm på en svetshjälm som befinner sig i ett svets och slip-rum?

Jag må vara dum i huvudet, men jag förstår inte riktigt damm-problemet. :confused:

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!