Uppgraderings hjälp.

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Tycker inte min dator hänger med dom nya spelen ex Swat4 utan att gå ner lite i grafik. Så vad tycker ni jag ska börja med....

NEJ jag ska inte köpa en ny dator utan endast uppdatera för någon tusenlapp eller två. så vad ger mest för pengarna.

Min spec på datorn.

Fujitsu Siemens Scaleo 800S

Intel P4 2,4 GHz

512 MB DDR RAM-minne (266MHz)

512 kb Cache-minne

80 GB Hårddisk (7200rpm)

200 gb Hårddisk

1st seriell port, 1 st parallell port, 2 st USB-2 portar, Firewire

Grafikkort

GeForce4 Ti 4600
Vertices per Second:136 Million
Fill Rate:4.8 Billion AA Samples/Sec.
Operations per Second:1.23 Trillion
Memory Bandwidth:10.4GB/Sec.
Maximum Memory:128MB

Ljudkort Creative SB Audigy

Nätverkskort 10/100 Mbit

Eller 9800Pro fär 1965:-

Finns även några modeller av Nvidia 6800/6600 för runt 2k:- men jag vet inte hur de ligger i prestanda jämfört med Radeon 9800Pro. Kolla THG

liljekvist skrev:
ok, till vad?
inte det bästa=svindyrt utan kanske det näst bästa = bara dyrt.
Enklare att fråga dig, vad är MAX pris inkl. frakt

Sitter med ungefär samma system som du. Köpte ett 6800LE och pipemodade det så nu kan jag köra doom3 på high och 1280x1024 utan hack.

Men om du inte vill moda grafikkortet så kan du köpa ett 6600GT bra snabba och billiga om du inte ska köra högre upplösingar än 1024x768 i spel för då är det inte så bra

Men kan rekomender 6800LE Leadtek, leadtek för att dom ska vara lättast att moda. mer info om moden finns här på forumet

Köp ett 6600GT (eller 6800LE och modda)

Låt för allt i värden bli billiga kort som 9600/pro, du kommer bara bli besviken på prestandan.

Tänkte köpa ett nivida 6800 ??

Men då fick jag frågan

Grafikkort Nvidia
Leadtek
Sparkle
PCI-Express

Vilket ska jag välja???

Last edited:
liljekvist skrev:
Tänkte köpa ett nivida 6800 ??

Men då fick jag frågan

Grafikkort Nvidia
Leadtek
Sparkle
PCI-Express

Vilket ska jag välja???

Leadtek och Sparkle skiljer sig endast marginellt. Tydligen skall Leadtek vara enklare att modda har jag hört.

PCI-express är en bus-typ som måste stödjas av ditt moderkort om grafikkortet överhuvudtaget skall passa rent fysiskt i sloten. PCI-E ger något högre bushastighet, men med dagens chipset är det också bara en marginell förbättring.

Själv köpte jag nyligen ett ASUS EN6600GT, fungerar hur bra somhelst. Det kommer dessutom overclockat (lite) direkt från fabrik. Kör alla spel (Farcry, Halflife, UT2004 etc) på högsta detaljrikedom i 1024x768 utan att det hackar det minsta.

Starstriker skrev:
Leadtek och Sparkle skiljer sig endast marginellt. Tydligen skall Leadtek vara enklare att modda har jag hört.

Själv köpte jag nyligen ett ASUS EN6600GT, fungerar hur bra somhelst. Det kommer dessutom overclockat (lite) direkt från fabrik. Kör alla spel (Farcry, Halflife, UT2004 etc) på högsta detaljrikedom i 1024x768 utan att det hackar det minsta.

ligger ett ASUS EN6600GT i samma prisklass som ovan nämda? samt vilken modell skulle passa i mitt modekort (inlägg 1 )

Ett agp ska du ha om datorn är ca. 1 år gammal.
Satsa på ett 6600GT om du inte vill gå in och modda det.
Satsa på ett 6800le om du kan tänka att chansa att låsa upp pipes.

6600GT är lite bättre än 6800le orginal, men det räcker med att lyckas låsa upp så du får 12pipes så är 6800le bättre än 6600GT.

Det är ingen svår operation att låsa upp pipsen, det klarar vem som helst som kan läsa och trycka på musknappar. :tummenupp
Köp ett som heter retail bara. (bättre, tystare kylning)

Om du åker ner till GBG kan du kolla www.inet.se och köpa det där, bra support, priser och service.

(Har själv ett leadtek 6800le retail och är mycket nöjd, kör HL2 på 1280*1024 med max i detail på allt. Har ungefär samma dator som du, AMD2500, 1024mb i ram.)

Last edited:
Empa skrev:
Ett agp ska du ha om datorn är ca. 1 år gammal.
Satsa på ett 6600GT om du inte vill gå in och modda det.
Satsa på ett 6800le om du kan tänka att chansa att låsa upp pipes.

6600GT är lite bättre än 6800le orginal, men det räcker med att lyckas låsa upp så du får 12pipes så är 6800le bättre än 6600GT.

Det är ingen svår operation att låsa upp pipsen, det klarar vem som helst som kan läsa och trycka på musknappar. :tummenupp
Köp ett som heter retail bara. (bättre, tystare kylning)

Om du åker ner till GBG kan du kolla www.inet.se och köpa det där, bra support, priser och service.

(Har själv ett leadtek 6800le retail och är mycket nöjd, kör HL2 på 1280*1024 med max i detail på allt. Har ungefär samma dator som du, AMD2500, 1024mb i ram.)

Ett sådant?
Asus V9999LE GeForce 6800LE 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP
ASV9999LE-128 Webpris 2095.00

CPU´er är billiga just nu.
Du har säkert socket 478, en 3.0GHZ cpu skulle gå på 1500:-
det är det värt, om du bara fixar grymt grafik-kort kommer ändå inte cpu´n orka leverera så du får ut allt av det.

edit: kolla med supporten vad den klarar för cpu´er först.
du kan behöva uppdatera bios.

/N

Last edited:
isse skrev:
CPU´er är billiga just nu.
Du har säkert socket 478, en 3.0GHZ cpu skulle gå på 1500:-
det är det värt, om du bara fixar grymt grafik-kort kommer ändå inte cpu´n orka leverera så du får ut allt av det.

edit: kolla med supporten vad den klarar för cpu´er först.
du kan behöva uppdatera bios.

/N

Att lägga 1500 på en CPU-uppgradering från 2.4GHz till 3.0GHz kommer inte att göra honom glad, prestandaökningen kommer att bli ganska marginell. I synnerhet i jämförelse med om han byter bort sitt relativt gamla GF4600-kort mot ett nyare. Det är visserligen sant att ett värstinggraffekort inte kommer till sin fulla rätt med en P4/2.4GHz. Men nu talar vi inte värstinggraffekort, utan "mycket kort för pengarna" och en P4/2.4GHz kommer att lira bra med ett bra graffekort för 2 lax.

Om valet t.ex. står mellan P4/3GHz+GFTi4600 och P4/2.4GHz+radeon9800Pro så är valet synnerligen enkelt (det senare).
En uppgradering från 2.4GHz->3.0GHz gissar jag ger en prestandaökning på ca 10-20% (CPU-hastigheten ökar med 25% men grafikprestandan ökar ju inte lika mycket).
En uppgradering från GFTi4600 till Radeon9800Pro gissar jag ger en prestandaökning på MINST 100-150%. I THG's graffekortstest är Radeon9800Pro ca 3-7 gånger så snabbt (300-700%) som GFTi4600 beroende på inställningar. Visserligen gör de den på en P4/3.2GHz varför jag är lite pessimistisk och "bara" gissar på en fördubbling av prestandan.

Skalman skrev:
Att lägga 1500 på en CPU-uppgradering från 2.4GHz till 3.0GHz kommer inte att göra honom glad, prestandaökningen kommer att bli ganska marginell. I synnerhet i jämförelse med om han byter bort sitt relativt gamla GF4600-kort mot ett nyare. Det är visserligen sant att ett värstinggraffekort inte kommer till sin fulla rätt med en P4/2.4GHz. Men nu talar vi inte värstinggraffekort, utan "mycket kort för pengarna" och en P4/2.4GHz kommer att lira bra med ett bra graffekort för 2 lax.

Om valet t.ex. står mellan P4/3GHz+GFTi4600 och P4/2.4GHz+radeon9800Pro så är valet synnerligen enkelt (det senare).
En uppgradering från 2.4GHz->3.0GHz gissar jag ger en prestandaökning på ca 10-20% (CPU-hastigheten ökar med 25% men grafikprestandan ökar ju inte lika mycket).
En uppgradering från GFTi4600 till Radeon9800Pro gissar jag ger en prestandaökning på MINST 100-150%. I THG's graffekortstest är Radeon9800Pro ca 3-7 gånger så snabbt (300-700%) som GFTi4600 beroende på inställningar. Visserligen gör de den på en P4/3.2GHz varför jag är lite pessimistisk och "bara" gissar på en fördubbling av prestandan.
Plus att 2.4 är den mest överklockningsbara prollen i % som finns, dom som testar brukar inte ha några problem att komma upp i 3.0 med den :tummenupp :tummenupp

Lycka till o klocka upp en Scaleo :D

/N

R1 Uffe skrev:
Plus att 2.4 är den mest överklockningsbara prollen i % som finns, dom som testar brukar inte ha några problem att komma upp i 3.0 med den :tummenupp :tummenupp

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt