Uppgraderingar/moddar: CF Moto 700 CL-X Sport (om någon är intresserad)

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vad görs med den här hyfsat okända hojen tänker du.
Ja hittils har den fått en kugg mindre framdrev.
Nästa steg är annan avgaskonfiguration, där katten försvinner och lite rakare väg mot utblås. Det här kom med posten i förrgår : )

avgasrör.jpg

Jag väntar på ljuddämparen som är på väg.

Kommande planerade grejor är dels att rensa bort den där hemska skylthållaren på bakhjulet:
1717146097498.png

..och dels att se över luftburk/luftintag, och kanske även en riktig mappning av konfigurationen sedan.
 
En fråga som kanske avslöjar mina kunskapsluckor men, du säger att du ska mappa den, är ECU-mjukvara så generisk att nästan vem som helst med en bromsbänk kan ändra i tabellerna och få det bra?
Annars tänker jag att ett nytt märke på marknaden har en tid när kunskapen om tweakningar inte är så spridd?
 
En fråga som kanske avslöjar mina kunskapsluckor men, du säger att du ska mappa den, är ECU-mjukvara så generisk att nästan vem som helst med en bromsbänk kan ändra i tabellerna och få det bra?
Annars tänker jag att ett nytt märke på marknaden har en tid när kunskapen om tweakningar inte är så spridd?
- Det finns några tuningfirmor som mappar 700:an i bromsbänk, dock inte i Sverige...vad jag vet? Har dock kontakt med en kille som möjligen kan ta sig an den här ECU-configen i bänk också.
Annars är det att skicka ECU:n ihop med en spec-lista på vad som är moddat från original, dvs. avgas, insug, bränsletyp osv.
Jag gjorde det för Bolt:en jag hade, med gott resultat. Där utgick firman från en hoj med de specarna jag angav (i mitt fall eftermarknadsavgas och sportfilter) och jag fick en "skräddarsydd" mapp för min hoj.
 
- Det finns några tuningfirmor som mappar 700:an i bromsbänk, dock inte i Sverige...vad jag vet? Har dock kontakt med en kille som möjligen kan ta sig an den här ECU-configen i bänk också.
Annars är det att skicka ECU:n ihop med en spec-lista på vad som är moddat från original, dvs. avgas, insug, bränsletyp osv.
Jag gjorde det för Bolt:en jag hade, med gott resultat. Där utgick firman från en hoj med de specarna jag angav (i mitt fall eftermarknadsavgas och sportfilter) och jag fick en "skräddarsydd" mapp för min hoj.
Med risk för att kapa tråden. Vad var det för firma? Och är Euro5 några problem att "mappa över" nu för tiden?
 
Igår skulle vi montera dit nya avgaset, men anslutningen mot kröken var av typen "KTM-anslutning", dvs. röret hade en upphöjd fals i änden så att man inte kan trä över ett annat rör.

1718013879326.png

Så vi fick låta den tunga o tjocka katalysatorn åka tillbaka, men plockade bort ljuddämparen.
Konstigt nog lät hojen inte högre efter det, men bättre.

Nu måste jag lösa den här anslutningen på något sätt, så det blir friare utblås och BETYDLIGT mindre vikt. Originalslutburken och katten tillsammans vägde typ 10-12 kg!
 
Igår kom röret - på bilden strax ovan - äntligen. Hoppas kunna montera avgasgrejorna i veckan.
Det blir en-orm-t spennande att se hur arrangemanget med det här rörmokeriet kommer se ut, och framförallt hur det kommer låta 🙃
 
Någon ny uppdatering med hojen ? Fortfarande nöjd?
- Jag är mycket nöjd med hojen. Det är förvånansvärt gott drag i motorn, och funktioner/detaljer känns genomtänkta. Att den ser frän ut är bonus...sånär som på vissa färgsättningar jag tänker avblända med lite gummispray.
 
Sedan ett par veckor har jag nu bytt bort originalavgaset mot det jag köpte hem, dvs. detta:
1722842257968.png

Det låter något överjävligt även med originalslutburken på. Jag hade önskat mer bastoner men insåg från början att det var en del av uppoffringen i min målbild. Hojen är nu x antal kilo lättare och känns rappare på högre varv än tidigare, trots minskat mottryck. (som jag trodde skulle påverka effekten även i övre registret).
Känner ingen märkbar skillnad i lågfart heller...förutom ljudet då.
Ska se om jag kommer ihåg att filma när jag startar hojen, så att alla kan plocka fram popcornen, luta sig tillbaka och nicka instämmande till att ljudnivån kan orsaka permanenta irritationsskador.
 
Finns ju slutborkar som låter annorlunda, iom att orginal var avpassat för restriktionerna i grejset du bytat ut så kanske där inte var uberjävla mycket dämpning i org borken. Tror du behöver volym för att locka fram bastonerna (för borkigt/ ettrigt gillas inte, dovt o djuriskt skareva)
(På min alfa 166 v6 är det just doooovt och jävligt animaliskt, rent av elakt/ farligt... hela bilen vibrerar med ljudet....mmmmm, SP1'an är likadan.....djup o djurisk- guttural...)

//,jj
 
Finns ju slutborkar som låter annorlunda, iom att orginal var avpassat för restriktionerna i grejset du bytat ut så kanske där inte var uberjävla mycket dämpning i org borken. Tror du behöver volym för att locka fram bastonerna (för borkigt/ ettrigt gillas inte, dovt o djuriskt skareva)
(På min alfa 166 v6 är det just doooovt och jävligt animaliskt, rent av elakt/ farligt... hela bilen vibrerar med ljudet....mmmmm, SP1'an är likadan.....djup o djurisk- guttural...)

//,jj
- Originalsystemet var en rejäl historia med en katalysator så biffig att den stod för både mottryck och ljuddämpning. När jag tog bort enbart ljuddämparen på det så hördes knappt någon skillnad i ljudnivån. Nu är det enbart en fejk-katt och allt ljud måste släckas i slutänden, så ja - en mer dämpande dämpare måste det bli i så fall.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top