Uppgradera?

Har fattat att många överklockar denna. Har även fattat att man höjer lite med volt/spänning i setupen,men inte mer än så.

Man behöver nödvändigvis inte höja vcore när man klockar. Min q6600 som nu går snällklockad i 3200 behöver bara 1.23 volt mot 1.25 som är default för stepping G0 av q6600'an. Upp ett snäpp på vFSB och vMCH/vNB och voilà! Köp minst PC6400-minnen.

så...hur långt från din budget på 4000kr hamnade du till sist? :D

Det gick helt åt helvette :D 6000 dyrare blev det.
Men med lite pill och kreativitet så betalar jag bara ca 5k rent, dvs ca 1000 kr mer. Det är rätt ok för en sån burk.

Efter att ha konstaterat att min inte urgamla P4 3.2 redan är hopplöst ifrånsprungen av nya processorer (med benämningar jag aldrig ens hört talas om) att det är dax att byta ut hela skiten. Och när man ändå byter så finns det ingen anledning att snåla. Den här nya burken kanske står sig i två år iaf :)

Det verkar inte ens som att man kan köpa en NY P4 längre !?

Man behöver nödvändigvis inte höja vcore när man klockar. Min q6600 som nu går snällklockad i 3200 behöver bara 1.23 volt mot 1.25 som är default för stepping G0 av q6600'an. Upp ett snäpp på vFSB och vMCH/vNB och voilà! Köp minst PC6400-minnen.

Det här är rena kinesiskan för mig :(

"snällklockad i 3200 behöver bara 1.23 volt mot 1.25 som är default för stepping G0 av q6600'an. Upp ett snäpp på vFSB och vMCH/vNB"

Tror jag återkommer när jag sitter med nya burken framför mig. Om det nu är så enkelt så borde det inte ta många minuter att fixa det därna:tummenupp

Njäe, onödigt snabbt håller jag nog inte med om. Q6600 har grym överklockningspotensial, att då inte kunna gå högre än 3Ghz (vilket samtliga Q6600 gör med stock-kylaren) pga minnena känns lite dumsnålt. Men visst, om man absolut inte tänkt pilla med sånt så klarar man sig gott med 5400.
Jo om man ska överklocka till mer än 3,0 GHz bör man ha 6400-minnen. Jag tror dock att det är relativt få som överklockar den så mycket, även om den är lättklockad.:Rockbanan

Det här är rena kinesiskan för mig :(

"snällklockad i 3200 behöver bara 1.23 volt mot 1.25 som är default för stepping G0 av q6600'an. Upp ett snäpp på vFSB och vMCH/vNB"

Tror jag återkommer när jag sitter med nya burken framför mig. Om det nu är så enkelt så borde det inte ta många minuter att fixa det därna:tummenupp

Om du inte överklockar jättemycket så är det inte alls svårt. Du behöver bara höja hastigheten på din FSB (Front Side Bus). Antagligen behöver du inte krångla med att höja spänningar alls. När du har höjt hastigheten bör du köra några program för att verifiera att systemet fortfarande är stabilt och att inget blir överhettat.

Nackdelen med att överklocka mycket är att du måste lägga en massa jobb på att hitta rätt spänningsnivåer, datorn drar mer effekt och blir varmare, fläktljudet ökar och processorns livslängd minskas. Det är upp till var och en att bestämma vad som är en bekväm nivå för överklockning.

Jag tycker att det är korkat att inte överklocka en Q6600, eftersom den är så lättklockad.

Last edited:
Det gick helt åt helvette :D 6000 dyrare blev det.
Men med lite pill och kreativitet så betalar jag bara ca 5k rent, dvs ca 1000 kr mer. Det är rätt ok för en sån burk.

Efter att ha konstaterat att min inte urgamla P4 3.2 redan är hopplöst ifrånsprungen av nya processorer (med benämningar jag aldrig ens hört talas om) att det är dax att byta ut hela skiten. Och när man ändå byter så finns det ingen anledning att snåla. Den här nya burken kanske står sig i två år iaf :)

Det verkar inte ens som att man kan köpa en NY P4 längre !?

Jag sitter i samma situation. En gammal trött P4 3.4 med Hyper Threading, :yoparty

Ska försöka hålla ut ett par månader till men sen pallar jag inte mer. Som du ju nu vet är det hopplöst att försöka uppgradera något så gammalt bara litegrann eftersom ingenting är kompatibelt längre (iaf inte om man vill ha det i den nya burken sen).

En quad + 8800 gfx för framtiden blir nog min melodi eftersom jag siktar på att ha den i 3 år eller så.

Nu börjar delarna trilla in här så smått. Fick nätagg, CPU och moderkort innan jul. De hade lyckats skicka med fel chassi, så det blev till att vänta i en vecka till :huvet

Idag kom det till sist, så jag packade upp grejjerna. Fan, jag har ju levt på skuggsidan av datorernas utveckling i säkert två år känns det som; kablar från nätagget i snygga strumpor. Massor med möjligheter till smart kabeldragning i chassit, som för övrigt är indelat i flera separata sektioner med egna fläktar(!). SATA och massa annat grejs. Vibrationsdämpande material överallt i burken (min gamla är en plåtlåda med lock på).
Bara en sån sak om USB- och audioportar på burkens frontpanel!!!!

Säkert skåpmat för de flesta, men välkomna nyheter för mig :)
Nu återstår bara minnen och graffa innan jag kan skruva ihop lådan...

Nu börjar delarna trilla in här så smått. Fick nätagg, CPU och moderkort innan jul. De hade lyckats skicka med fel chassi, så det blev till att vänta i en vecka till :huvet

Idag kom det till sist, så jag packade upp grejjerna. Fan, jag har ju levt på skuggsidan av datorernas utveckling i säkert två år känns det som; kablar från nätagget i snygga strumpor. Massor med möjligheter till smart kabeldragning i chassit, som för övrigt är indelat i flera separata sektioner med egna fläktar(!). SATA och massa annat grejs. Vibrationsdämpande material överallt i burken (min gamla är en plåtlåda med lock på).
Bara en sån sak om USB- och audioportar på burkens frontpanel!!!!

Säkert skåpmat för de flesta, men välkomna nyheter för mig :)
Nu återstår bara minnen och graffa innan jag kan skruva ihop lådan...

Grattis till datorn!
Vad blev det för prylar till slut och var köpte du grejerna?

Grattis till datorn!
Vad blev det för prylar till slut och var köpte du grejerna?

Det blev en quad 2.4, 4 gig 6400, en 8800GT "Top", en låda, en sata-dvd och lite andra småprylar.

Har fått hem allt förutom graffan. Lite surt, för jag har en fräck burk som står här och som jag inte kan använda pga avsaknad av grafikkort. Grrr.
Senaste budet är att grafikkortet kommer 1 feb.. Men men. Den som väntar.......

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025