Uppgradera?

Ptja, förr eller senare får de väl det att snurra och då vill jag inte vara tvingad att sitta på ett gammalt XP.

Är det ingen som kör vista som är nöjd?
Jag kör det på jobbet och tycker det funkar ok. Hemma har man iofs andra krav på sin dator.

EN fråga till. Har idag 2 x 250 GB ide diskar. Vad skiljer egentligen SATA ifrån dessa förutom den tunnare kabeln? Högre transferrate? Finns det nån IDE-> Sata adapter så att jag kan köra dessa diskar på ett SATA-moderkort?
Jag kör vista, men ska installera Xp igen i helgen. Varför? Får krupp på den långsamma filhanteringen/överföringen. Tar år å dar för att skicka filer mellan datorerna/hårddiskarna och radera filer.

Vista åker in igen efter årsskiftet då Sp1 kommer, förhoppningsvis är även dessa problem fixade då. :)

Tänk på att många nya modekort bara har 1st IDE plats och har du då 2 IDE diskar och evt. en IDE dvd-brännare så måste du köpa en ny sata brännare.

Jag skulle också bytt ut processorn till en e6750 eller en q6600.
Och modekortet till P35, det som Anders rekade eller ett Gigabyte DS3.

På ett ide controller-kort finnsd et väl två portar?
Ang processorn, vad skiljer de två du listar åt?

Varför nForce chipset på moderkortet? Jag hade gått på ett P35-kort istället, och sen lite snabbare minnen.

Kom ihåg att moderkortet du valt har pci-e port för grafikkortet, jag misstänker att du har ett agp-kort idag. Vilket innebär att det inte passar.

Ah bra där. Grottade faktiskt inte djupre i detaljerna till kortet. Orkar inte hålla på med sånt längre (när jag var i 20-årsåldern kunde jag jämföra moderkort i dagar, men intresset har avtagit med åldern).

Graffan jag har idag har PCIe, så tack för tipset:tummenupp

Last edited:
På ett ide controller-kort finnsd et väl två portar?
Ang processorn, vad skiljer de två du listar åt?

Graffan jag har idag har PCIe, så tack för tipset:tummenupp

På i princip alla nya modekort finns det ett(1) IDE uttag. Som du kan koppla 2st IDE hårddiskar/läsare, med Y-kabel.

Sen om du köper IDE kontrollerkort så kan du givetvis koppla in fler.

Q6600 4 kärnor i 2.4Ghz mer framtidssäker enligt många.
E6850 2 kärnor i 3.0Ghz bra för spel enligt många.
E6750 2 kärnor i 2.67Ghz räcker för 99% av alla svenssons.

Du sa att du inte skulle spela så mycket och jag antar att du vill ha en dator som kommer att hålla i framtiden då är 4kärnor vägen att gå. Dessutom så behöver du inte särskilt mycket snabbare minnen till q6600 om du skulle vilja klocka den. då den går i 266FSB jämfört mot 333FSB på de andra 2.
Men om du även ska vara "framtidssäker" där så är det ju inte fel att satsa på ett par ddr2 pc6400 minnen.

Själv sitter jag med en E6750 i 3.8Ghz :tungan

Nu kommer Anders snart in och börjar snacka om sina E2140/60 och att du ska vänta tills penryn kommer nästa år.

På i princip alla nya modekort finns det ett(1) IDE uttag. Som du kan koppla 2st IDE hårddiskar/läsare, med Y-kabel.

Sen om du köper IDE kontrollerkort så kan du givetvis koppla in fler.

Q6600 4 kärnor i 2.4Ghz mer framtidssäker enligt många.
E6850 2 kärnor i 3.0Ghz bra för spel enligt många.
E6750 2 kärnor i 2.67Ghz räcker för 99% av alla svenssons.

Du sa att du inte skulle spela så mycket och jag antar att du vill ha en dator som kommer att hålla i framtiden då är 4kärnor vägen att gå. Dessutom så behöver du inte särskilt mycket snabbare minnen till q6600 om du skulle vilja klocka den. då den går i 266FSB jämfört mot 333FSB på de andra 2.
Men om du även ska vara "framtidssäker" där så är det ju inte fel att satsa på ett par ddr2 pc6400 minnen.

Själv sitter jag med en E6750 i 3.8Ghz :tungan

Nu kommer Anders snart in och börjar snacka om sina E2140/60 och att du ska vänta tills penryn kommer nästa år.

OK. Har läst lite om den där Q6600 och den verkar ju bra. Visst, jag är en dator-svensson, men när man ändå ska köpa nya grejjer kan man ju köpa bra grejjer.

Kan nån kolla på komplett.se och tipsa om ett bra moderkort (med PCI-e) som passar till den proppen? Någon här nämnde nåt om P35, men det finns ju några stycken. Jag behöver inte värsta värsta överklockningsmonstret- midrange funkar fint för mig.

Betr. minnen. De som tipsas om här ovan, ett artikelnummer på dom?
Måste få tummen ur och beställa nu, men vill se till att allt blir rätt. Det är så förbannat bökigt att behöva hålla på och returnera saker...

OK. Har läst lite om den där Q6600 och den verkar ju bra. Visst, jag är en dator-svensson, men när man ändå ska köpa nya grejjer kan man ju köpa bra grejjer.

Kan nån kolla på komplett.se och tipsa om ett bra moderkort (med PCI-e) som passar till den proppen? Någon här nämnde nåt om P35, men det finns ju några stycken. Jag behöver inte värsta värsta överklockningsmonstret- midrange funkar fint för mig.

Betr. minnen. De som tipsas om här ovan, ett artikelnummer på dom?
Måste få tummen ur och beställa nu, men vill se till att allt blir rätt. Det är så förbannat bökigt att behöva hålla på och returnera saker...

Här är ett MB med massa coola rör på: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335512

Ett annat: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335649

Minnen. Vad skiljer CL4 och CL5 minnen åt? CL4 fär dyrare.....

Många frågor här, men nu har ni chans att briljera :)

Last edited:
I dagsläget finns det nog inget skäl till att inte handla 4gb minne, http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343039
Löjligt lite pengar och tillräckligt snabba för att klara av överklockning om man nu skulle vilja.
Köp ett billigare P35-kort och ha råd med mer minne, det ger mer prestanda om du inte ska fippla runt så mycket. Typ det här är prisvärt http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335010
Angående Q6600 så skulle jag nog välja "vanlig" tvåkärnig processor med högre frekvens istället, typ en E6750. Det finns inte mycket program som drar nytta av fler kärnor. Men så andra sidan är det en barnlek att höja frekvensen på en Q6600 till samma. Ingen stor skillnad med andra ord.

Ok.... Nu har jag kollat in lite grejjer på er inrådan. Som vanligt bliev det dyrare än jag tänkt mig men vaffaaaaan. Allt är från komplett.se. Såhär ser inköpslistan ut. Synpunkter?

335649 ABIT IP35 PRO, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes2, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

343395 Asus GeForce 8800GT 512MB "TOP" GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP, 700MHz

327671 Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

330169 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt

331635 NEC DVD-brännare AD-7170S Svart OEM SATA

343039 OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 4096MB KIT, XTC, w/two 2048MB, CL5-4-4-15

330004 Silverstone SST-TJ05B ATX/E-ATX, svart, Aluminium Front (utan nätagg)

Ok.... Nu har jag kollat in lite grejjer på er inrådan. Som vanligt bliev det dyrare än jag tänkt mig men vaffaaaaan. Allt är från komplett.se. Såhär ser inköpslistan ut. Synpunkter?

335649 ABIT IP35 PRO, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes2, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

343395 Asus GeForce 8800GT 512MB "TOP" GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP, 700MHz

327671 Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

330169 Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt

331635 NEC DVD-brännare AD-7170S Svart OEM SATA

343039 OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 4096MB KIT, XTC, w/two 2048MB, CL5-4-4-15

330004 Silverstone SST-TJ05B ATX/E-ATX, svart, Aluminium Front (utan nätagg)

Hahaha snygg uppgradering:D

Jag hade tagit ett billigare moderkort samt graffikort med istort sätt samma prestanda.

*341737 MSI GeForce 8800GT 512MB OC GDDR3 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP
Har lite lägre klock men är så mycket billigare plus att det går ju att klocka.

*336805 Gigabyte GA-P35-DS3, P35, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH9, PCI-Ex16
Kanske inte lika bra som ditt Abitkort men är ett bevisat stabilt och bra kort.

IP35 Pro ska du köpa om du ska RAID'a, annars funkar IP35-E lika bra, till mindre pengar. Klockar bra gör båda två - så även DS3'et.

Hahaha snygg uppgradering:D

Haha. Ptja. Vafan. Datorn jag sitter på nu har jag hållt på och uppgraderat sedan 1997 (!). Kom på att det kunde vara kul att ha ALLT helt nytt för en gångs skull.

Bara att köpa en ny låda blir ett lyft. Den här lådan är sen -97. Inte vidare piffig precis. Begie plåt. Nån som vill tjöpa? Man kan sandblästra den och sen lägga den i saltvatten några dagar så får man ett grymt fett chassi ala Mad Max :yoparty

4GB minne går bara att använda om du kör 64 bitars Vista. Ett 32 bitars OS kan bara adressera strax över 3GB, och såvida du inte kör vääldigt minneskrävande program tycker jag nog att du klarar dig med 2GB.

I övrigt får ditt paket en stor tummen-upp: :tummenupp

4GB minne går bara att använda om du kör 64 bitars Vista. Ett 32 bitars OS kan bara adressera strax över 3GB, och såvida du inte kör vääldigt minneskrävande program tycker jag nog att du klarar dig med 2GB.

I övrigt får ditt paket en stor tummen-upp: :tummenupp

Ptja, 1 GB hit eller dit. Man köper dom ju i par, så 4 GB är nog inte mycket dyrare än 3. Och hellre fyra än tre :)

Nän här som vet om det är en evig väntan på 8800GT-korten? Finns det nån chans att man får ett innan jul?

Ptja, 1 GB hit eller dit. Man köper dom ju i par, så 4 GB är nog inte mycket dyrare än 3. Och hellre fyra än tre :)

Nän här som vet om det är en evig väntan på 8800GT-korten? Finns det nån chans att man får ett innan jul?

4GB är garanterat billigare än 3GB idag faktiskt, så kör du på 4GB om det känns bättre. :tummenupp

8800GT innan jul tror jag blir svårt. Är det bråttom kan du köra på ett radeon HD 3870 istället - lite billigare och lite långsammare än 8800GT men ändå ett stabilt köp i mellansegmentet tycker jag.

Om du vill spara in lite pengar så kolla vad datorbutiken.com tar för ditt paket. De brukar vara billigare än komplett.se.

Om du ska köra Q6600 så tycker jag att du ska välja 5300-minnen istället. 6400 är onödigt snabbt.

Jag har ingen aning om den lådan du har tänkt köpa är bra. Däremot vet jag att denna är bra:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341841
Den är billigare och har fått mycket beröm för att ha bra kylning och låg ljudnivå. Jag äger en sådan själv och kan skriva under på det.

Om du vill spara in lite pengar så kolla vad datorbutiken.com tar för ditt paket. De brukar vara billigare än komplett.se.

Om du ska köra Q6600 så tycker jag att du ska välja 5300-minnen istället. 6400 är onödigt snabbt.

Jag har ingen aning om den lådan du har tänkt köpa är bra. Däremot vet jag att denna är bra:
Den är billigare och har fått mycket beröm för att ha bra kylning och låg ljudnivå. Jag äger en sådan själv och kan skriva under på det.

Ska kolla datorbutiken. Tack för tipset. Ang lådan så har jag inte varit så petig med den. Såg att den fått full pott irecensionerna bara..... Beträffande minnena. 800 för 4GB är inte mycket. Kan inte tänka mig att det skulle bli mycket billigare med ett långsammare minne? Nån hundring kanske?

Njäe, onödigt snabbt håller jag nog inte med om. Q6600 har grym överklockningspotensial, att då inte kunna gå högre än 3Ghz (vilket samtliga Q6600 gör med stock-kylaren) pga minnena känns lite dumsnålt. Men visst, om man absolut inte tänkt pilla med sånt så klarar man sig gott med 5400.

Njäe, onödigt snabbt håller jag nog inte med om. Q6600 har grym överklockningspotensial, att då inte kunna gå högre än 3Ghz (vilket samtliga Q6600 gör med stock-kylaren) pga minnena känns lite dumsnålt. Men visst, om man absolut inte tänkt pilla med sånt så klarar man sig gott med 5400.

Har fattat att många överklockar denna. Har även fattat att man höjer lite med volt/spänning i setupen,men inte mer än så. Finns det nån här som kan tala om för mig hur man gör på ett begripligt sätt när tiden är kommen?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025