Uppgradera?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Håller på att uppgradera min burk lite. Det är en P4 3.2 Ghz, och jag har tänkt försöka hålla liv i den ett tag till. Använder burken till lite av varje, dock ej tyngre spel (just pga att den är lite för trött för det)

Graffan är ett Asus Radeon X1950 Pro CrossFire 256MB. Hyfsat nytt, men inte high-end. Har idag 1GB minne i burken, men det skall uppgraderas (dels för att kunna köra Vista).

Köpte nyligen en extern 1TB disk. Funkar perfa. Tyst och fin.

Ökar prestandan märkbart om jag köper en snabbare disk (raptor) och lägger operativet på den? Ska jag lägga pengarna på nåt annat?

Har ytterligare 4k jag kan lägga på den här burken, sen lägger jag inte ner en spänn till på datorer förrän om 1-2 år då jag köper helt ny burk.
Var spenderar jag pengarna bäst?

Förresten, är det någon som har ett ok kabinett som står och samlar damm nånstans? Jag köper det om det finns i stockholmstrakten.
Mitt nuvarande är osmidigt, har dålig kylning och skramlar.

För 4lappar tycker jag att du köper ett nytt billigt moderkort, en ny Intelpropp och ett 8800GT. Och 2gb DDR2 om du inte redan har det. Du har då i princip en ny burk med ett bra grafikkort (1950pro är rätt trötta numera) och du slipper köpa nytt om ett år.

8800 GT är ganska hypade och rätt dyra. (Ja, dom är bra också, har ett själv)

Vill du få ned priset kan du nog satsa på Radeons nya 3850 kort (med 512 Mb). Det är lite billigare.

För 4lappar tycker jag att du köper ett nytt billigt moderkort, en ny Intelpropp och ett 8800GT. Och 2gb DDR2 om du inte redan har det. Du har då i princip en ny burk med ett bra grafikkort (1950pro är rätt trötta numera) och du slipper köpa nytt om ett år.

Det är ju en idé.... Hade tänkt köpa 2 GB RAM, skulle kosta ca en tusing.

Vad tror ni om den här?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323785

billigaste o smidigaste uppdateringen om du nu vill komma undan så billigt som möjligt och inte tänkt lira några tyngre spel är, precis som du skriver att trycka in så mycket ram som möjligt. Processorn/hårddisken spelar ingen större roll om du inte tänkt pilla med flera saker samtidigt eller som sagt lira lite tyngre spel.

billigaste o smidigaste uppdateringen om du nu vill komma undan så billigt som möjligt och inte tänkt lira några tyngre spel är, precis som du skriver att trycka in så mycket ram som möjligt. Processorn/hårddisken spelar ingen större roll om du inte tänkt pilla med flera saker samtidigt eller som sagt lira lite tyngre spel.

Ok.... Om man kollar på minnen då;

Vadär det för skillnad på

DDR2 PC4200/533 och DDR2 PC4300/533 ?

Det skiljer en hel del i pris.............

Om du ska byta processorn och om den har socket 478 kanske jag kan tänka mig att köpa den av dig. Skicka ett PM om det kan vara intressant. :)

Moderkort: gigabyte p35c möjlighet att stoppa i ddr3 eller ddr2 minnen (ca 1500kr) Nu köper du ddr2 men om något år när ddr3 är billigare så kan du uppgradera till det

Processor: Intel E6750 duo går att klocka upp till 3.2Ghz utan problem (har själv gjort det)

Grafikkort: 8800GT - riktigt bra och prisvärt!

Så har du en ybersnabb burk. Minne finns jätte billigt ddr 2 så kan du ju behålla ditt gammla minne också. 1 gig ddr2 finns ju för ca 400kr

Att stoppa i mer ram kommer inte rädda din dator

Raptor disk har du användning för när du tex installerar spel men inte annars. Att köra operativsystemet på den ska inte göra jätteskillnad vad jag läst.

Last edited:

Ingen skillnad; Olika tillverkare har olika benämningar på samma hastighet. Kanske prisskillnaden beror på att minnena har olika timings?

Billigaste sättet att uppgradera är väl att stoppa i mer minne. Om du har 32 bitars operativ så är det ingen idé att stoppa i mer än 3,2GB då den i alla fall inte kan addressera mer än så. Å andra sidan vinner man nästan inga prestanda på mer än 2GB.
Vill du göra lite mer så kan du överklocka processor mm litegrann utan att det kostar något.

Om du dock tänkt lägga 4000 så kan du ju byta ut ganska stora delar av maskinvaran. Moderkort och processor tillexempel. Kanske grafiken också. Det beror lite på vad du har för krav. Ska man inte köra tunga 3D spel så finns det ju ingen anledning att lägga en massa pengar på grafikkortet. Visa bilder och filmer klarar ju alla grafikkort av i dagens läge.

Billigaste sättet att uppgradera är väl att stoppa i mer minne. Om du har 32 bitars operativ så är det ingen idé att stoppa i mer än 3,2GB då den i alla fall inte kan addressera mer än så. Å andra sidan vinner man nästan inga prestanda på mer än 2GB.
Vill du göra lite mer så kan du överklocka processor mm litegrann utan att det kostar något.

Om du dock tänkt lägga 4000 så kan du ju byta ut ganska stora delar av maskinvaran. Moderkort och processor tillexempel. Kanske grafiken också. Det beror lite på vad du har för krav. Ska man inte köra tunga 3D spel så finns det ju ingen anledning att lägga en massa pengar på grafikkortet. Visa bilder och filmer klarar ju alla grafikkort av i dagens läge.

Tack å lov att något vettig skrev, kan inte förstå att folk kan rekomendera honom att uppgradera det han har då dom andra sakerna han har kommer sätta stopp innan dom 1 gig i ram.

Byt processor. moderkort och grafik och sälj det gammla!

För 4000kr kan man få en burk som kommer kunna hänga med bra!

Last edited:
Aight.

Men ok. Komplett har det här paketet för 2595.-
(Moderkort, CPU och RAM)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323785

Är det nåt att ha? Ska man kanske byta CPUn mot en E6750/E6850?

Kan ni kunniga här föreslå hitta nåt bättre för samma peng eller bara lite till?
Bytter jag platta och CPU så byter jag nog graffan också tids nog, men det är inte prio 1 just nu.

Fan, behöver nytt chassi också. Det blir ju en helt ny dator det här....

Last edited:
Varför vill du kunna köra Vista? :va

Varför vill du kunna köra Vista? :va

Ptja, förr eller senare får de väl det att snurra och då vill jag inte vara tvingad att sitta på ett gammalt XP.

Är det ingen som kör vista som är nöjd?
Jag kör det på jobbet och tycker det funkar ok. Hemma har man iofs andra krav på sin dator.

EN fråga till. Har idag 2 x 250 GB ide diskar. Vad skiljer egentligen SATA ifrån dessa förutom den tunnare kabeln? Högre transferrate? Finns det nån IDE-> Sata adapter så att jag kan köra dessa diskar på ett SATA-moderkort?

---

Hittade en annan datortråd här i datorcentralen med ett paket som verkade ok. Har plockat ihop följande:

Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

Minne: Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's

Moderkort: EVGA nForce-650i Ultra, Socket-775, GbLAN, DDR2, SATAII, ATX, PCI-Ex16

CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Låda: Silverstone SST-TJ05B ATX/E-ATX, svart, Aluminium Front (utan nätagg)

5800 slutar det på med 2 GB. 6300 med 4 GB. Är det värt 500 pix för 2 GB extra? Samtliga av grejjerna ovan verkar ha fått bra recensioner.

Kom på att jag kan köpa det här på företaget och efter lite trixande betalar jag bara 60% av priset, dvs typ 4k. Ska jag trycka på "KÖP" ?

Är det ingen som kör vista som är nöjd?
Jag kör det på jobbet och tycker det funkar ok. Hemma har man iofs andra krav på sin dator.

Jag kör Vista och gillar det. Många verkar tro att en viss dator skulle bli långsammare med Vista än med XP, men det är enligt mig en myt. Har bytt från XP till Vista på två datorer med ganska låga prestanda, och inte märkt någon försämring på någon av dom.

---

Hittade en annan datortråd här i datorcentralen med ett paket som verkade ok. Har plockat ihop följande:

Minne: Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 Kit w/two matched CM2X1024-5400C4 Dimm's

Moderkort: EVGA nForce-650i Ultra, Socket-775, GbLAN, DDR2, SATAII, ATX, PCI-Ex16

5800 slutar det på med 2 GB. 6300 med 4 GB. Är det värt 500 pix för 2 GB extra? Samtliga av grejjerna ovan verkar ha fått bra recensioner.

Kom på att jag kan köpa det här på företaget och efter lite trixande betalar jag bara 60% av priset, dvs typ 4k. Ska jag trycka på "KÖP" ?

Tänk på att många nya modekort bara har 1st IDE plats och har du då 2 IDE diskar och evt. en IDE dvd-brännare så måste du köpa en ny sata brännare.

Jag skulle också bytt ut processorn till en e6750 eller en q6600.
Och modekortet till P35, det som Anders rekade eller ett Gigabyte DS3.

---

Varför nForce chipset på moderkortet? Jag hade gått på ett P35-kort istället, och sen lite snabbare minnen.

Kom ihåg att moderkortet du valt har pci-e port för grafikkortet, jag misstänker att du har ett agp-kort idag. Vilket innebär att det inte passar.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025