Uppgradera intel core 2 duo e4600?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Kan man göra det? Jag har en dator som behöver lite mer juice för redigering av film, men vet inte riktigt var flaskhalsen sitter. Har 8 GB RAM och en intel core 2 duo e4600 2,4 GHz processor.

Resultat prestandainformation: 4,7 - Bestäms av det lägsta delresultatet

5,9 Minne (RAM) 8,00 GB
4,7 Grafik NVIDIA GeForce 8600 GT
6,0 Spelgrafik 3967 MB tillgängligt grafikminne
5,9 Primär hårddisk 3GB ledigt (39GB totalt)

Windows 7 Ultimate

System
--------------------------------------------------------------------------------

Total mängd systemminne 8,00 GB RAM
Systemtyp 64-bitars operativsystem
Antal processorkärnor 2

Lagring
--------------------------------------------------------------------------------

Total mängd hårddiskutrymme 764 GB
Diskpartition (C:) 3 GB ledigt (39 GB totalt)
Diskpartition (D:) 379 GB ledigt (466 GB totalt)
Diskpartition (E:) 35 GB ledigt (259 GB totalt)

Grafik

Typ av grafikkort NVIDIA GeForce 8600 GT
Total mängd tillgängligt grafikminne 3967 MB
Dedikerat grafikminne 512 MB
Dedikerat systemminne 0 MB
Delat systemminne 3455 MB
Grafikkortets drivrutinsversion 8.17.11.9621
Primär bildskärmsupplösning 1920x1080
Sekundär bildskärmsupplösning 1680x1050
DirectX-version DirectX 10

Har du enbart en fysisk disk i burken? Då skulle jag nog hävda att det är där flaskhalsen sitter. Videoredigering handlar ju mycket om att skyffla data, massor med data. För du har dina källfiler och sedan skapas snabbrenderade versioner för förhandsvisningen i redigeringsprogrammet och sedan skall det skapas "pre-rendered"-filer och till slut skall det skapas en målfil och allt skall skrivas till disk. (De exakta begreppen har jag inte orkat lära mig)

Jag hade nog hellre slängt in två diskar till. En stor och en mindre. Den mindre kan du använda som scratch-disk (dit skrivs alla tillfälliga filer) och den stora använder som som måldisk, dit du skriver och lagrar dina färdiga filmer.

Det är två diskar, 300 GB (C och E) och 500 GB (D). Win 7 ligger på C och Premiere och Premiere-Cachen ligger på E.

Har du enbart en fysisk disk i burken? Då skulle jag nog hävda att det är där flaskhalsen sitter. Videoredigering handlar ju mycket om att skyffla data, massor med data. För du har dina källfiler och sedan skapas snabbrenderade versioner för förhandsvisningen i redigeringsprogrammet och sedan skall det skapas "pre-rendered"-filer och till slut skall det skapas en målfil och allt skall skrivas till disk. (De exakta begreppen har jag inte orkat lära mig)

Jag hade nog hellre slängt in två diskar till. En stor och en mindre. Den mindre kan du använda som scratch-disk (dit skrivs alla tillfälliga filer) och den stora använder som som måldisk, dit du skriver och lagrar dina färdiga filmer.

Utöver dina diskar, så är din cpu en flaskhals, kolla om du kan hitta en c2q8xxx för en tusing eller mindre.
Glöm inte att kolla om dit moderkort stödjer den nya cpu, ev. kan du behöva att uppdatera BIOS.

Jag hade köpt nytt

moderkort s1155
ny cpu, Intel i5:a
nytt grafikkort, så dyrt du bara vill lägga.
128Gb SSD, A-Data är billigare och absolut tillräckligt vassa.

Jag gissar att det är DDR2 du har i datorn?
I så fall åker du på nya DDR3 minnen också. :fyllisar

Har du lust att förklara varför jag behöver DDR3-minnen om jag uppgraderar CPU:n? Har inte koll på det.

Jag hade för övrigt fel info, det är detta moderkort:

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5B_SE/#specifications

Funkar det med DDR3 på ett PB5 SE?

Är i alla fall kompatibelt med många Core 2 Quad-processorer som frankof föreslog, finns ett helt gäng på Tradera.

Jag hade köpt nytt

moderkort s1155
ny cpu, Intel i5:a
nytt grafikkort, så dyrt du bara vill lägga.
128Gb SSD, A-Data är billigare och absolut tillräckligt vassa.

Jag gissar att det är DDR2 du har i datorn?
I så fall åker du på nya DDR3 minnen också. :fyllisar

Har du lust att förklara varför jag behöver DDR3-minnen om jag uppgraderar CPU:n? Har inte koll på det.
Förslaget var att köpa allt nytt, då behöver du också nya minnen, om du bara köper en ny propp så behöver du inte nya minnen.

Glöm inte att du antagligen behöver uppdatera bios, och det måste du göra med en fungerande cpu innan du byter, 1103 är senaste.

Och nya C2Q kan du antagligen glömma, det är ett tag sedan dom nådde EOL (end of life) så det som finns kvar är sällsynt och svindyrt som nytt.

Last edited:
Jag fick tag på en Q9300 för en dryg femhundring, borde funka? Måste uppdatera BIOS såklart. Jag har 4 st 2 GB 800 MHz RAM, kan det bli problem?

http://ark.intel.com/compare/32242,33922

Lars

Utöver dina diskar, så är din cpu en flaskhals, kolla om du kan hitta en c2q8xxx för en tusing eller mindre.
Glöm inte att kolla om dit moderkort stödjer den nya cpu, ev. kan du behöva att uppdatera BIOS.

Jag fick tag på en Q9300 för en dryg femhundring, borde funka? Måste uppdatera BIOS såklart. Jag har 4 st 2 GB 800 MHz RAM, kan det bli problem?

http://ark.intel.com/compare/32242,33922

Lars
Njä, det skall inte vara något större problem, efter biosuppdatering och reset skall det mesta lösa sig själv, ev. kan du behöva att dubbelkolla att minnesration är korrekt så att minnena inte överklockas för mycket om FSB sätts för högt.
http://www.sweclockers.com/forum/2-...ning-av-processorer/723298-faq-overklockning/
även om du inte skall överklocka så finns det mycket nyttigt i den tråden om du skulle behöva ställa in något manuellt.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back