uppgradera gammalt A1 körkort till A

kowal skrev:
Hm, jag har för mig man får behålla kortet, iom man går ju på datum då

> 2år = A obeg

Eller är du helt säker på att man måste beställa nytt?

Jag har mellanhojen på min lapp och jag har blivit stoppad utan bråk.. De flesta vet inte ens vad det betyder "alla de där symbolerna", så frågar de oftast eller kollar körkortsregistret.. Hur som helst så gäller behörigheten, vad det än står på lappen!

När jag läser i min MC-teoribok får jag det till att trådskaparen behöver erlägga nytt körprov med en motorcykel utan begränsning.

Automan99 skrev:
Hejan . har ett a1 kort eller lättmc som det hette -93
och har tänkt mig upgradera det till A tungt .behöver man göra om teorin tro?
tappade mitt körkort i 2 månader förra året oxo . spelar det någon som helst roll ?, surt att systemet inte tycker att jag klarar av an ens köra 125a med 30 häst längre .

Systemet tycker visst att du klarar av att köra 125'a med 30 kusar.. ditt kort gäller för samma sak som när du körde upp, nämligen "A, krav: lätt MC", i ditt fall är den ENDA begränsningen 125cc, sen får hojen vara reggad med hur mycket effekt som helst.

Enbart uppkörning krävs för att du ska kunna växla klass uppåt.

Att du blivit av med kortet 2mån ska inte spela någon roll om du inte hade det på prov, vilket du knappast hade om du haft körkort sen 1993.

Tillägg: normalt sett är en uppkörning för klassbyte en ren formalitet, kompisen gjorde samma sak för ett par år sen.. Uppkörningsförättaren VET ju att du redan klarat kortet på lätt hoj och att du troligen kört en massa sen dess.

GlennB skrev:
Systemet tycker visst att du klarar av att köra 125'a med 30 kusar.. ditt kort gäller för samma sak som när du körde upp, nämligen "A, krav: lätt MC", i ditt fall är den ENDA begränsningen 125cc, sen får hojen vara reggad med hur mycket effekt som helst.

Enbart uppkörning krävs för att du ska kunna växla klass uppåt.

Att du blivit av med kortet 2mån ska inte spela någon roll om du inte hade det på prov, vilket du knappast hade om du haft körkort sen 1993.

Tillägg: normalt sett är en uppkörning för klassbyte en ren formalitet, kompisen gjorde samma sak för ett par år sen.. Uppkörningsförättaren VET ju att du redan klarat kortet på lätt hoj och att du troligen kört en massa sen dess.

ja det har blivit ett par mil med min gammla Rg125 bla en norge tripp men man har hju inte kört på säkert 8 år .skulle nog passa med ett par avrostnings lektioner innan. men detta låter bra blir säkert en baggis nu när sur Garagevändningen är ur systemet, även om kon banan ser kompliserad ut .

Automan99 skrev:
Hejan . har ett a1 kort eller lättmc som det hette -93
och har tänkt mig upgradera det till A tungt .behöver man göra om teorin tro?
tappade mitt körkort i 2 månader förra året oxo . spelar det någon som helst roll ?, surt att systemet inte tycker att jag klarar av an ens köra 125a med 30 häst längre .

ps. hittade ingen annan tråd om detta . dock suger man på att söka :gnissla

det berors på när du skrev upp, iallafall när jag körde upp för a begränsad behöve jag inte skriva upp igen p.g.a. att min gamla uppskrivning fortfaramnde gällde

Men det är isåfall ändrat nu alltså ? För jag ska skriva min A1 teori snart, och sedan ska jag inte behöva skriva den mer, för det är samma teori för A ju ..

Alex.J skrev:
Men från A begränsad till obegränsad blir det väll automatiskt efter 2år eller? :confused:

Ja precis, jag tog mitt mellankort när jag var 20, jag kunde väntat 6månader för då hade jag varit 21 och fått full effekt direkt. Men jag kunde inte hålla fingrarna i styr, så jag valde en mellanhoj som de kallas (strypbricka vad är det? :) och väntar helt enkelt mina 2år

kowal skrev:
Ja precis, jag tog mitt mellankort när jag var 20, jag kunde väntat 6månader för då hade jag varit 21 och fått full effekt direkt. Men jag kunde inte hålla fingrarna i styr, så jag valde en mellanhoj som de kallas (strypbricka vad är det? :) och väntar helt enkelt mina 2år

Tog A-begränsad när jag var 18år får obegränsad när jag är 20 då.

lorkan skrev:
Men det är isåfall ändrat nu alltså ? För jag ska skriva min A1 teori snart, och sedan ska jag inte behöva skriva den mer, för det är samma teori för A ju ..

A begränsad blir automatiskt A efter två år.

kowal skrev:

Vaddå?? du behöver inte vänta i två år.......Så fort du fyller 21 så får du väl köra hoj med obegränsad effekt (efter avlagt förarprov):va

Citat från VV.
"Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

har haft behörigheten under minst två år eller

har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

Uppfyller du inte ovanstående krav får du endast köra motorcykel med begränsad effekt ."

Last edited:
lorkan skrev:

Precis.. A1 gäller för teoridelen över både A beg. och A obeg., däremot måste nytt körprov avläggas för antingen eller 18 för Beg. och 21 för Obeg.

OM beg. tas först blir det automatiskt obeg efter 2 år på datum. A1 är A1 är A1!!!

Rasorblade skrev:
Citat från VV.
"Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

har haft behörigheten under minst två år eller

har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.
Det är klyddigt formulerat rasorblade, men jag måste vänta 2år. Det vv menar i texten du pejstade är att om jag avlagt körprovet när jag var fyllda 21år så hade jag fått obegränsat direkt. Så är det, någonstans måste gränserna sättas fastän det kan tyckas vara konstigt.

tog mit A1 KK i april år 1998 när jag då var 16 är,
ringde VV om upplysningar om vad som gäller för mig.

För mig gällde följande:
enbart ny uppkörning, alltså inget teori prov.
lämpighetsintyg för MC A och sedan en uppkörning
så är mitt A1 kort ett A obegränsat

LinusE skrev:
2343346 tog mit A1 KK i april år 1998 när jag då var 16 är,
ringde VV om upplysningar om vad som gäller för mig.

För mig gällde följande:
enbart ny uppkörning, alltså inget teori prov.
lämpighetsintyg för MC A och sedan en uppkörning
så är mitt A1 kort ett A obegränsat

De va en gammal tråd du hittade :D

jo de var det men då det inte fans något riktigt svar i stråden så
tänkte jag att de var bra med ett svar på huvudfrågan :)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!