Uppgradera fjädrings och stötdämpningskomponenter

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kommer börja spana lite på ny gaffel och bakdämpare till min DR800.
Existerande prylar är på tok för mjuka trots distanser och ökad oljemängd i framgaffeln samt bakdämparen med max förspänning. Jag vill ha något styvt som passar till inspirerad gat & bankörning och gärna inte slår igenom ifall man tar en tur på crossbanan eller i lättare terräng.

Här uppstår såklart en massa frågetecken då jag har ringa kunskaper om fjädringssystem.

1, Ny gaffel från cross/endurohoj eller en R-hoj? Något som är fullt justerbart givetvis. Går en crossgaffel att justera för att funka bra på bana och går en R-gaffel att justera för att inte slå igenom i terrängen?
2, Behöver man dubbla skivor fram? Hojen är ju inte direkt nån lättviktare och nuvarande enkelskiva ger undermålig bromsförmåga.
3, Vilken framhjulsdimension bör man sikta på? Vill lätt kunna hitta (billiga...) däck som ger bra livslängd och grepp på gatan, men vill också lätt kunna hitta grovmönstrade däck att dubba för iskörning.
4, Vad för bakdämpare ska man köpa? Vilka parametrar spelar in förutom längd, slaglängd, justerings och renoveringsmöjligheter?
5, Vilka märken ska man sikta på? Öhlins har ju gediget rykte men kostar därefter. Värt den extra investeringen eller finns det andra märken som fungerar lika bra eller bra nog?
 
Jag hade tagit en komplett framända från en KTM 640 Adventure eller 950 av nyare modell. Den är styv nog original för att du skall kunna busa på grusväg och Mx bana utan problem. Dessutom dubbla framskivor och därtill hörande broms som räcker för 17" hjul och banåka om man vill det.

Bak så är Öhlins bra men alla aftermarketdämpare är bättre än standard så leta upp vad som finns.
 
Last edited:
Ja håller med Boris- Öhlinare går att få tag på begagnat, blocket eller Ebay...
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top