Uppgradera bromsar på 660

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tjena,

Jag har drygt 3000:- kvar på det presentkort jag fick när jag köpte min 660 -04. Jag har redan skaffat lite trim till den och har fått ungefär så mycket effekt som jag vill ha i den nu. Eftersom jag inte är direkt imponerad av standardbromsarna, både lite dålig effekt men framförallt dålig känsla, så har jag vänt blicken mot bromsarna.

Jag tittade igenom PowerPartskatalogen och hittade två grejer som fångade mitt intresse: den radiala brompumpen från Brembo och Beringer-kitet med 310mm skiva och fyrkolvsok. Är det någon som har provat någon av dessa eller vet hur de funkar? Jag vet inte om jag på ett bräde känner för att lägga ut pengarna för att köpa bägge, är det någon idé att köpa bara den ena eller den andra?

//Eric

Beringerkitet är klart värt pengarna.
Bäst är förstås om det kombineras med en bättre pump, men skillnaden är ändå markant, även med mindre pump.
Dessutom tror jag att 660-pumpen räcker ganska långt.
En annan sak som är bra med dessa bromsar är att de är väldigt lätta att lufta och ganska lätta att underhålla.
Rekommenderas.

420 skrev:
Bromsarna på en 660 räcker gott och väl. Men kan förstå att du inte är helt nöjd med känslan.
Byt bromsklossar och pump först.
En radialpump och ett par mjukare belägg så kommer du bli helnöjd.

http://www.beringerbrakes.com/aerotech.html

Vilka belägg ska man satsa på? Tyckte jag läste något om belägg här tidigare som hette Carbon Lorraine (med stor reservation för stavningen av det andra ordet i namnet) som tydligen gillades. Vart får man tag på sådana och vad kostar de?

Förresten, funkar hastighetsmätaren med Beringer-bromsarna?

Hastighetsmätaren behöver du inte flytta om du inte byter ok.
Bromsklossarna heter Carbon Lorraine C43. Kostar nog ca 700, iaf till Beringers 4-kolv ok.

420 skrev:
Hastighetsmätaren behöver du inte flytta om du inte byter ok.
Bromsklossarna heter Carbon Lorraine C43. Kostar nog ca 700, iaf till Beringers 4-kolv ok.

Kanske lika bra att vänta på skatteåterbäringen och köpa Beringer-kitet och radialpumpen då...

//Eric

Passar Husabergs original 6-kolvsok från Beringer med tillhörande skiva på en KTM 660? Är det bra grejer? Funkar hastighetsmätaren på det oket?

//Eric

DR-Zätare skrev:
Passar Husabergs original 6-kolvsok från Beringer med tillhörande skiva på en KTM 660? Är det bra grejer? Funkar hastighetsmätaren på det oket?

//Eric
Förmodligen inte.Det är en annan nederdel på gaffeln på 660/640 med fyrkolvsok.Husaberg-Beringer passar på crossgaffeln samt offroadmodellerna av LC4.

Busaberg skrev:
Förmodligen inte.Det är en annan nederdel på gaffeln på 660/640 med fyrkolvsok.Husaberg-Beringer passar på crossgaffeln samt offroadmodellerna av LC4.

Gäller det både skiva och ok?

Det står i PowerPartskatalogen att Beringer 4-kolvsok med skiva inte passar LC4 från -03 men det står inget om att 6-kolsoket 594.13.015.044 från PP-katalogen inte ska passa?

//Eric

DR-Zätare skrev:
Gäller det både skiva och ok?

Det står i PowerPartskatalogen att Beringer 4-kolvsok med skiva inte passar LC4 från -03 men det står inget om att 6-kolsoket 594.13.015.044 från PP-katalogen inte ska passa?

//Eric
Skivan passar på navet,men det är 310mm till Beringerkitet.6-kolvsoket passar till SX/EXC står det ju.Då är det lika som till Husaberg förutom färgen.Vill du byta skiva finns den flytande Brakingskivan i 320mm också(den i powerparts katalogen).

Busaberg skrev:
.6-kolvsoket passar till SX/EXC står det ju.

Helt rätt! Jag missade att det under part# stod SX/EXC. Jag läste texten till vänster och där stod det till och med på det andra kitet att det inte passade LC4...

Finns det några ok som passar till LC4?

By the way, funkar CL C43 till gatåkning? Dvs, får de upp temperaturen nog snabbt för att fungera på gata? Slits beläggen fort och sliter de mycket hårdare på skivorna?

Tack för hjälpen hittills!

//Eric

Last edited:
Byter du bara beläggen kommer orginalskivan att spricka från hålen som sitter ytterst på skivan och utåt. Det blir små sprickor och det går fort. 10min stoppieövning så är det klart.

Jag skulle satsa på en motomaster-skiva och kevlarbelägg. Det blir ungefär 3000:- och ger überbroms. Dessutom ser det porrigt ut!
PICT1845.JPG

PICT0442.jpg

HW skrev:
Byter du bara beläggen kommer orginalskivan att spricka från hålen som sitter ytterst på skivan och utåt. Det blir små sprickor och det går fort. 10min stoppieövning så är det klart.

Jag skulle satsa på en motomaster-skiva och kevlarbelägg. Det blir ungefär 3000:- och ger überbroms. Dessutom ser det porrigt ut!
PICT1845.JPG

PICT0442.jpg

vart hittar man detta?

flipm0de skrev:
vart hittar man detta?

Instämmer, vart hittas det!?

Funkar det förresten med Beringer-skivan från KTM PowerParts? Jag har ju samt sagt kvar pengar på presentkortet på PP så det vore praktiskt om den funkade också...

//Eric

Last edited:
DR-Zätare skrev:
Instämmer, vart hittas det!?

Funkar det förresten med Beringer-skivan från KTM PowerParts? Jag har ju samt sagt kvar pengar på presentkortet på PP så det vore praktiskt om den funkade också...

//Eric

Beringerskivan är ju 310mm så det funkar inte, orginal och denna är 320.
Dessa delar säljs av Ragnar på Lelles eller av Superbike i Göteborg.

Hur du ska lösa det med ditt presentkort har jag ingen aning om men om du köpt hojen av någon av dom så kan dom säkert hjälpa dig.

/HW

HW skrev:
Beringerskivan är ju 310mm så det funkar inte, orginal och denna är 320.
Dessa delar säljs av Ragnar på Lelles eller av Superbike i Göteborg.

Det finns en wave-skiva som är 320mm i PP-katalogen.

Är det där Motomaster race-skivan som du har använt? Jag läste lite gamla trådar här på forumet och det verkar vara många som haft problem med Motormaster street-skivor som har slagit sig och blivit vinda, verkar både vara pga bristande kvalitet och bristande montering...

//Eric

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma