Uppgifter om mätarställning från vägverket

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Hoj
Hojlös
Kollade på en hoj på VV.se och då står det såhär:

"Vägmätarställning, km: 16xxxkm
Observera att uppgiften om vägmätarställning kan vara oriktig eftersom vägmätaren kan vara trasig eller ha blivit utbytt. "

Vad menar dem med det egentligen? Hojen är inte importerad, men är det vanligt att hojar skruvas eller är det för att den har gått så lite eller skriver dem så bara för att...?

Dom skriver bara upp mätarställningen vid besiktningen. Dom tar inte på sig ett juridiskt ansvar om att detta är den korrekta sträckan för fordonet. Det är ju fullt lagligt att byta mätare.

Kan det inte bero på att där finns inskrivna uppgifter om att mätarbyte skett? Aldrig sett den texten när jag kollat.

När jag besiktiga min gamla gsx400e så påpeka jag att hastighetsmätaren/trippmätaren var trasig och rätt sträcka var att summera det som stod i den mätaren + det som fanns i min belysta cykeldator. Dom tyckte dock inte att det vara deras uppgift utan skrev det som stod i mätaren och inte skrev dom något om att det skulle kunna vara fel heller. Kanske något nytt dom har hittat på?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard