uppfräschning enduro

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
köpte denna i helgen,en suzuki rmx 2502t 1995, ser rätt sliten ut i plasten men motorn går bra som fan

fälgarna+sving+styre ska pulverlackas svart
ramen ska målas svart även avgassystemet
kolv+luftfilter+tändstift+packningar i svingen bytas
kåporna ska lackas gula


nu till frågorna :

kan man lacka bensintanken ?
hur fan får man av handtaget ?
något annat som man ska kolla/byta i motorn ?
hur kränger man lättaste av och på däcken ?
 

Bifogat

  • rmmmmmmx.JPG
    rmmmmmmx.JPG
    112.7 KB · Visningar: 398
  • rmmmx.JPG
    rmmmx.JPG
    114.4 KB · Visningar: 296
Last edited:
Det där är ingen Yamaha :7peta

Lacka inte kåporna! Efter en vurpa eller lite slitage kommer det se jättefult ut. Putsa hellre till dom och sätt på lite sifferbakgrunder på sido-och framkåpor. Tanken lika så, putsa till och sätt dit någon fräck klibba.

Angående handtagen finns det flera sätt. Om inte handtagen är limmade kan du blåsa med tryckluft in under handtaget samtidigt som du drar av det. Om det är limmat så är det nog kniv och våld som erfodras. Akta så att du inte våldar sönder gasrullen under högerhandtaget.

Skruva loss vänster motorkåpa så att du kommer åt svänghjulet, prova å rucka uppåt och nedåt för att se om det är något glapp i ramlagrena. Ta sedan av avgasröret och håll emot kolven (så att den inte rör sig) samtidigt som du vrider lite på svänghjulet framåt/bakåt. Detta gör du för att känna efter glapp i vevlagret/kolvbultslagret. Finner du inga glapp så kan du vara lugn, annars har du en kvälls motorklyvning framför dig. När du ändå är å känner å klämmer på motorn kan du kolla kylarvattnet, det ska vara rent å fint. Kolla växellådsoljan så att den inte ser ut som kaffelatte, isf kan det tyda på att vatten tagit sig in från vattenpumpen.

Däcken kränger du lättast av å på med två-tre däckjärn (finns utmärkta på biltema) Jag har den längsta modellen men föredrar hellre den något kortare.

Det ska finnas någon instruktionsfilm på hur man kränger däck, annars kan du alltid kolla in på www.soe.se och vidare in på meksidan, där finns en massa matnyttigt..

Lycka till!
 
man kan slipa plasten med våtslip 800.
sen tar man en varmluftspistol och kör över dom så kan dom bli som nya:tummenupp

testa dig fram på en bit som inte syns utiftån först så du ser hur mycket värme du behöver för att smälta ihop dom fina fina reporna du fixat med slippappret innan.
 
Skit i och lacka kåporna du kan ju köpa ett nytt kit för 1300 spänn, handtagen likaså skär bort skiten och köp nytt under 100 lappen.

Lägg pengarna som pulverlackeringen av fälgarna skulle kosta, på ny plast istället, tror inte att pulverlackade fälgar kommer att se speciellt snyggt ut efter ett par träningspass i skogen.

Jag vill också köpa enduro/offroad, avundsjuk som fan på alla med vinterleksaker, eller jag menar motionsredskap.
 
Skit i och lacka kåporna du kan ju köpa ett nytt kit för 1300 spänn, handtagen likaså skär bort skiten och köp nytt under 100 lappen.

Lägg pengarna som pulverlackeringen av fälgarna skulle kosta, på ny plast istället, tror inte att pulverlackade fälgar kommer att se speciellt snyggt ut efter ett par träningspass i skogen.

Jag vill också köpa enduro/offroad, avundsjuk som fan på alla med vinterleksaker, eller jag menar motionsredskap.

Kan nog hålla med där, pulverlack känns lite overkill på en sådan hoj.

Jag har renoverat ett gäng gammelcrossar och då bara lackat ramen med biltemaspray. Visst det blir inte riktigt lika bra men helt ok. Om nu kåporna inte går att göra något åt så finns det ju plastkit att köpa för dryga tusingen. Personligen skulle jag satsa på att frächa upp hojen med lite billig färg på ram, avgas mm och sedan tvätta till plasten och sätta lite sifferbakgrunder och andra klibbor. Ser svingen allt för tråkig ut så går det att polera den blank. Nya handtag kostar under 50kr på www.absolutmx.se och gör ett riktigt lyft vad det gäller förarmiljön. Lägg sedan resten av pengarna på det mekaniska. Vill man komma billigt undan köper man motordelar på www.addemoto.se och lagrena på www.kullager.se
 
pulverlacken får jag för några liter hembränt:D , kåporna tänkte jag faktist lacka själv med sprayburk så blir det lätt/billigt att fylla i repor

kolven såg inte så tokig ut inga stora repor...

kullagerna i hjulen måste ju ut innan lacken... kan man får ut dom hela ? om hur ? om inte va kostar nya ?
svingen glappar lite upp å ner ska man byta lager/kulager ?
bromsskivorna sitter som faaan sen blir det inte bättre av att dom är monterade med skärnskruvar, har badat i 5-56 men dom rör sig inte... tipps ?
vad ska man lacka ramen med ? håller biltema spray ?

Skit i och lacka kåporna du kan ju köpa ett nytt kit för 1300 spänn, handtagen likaså skär bort skiten och köp nytt under 100 lappen.

Lägg pengarna som pulverlackeringen av fälgarna skulle kosta, på ny plast istället, tror inte att pulverlackade fälgar kommer att se speciellt snyggt ut efter ett par träningspass i skogen.

Jag vill också köpa enduro/offroad, avundsjuk som fan på alla med vinterleksaker, eller jag menar motionsredskap.

fick feta dubbdäck med :D kan nog bli kul i vinter
 
Last edited:
Nej nej ingen får ha kul i vinter om inte jag får!:mad:

Skall du ekra ner så du bara lackar själva fälgen?

Jag är ändå tveksam även om det bara kostar lite grogg, en crossfälg flexar väl en del och då misstänker jag att pulverlacken kommer att vara sprickbenägen.

Någon annan kanske vet hur svarta cross/enduro fälgar är lackade i vanliga fall.

Lacka plasten med sprayburk är det samma som att slänga plasten direkt i soptunnan kommer inte att bli bra, skall du lacka plast måste du ha riktig färg med mjukmedel i för att du skall ha skuggan av en chans att det skall funka.

Nä pustsa hellre upp grejorna och skaffa nya dekaler.
 
Last edited:

kullagerna i hjulen måste ju ut innan lacken... kan man får ut dom hela ? om hur ? om inte va kostar nya ?
svingen glappar lite upp å ner ska man byta lager/kulager ?
bromsskivorna sitter som faaan sen blir det inte bättre av att dom är monterade med skärnskruvar, har badat i 5-56 men dom rör sig inte... tipps ?
vad ska man lacka ramen med ? håller biltema spray ?

fick feta dubbdäck med :D kan nog bli kul i vinter

Kullagrena är nog svåra att få ut utan att vålda, det du kan göra är att värma ordentligt runt navet och hoppas på att lagrena ramlar ut. Kolla upp dimensionerna på lagrena, ibland är det billiga standardlager som sitter i. Bytte på en yz250 för något år sedan, fick betala 15kr/lager på biltema och de höll precis lika bra som vilket annat lager som helst. Om det nu sitter lite ovanligare lager i så brukar lagersats+packboxar ligga på runt 250kr.

Om svingen glappar uppåt och nedåt så är det länkagelagren som är dåliga och kanske även stötdämparlagren. Palla upp hojen och lyft i bakhjulet så att glappet uppstår, känn sedan efter var glappet finns. Oftast är det nållagrena i länkaget som ger sig. Om du ska köpa en hel sats så rekomenderar jag "Allballs", de är billigare än "pivot works" och man får även nedre stötdämparlagret. Jag köpte mitt på absolutmx.se .

För att montera av tjuriga bromsskivor så rekomenderar jag att du tar av hjulet från hojen så att du kommer åt bra. Använd sedan en slagskruvmejsel och saken är biff. Går inte detta är det svetsning på skruvskallen och en massa våld eller borrning som gäller.

Jag har som sagt lackat ett jäng crossar med biltemafärg. Färgen håller bra och ser bra ut. Visserligen slits färgen ganska fort av stövlarna men det gör ju även originalfärgen. Vill man så kan man bättra på färgen allteftersom det slits eller så köper man ett ramskydd. Skippa lacken av fälgarna och lämna in ramen på lack istället, eller strunta i att lämna in och spraya själv med burk och få pengar och sprit över till senare tillfälle.
 
jag har lackat fälgarna på crossen med 2-komp bilfärg med mjukmedel i. blästrade fälgarna innan så att färgen skulle bita sig fast. det enda som blev på dom var att färgen försvann där däcken skaver mot fälgen.så det blev en liten silverrand där.blir det lite sand där imelllan så blir det som sandpapper. men det blir det på svarta köpfälgar också. jag körde en hel säsong på bara crossbana och dom såg forfarande fräscha ut. tror nog att pulverlack är ännu bättre. snyggt med svarta fälgar. :tummenupp
 
Kullagrena är nog svåra att få ut utan att vålda, det du kan göra är att värma ordentligt runt navet och hoppas på att lagrena ramlar ut. Kolla upp dimensionerna på lagrena, ibland är det billiga standardlager som sitter i. Bytte på en yz250 för något år sedan, fick betala 15kr/lager på biltema och de höll precis lika bra som vilket annat lager som helst. Om det nu sitter lite ovanligare lager i så brukar lagersats+packboxar ligga på runt 250kr.

Om svingen glappar uppåt och nedåt så är det länkagelagren som är dåliga och kanske även stötdämparlagren. Palla upp hojen och lyft i bakhjulet så att glappet uppstår, känn sedan efter var glappet finns. Oftast är det nållagrena i länkaget som ger sig. Om du ska köpa en hel sats så rekomenderar jag "Allballs", de är billigare än "pivot works" och man får även nedre stötdämparlagret. Jag köpte mitt på absolutmx.se .

För att montera av tjuriga bromsskivor så rekomenderar jag att du tar av hjulet från hojen så att du kommer åt bra. Använd sedan en slagskruvmejsel och saken är biff. Går inte detta är det svetsning på skruvskallen och en massa våld eller borrning som gäller.

Jag har som sagt lackat ett jäng crossar med biltemafärg. Färgen håller bra och ser bra ut. Visserligen slits färgen ganska fort av stövlarna men det gör ju även originalfärgen. Vill man så kan man bättra på färgen allteftersom det slits eller så köper man ett ramskydd. Skippa lacken av fälgarna och lämna in ramen på lack istället, eller strunta i att lämna in och spraya själv med burk och få pengar och sprit över till senare tillfälle.

ok får hoppas att jag får ut dom hela annars var det ju inte så mycket pengar, det är ett lager som sitter "under" och håller stötdämparen glappar som fan men dom andra verkar fina. får plocka av i morgon och kolla

slagskruvmejsel hur funkar den ? hittade på biltema för 60kr men bilden gör min inte klokare:gnissla annars får det bli och borra

fälgarna + lite annat åker på lack så fort jag har fått av bromsskivor och däck:tummenupp literpriset är ju inte så dyrt hahah... har du provat att lacka cross plast med sprayfärg ? såg att dom hade plast för 1000kr på absolutmx.se dock inte till min gamla sugga
plasten ser ut som skit nu... men får prova tippset att slipa dom

Nej nej ingen får ha kul i vinter om inte jag får!:mad:

Skall du ekra ner så du bara lackar själva fälgen?

Jag är ändå tveksam även om det bara kostar lite grogg, en crossfälg flexar väl en del och då misstänker jag att pulverlacken kommer att vara sprickbenägen.

Någon annan kanske vet hur svarta cross/enduro fälgar är lackade i vanliga fall.

Lacka plasten med sprayburk är det samma som att slänga plasten direkt i soptunnan kommer inte att bli bra, skall du lacka plast måste du ha riktig färg med mjukmedel i för att du skall ha skuggan av en chans att det skall funka.

Nä pustsa hellre upp grejorna och skaffa nya dekaler.



ekraner nä så seriös är jag inte.. haha har du lackat crosskåpor med sprayfärg ? det kan ju som sakt inte bli sämre än nu

håller inte lacken så är det inte så farligt efterom det är såpass billigt

jag har lackat fälgarna på crossen med 2-komp bilfärg med mjukmedel i. blästrade fälgarna innan så att färgen skulle bita sig fast. det enda som blev på dom var att färgen försvann där däcken skaver mot fälgen.så det blev en liten silverrand där.blir det lite sand där imelllan så blir det som sandpapper. men det blir det på svarta köpfälgar också. jag körde en hel säsong på bara crossbana och dom såg forfarande fräscha ut. tror nog att pulverlack är ännu bättre. snyggt med svarta fälgar. :tummenupp

fan va gött nu är jag optimistik:tummenupp
 

Bifogat

  • rmmmxxx.JPG
    rmmmxxx.JPG
    105.5 KB · Visningar: 369
Last edited:
ok får hoppas att jag får ut dom hela annars var det ju inte så mycket pengar, det är ett lager som sitter "under" och håller stötdämparen glappar som fan men dom andra verkar fina. får plocka av i morgon och kolla

slagskruvmejsel hur funkar den ? hittade på biltema för 60kr men bilden gör min inte klokare:gnissla annars får det bli och borra

fälgarna + lite annat åker på lack så fort jag har fått av bromsskivor och däck:tummenupp literpriset är ju inte så dyrt hahah... har du provat att lacka cross plast med sprayfärg ? såg att dom hade plast för 1000kr på absolutmx.se dock inte till min gamla sugga
plasten ser ut som skit nu... men får prova tippset att slipa dom

När du ändå river i länkagelagret så gå över alla lager och fetta in. Byt lagret som är kass, om det bara är ett lager så se om du hittar motsvarnade här www.kullager.se .

Slagskruvmejsel fungerar som så att den vrider sig lite samtidigt som du slår på den. Så kraften riktas nedåt av slaget samtidigt som mejseln vrider sig och lossar skruven.

Glöm lackering av kåporna. Slipa dom med fint sandpapper som någon föreslog och värm försiktigt med värmepistol. Snygga dekaler gör susen på dina sidokåpor sedan kan du köpa ny modernare framskärm, nummerplåt fram och crossbakskärm och försöka passa in på något snyggt sätt.
 
jag har lackat fälgarna på crossen med 2-komp bilfärg med mjukmedel i. blästrade fälgarna innan så att färgen skulle bita sig fast. det enda som blev på dom var att färgen försvann där däcken skaver mot fälgen.så det blev en liten silverrand där.blir det lite sand där imelllan så blir det som sandpapper. men det blir det på svarta köpfälgar också. jag körde en hel säsong på bara crossbana och dom såg forfarande fräscha ut. tror nog att pulverlack är ännu bättre. snyggt med svarta fälgar. :tummenupp

Mjukmedel som i sånt man häller i tvättmaskinen?:va
 
När du ändå river i länkagelagret så gå över alla lager och fetta in. Byt lagret som är kass, om det bara är ett lager så se om du hittar motsvarnade här www.kullager.se .

Slagskruvmejsel fungerar som så att den vrider sig lite samtidigt som du slår på den. Så kraften riktas nedåt av slaget samtidigt som mejseln vrider sig och lossar skruven.

Glöm lackering av kåporna. Slipa dom med fint sandpapper som någon föreslog och värm försiktigt med värmepistol. Snygga dekaler gör susen på dina sidokåpor sedan kan du köpa ny modernare framskärm, nummerplåt fram och crossbakskärm och försöka passa in på något snyggt sätt.

efter en shoppingfrenzy på biltema så har jag fan allt i verktygsväg, tur att man har en firma som betalar:D

slagskruvmejslen var grym :tummenupp bromsskivan åkte av kvickt
fick av svingen och kullagerna i fälgarna, två nållager och ett kullager pajjade
ramen fick sig en omgång biltemalack men ska man lacka klarlack efter ?

skippar att lacka kåporna får bli lite våtslip och nya dekaler var kan man köpa det ? hittar bara kompletta till nyare hojjar...

fick mina skydd idag så hoppas jag får ihop den till nästa lör då blir det crossbanan
 
efter en shoppingfrenzy på biltema så har jag fan allt i verktygsväg, tur att man har en firma som betalar:D

slagskruvmejslen var grym :tummenupp bromsskivan åkte av kvickt
fick av svingen och kullagerna i fälgarna, två nållager och ett kullager pajjade
ramen fick sig en omgång biltemalack men ska man lacka klarlack efter ?

skippar att lacka kåporna får bli lite våtslip och nya dekaler var kan man köpa det ? hittar bara kompletta till nyare hojjar...

fick mina skydd idag så hoppas jag får ihop den till nästa lör då blir det crossbanan

Jag använde bara primer och sedan färg, men det skadar nog inte med lite klarlack. Enfärgade sifferbakgrunder kan du köpa hos någon reklamfirma för billiga pengar. Sedan sätter du på lite stiliga klibbor ovanpå.
 
nu har den varigt klar ett tag och crosskarriären har börjat :yoparty

körde enduro i halsmtad trakten sjuktjobbigt.. körde cross resten roligare
 

Bifogat

  • PICT0897.JPG
    PICT0897.JPG
    107.3 KB · Visningar: 547
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top