Uppfostra en jycke! HJ'A'LP!

Jo jag ar med, har inte skallt pa henne nar hon gjort det inne. Men med tiden kommer hon fatta att det ar fel att gora det inne, genom att bara beromma henne nar hon gjort det ute?

Kan inte bli mera solklart! :tummenupp

Och som någon annan skrev, att skälla på något som hon gjort tidigare funkar inte alls. Dom lever i nuet, kan vara en bra sak att ha i åtanke.

Kan inte bli mera solklart! :tummenupp

Och som någon annan skrev, att skälla på något som hon gjort tidigare funkar inte alls. Dom lever i nuet, kan vara en bra sak att ha i åtanke.

Okej, da ar det val bara vanta och se om hon lar sig att halla sig. nej skaller verkligen inte pa henne om det gatt mer an 2 sec efter olyckan!

Men vad gor man at bitandet, vattenspruta dar oxa?:D

Okej, da ar det val bara vanta och se om hon lar sig att halla sig. nej skaller verkligen inte pa henne om det gatt mer an 2 sec efter olyckan!

Men vad gor man at bitandet, vattenspruta dar oxa?:D

Har ingen större erfarenhet av hundar men att ignonera när hon börjar bitas (lekande syfte) kommer ge resultat förr eller senare, skiljer antagligen från hund till hund.

Skällandet tycker jag inte att du ska använda ett elektriskhalsband, det är naturligt för en hund att skälla. Det kräver träning och disicplin så fixar det sig.
Träning och tid. Det gäller inte bara hunden utan även dig. :tummenupp

Håller med en tidigare postare, leta upp ett hundforum istället.
Man frågar ju inte på bukefalos hur man gör ventiljustering på en fireblade. :)

Appsolut ingen eldosa, glöm det!

När du ser att hunden är på g o göra nåt, lyft upp hunden med svansen instoppad mellan benen, det gjorde jag med min.

Jag tror att jag var ut nästan varrannan timme med min i början, och varje gång jag öppnade dörren så sa jag "Gå o gör ifrån dig", då lärde han sig att då är det dags, och det funkar än idag 7år senare, han kan gå o skita på kommando :D

Ut med hunden ofta, inget skäll, beröm när den gjort det ute.

Jag och tanten min har uppfostrat ett antal valpar hemma i vår lägenhet på 7:e våningen. Har aldrig haft mer än någon enstaka olycka med någon hund. Valpen vi har nu sedan 5 månader har bara kissat inne en gång. Följande gäller:

1. En valp kan inte hålla sig längre än någon timme när den är riktigt liten. När den närmar sig fyra månaders ålder kan man räkna med max 2 timmar för att vara på säkra sidan. När blåsan är full kommer den att kissa oavsett hur ogärna den vill göra det. Så gå ut med hunden ofta!

2. När den har ätit, druckit, sovit eller lekt behöver den i regel komma ut direkt.

3. På nätterna kan den ofta hålla sig längre, förutsatt att den har regelbunden dygnsrytm och verkligen sover på natten. Om den vaknar på natten och piper så ta ut den direkt.

4. Man kan aldrig bestraffa en hund till att bli rumsren. Risken är bara att man förvärrar problemet.

5. Hundar är renliga djur och drar sig i det längsta för att förorena sin bostad. Dock är hundar grytdjur och det kan ta ett tag innan den förstår att hela huset/lägenheten är dess bostad. Därför kan man med fördel låta den sova i en bur. Hundar känner sig ofta trygga i små ombonade utrymmen och kommer att försöka undvika att uträtta sina behov därinne. Av samma skäl kan det vara bra att inte låta den få tillgång till hela bostaden direkt utan att tex börja med att ha den instängd i köket (inte ensam givetvis). När man befinner sig i andra rum kan man ha en bur där som valpen får sova i.

6. Man behöver inte dressera hundar till att bli rumsrena. Det kommer av sig själv men det går snabbare om man håller sig till principerna ovan.

7. En hund som vant sig vid att vara skitig, göra ifrån sig där den sover mm kan vara nästan omöjlig att få rumsren, den har s.a.s gett upp.

"Sa bits hon grymt mkt, jag tar da tag henne i nackskinnet, trycker ner henne mot golvet sa hon kanner sig underlagsen och sager FY!!! BAD DOGGE man ser klart och tydligt att hon skams, i typ 2 sec sen fortsatter hon bitas och vill ha uppmarksamhet!"

Du har en hundvalp. Aldrig träffat en sådan tidigare? Jag ser inga som helst avvikande beteénden hos din hund. Det är DU som är ett nöt.

Ja, Sveriges sämsta hundforum - bortom all tvekan.

Tacka vet jag AktivHund eller Alltomhundar.com

Last edited:
Det finns många sätt att få en hund att sluta bitas.

1. När hunden bits, vänd dig om och gå därifrån. Ingen hund gillar att bli ignorerad.

2. Byt ut din hand mot något som den får bita i tex en tennisboll.

3. När den biter i ditt finger så tryck försiktigt in fingret längre in i munnen på hunden till den tycker att det blir obehagligt och släpper.

4. Vissa hundar släpper på passivitet, testa att bli helt stilla och tyst när den bits, så snart den släpper så börja lek igen. Den kommer efter ett tag att förknippa bitandet med att du blir tråkig och slutar leka.

Det är aldrig en bra idé att bestraffa hunden fysisikt när den bits. risken är bara att den trappar upp våldet i takt med att du gör det. Tillslut har du en hund som bits utav helvete och aldrig ger sig = s.k. mördarhund.

Tänk på att en hund större än 20 kg som bestämt sig för att ta över med våld är i princip omöjlig för en normal människa att rå på. Ge aldrig hunden några idéer om att våld är en förhandlingsmetod.

Köp en riktigt bra kampstock i jute eller läder
http://jaki.ehandel.net/sv/article/191/kampstock_jute typ sån i en bra storlek typ 20-30 cm o uppmuntra hunden att bita i den o kampa lite med den.

o det är en valp, rumsren blir den som sagt om ni håller rutinerna.

Inte! Man ska aldrig kampa med en valp. Risken är vansinnigt stor att man drar dess tänder snett, vilket kan ge stora problem när de permanenta tänderna ska växa ut.

Bästa tipset är att ta bort alla mattor i rum som hon är i och inte ha tidningspapper utlagt. Dom väljer nämligen hellre ställen där det är mjukt efterom dom inte gärna kissar där det stänker.
sen är det bara att traggla på och se till att ta ut henne genast när hon visar tecken på att vilja göra det. Det gäller att vara observant och se tecknen på att det är på gång. då släpar man ut henne. även om hon mer eller mindre börjat. För eller senare kommer hon underfund om att man inte ska göra det inne. Beröm när hon gör det ute och släpa ut henne när hon gör det inne. Hundar strävar efter att göra rätt och vill ha beröm så hon kommer att lära sig när hon får beröm och sträva efter att göra så att hon får det.

Vad gäller bitandet så är det ganska svårt att få en valp att sluta med det eftersom det ofta kliar lite i tänderna på dom så dom vill gärna tugga på det mesta. Ge henne ett tuggben och se till att säga ifrån kraftfullt om hon tuggar på er. Det ska vara obehagligt att tugga på husse och matte. Kolla hur hundar gör när någon annan hund är jubbig eller irriterande. Exempelvis hur tikar uppfostrar sina valpar. Det är ett rejält grepp i nackskinnet och en kraftig morrning. Tumregeln är att piper/skriker dom inte så tar inte tillrättavisningen riktigt även om det varierar ganska mycket från hund till hund. Viktigt är att pipandet ska inte vara på grund av att det gör ont. Du ska visa att du är mycket starkare och att du inte accepterar beteendet. får du inte stopp med det innan hon är stor så har du problem. Ett tips är att ta kontakt med en brukshundklubb och få hjälp genom att gå någon grundkurs i dressyr. Dom brukar kunna hjälpa till ganska bra med tips. Det är ju lite svårt att säga om det är något ni gör fel om man inte sett exakt hur det går till.
Uppfostring av hundar är inte alltid så lätt.

"Sa bits hon grymt mkt, jag tar da tag henne i nackskinnet, trycker ner henne mot golvet sa hon kanner sig underlagsen och sager FY!!! BAD DOGGE man ser klart och tydligt att hon skams, i typ 2 sec sen fortsatter hon bitas och vill ha uppmarksamhet!"

Att bitas är en naturlig del av valpens lek, det är dessutom ofta så att de bits för att det kliar som fan i tänderna när de växer..

Att fya för ett naturligt beteende är som att jag skulle skalla dig varje gång du satte höger fot vänster på första trappsteget! Stupid!!!

Byt ut handen eller vad h*n nu biter i mot en leksak, det är en relativt kampig ras du har och bitande kommer nog alltid finnas där, det är bara att styra det åt "rätt" håll. Objektintresse är också något av en förutsättning om du vill fortsätta träna längre fram.

Rumsrenhet tar sin lilla tid, lyft ut efter lek, sömn, mat osv.. Men det är fortfarande meningslöst att straffa en hund för att den har behov..

Det finns många sätt att få en hund att sluta bitas.

1. När hunden bits, vänd dig om och gå därifrån. Ingen hund gillar att bli ignorerad.

2. Byt ut din hand mot något som den får bita i tex en tennisboll.

3. När den biter i ditt finger så tryck försiktigt in fingret längre in i munnen på hunden till den tycker att det blir obehagligt och släpper.

4. Vissa hundar släpper på passivitet, testa att bli helt stilla och tyst när den bits, så snart den släpper så börja lek igen. Den kommer efter ett tag att förknippa bitandet med att du blir tråkig och slutar leka.

Det är aldrig en bra idé att bestraffa hunden fysisikt när den bits. risken är bara att den trappar upp våldet i takt med att du gör det. Tillslut har du en hund som bits utav helvete och aldrig ger sig = s.k. mördarhund.

Tänk på att en hund större än 20 kg som bestämt sig för att ta över med våld är i princip omöjlig för en normal människa att rå på. Ge aldrig hunden några idéer om att våld är en förhandlingsmetod.

1 funkar inte enligt mina erfarenheter. Då kommer den bara att springa efter och bita i hälsenorna om det är för att den vill leka och busa.

2 och 3 funkar.
Det jag har brukat göra är att om hunden biter i handen så ser man till att ta tag runt överkäken så att man nyper åt runt nosen. Det gillar dom inte. Sen ser man till att stirra dom stint in i ögonen och morra högljutt. Observera att du under inga omständigheter får vika undan med blicken före hunden. Då kan du få problem. Greppa tag och stoppa fingrarna längre bak i munnen är också väldigt effektivt. huvudsaken är att det blir obehagligt att ha din hand i munnen och det märker man på att dom försöker bli av med den igen. Då behöver man bara hålla ett tag och sedan släppa. Efter några gånger lär dom sig vad som händer om man tuggar på matte eller husse. Att trycka ner dom mot golvet på rygg funkar också. Eventuellt kan du se till att bita i halsskinnet och morra. Det ska dock användas med försiktighet då det är en väldigt stark hotsignal som talar om enormt tydligt att hunden gjort något som du absolut inte accepterar. En hund som är mjukare i mentaliteten kan dock knäckas av sådant. I just fallet i tråden låter det dock som att det inte är frågan om någon vek hund direkt.
Tikarna brukar kunna nypa valparna i nackskinnet eller ännu effektivare i läpparna. Det är tydligen otroligt obehagligt och dom gör inte om grejen i första taget.

Att fysisk tillrättavisning skulle ge en kamphund är båg. Det viktiga är att du inte låter det bli en kamp. Din tillrättavisning skall vara såpass kraftfull att hunden inser att det inte är frågan om förhandling. Du bestämmer att det inte är OK och därmed basta. Då ger hunden sig i nästan 100% av fallen.

Din tillrättavisning skall vara såpass kraftfull att hunden inser att det inte är frågan om förhandling. Du bestämmer att det inte är OK och därmed basta. Då ger hunden sig i nästan 100% av fallen.

Frågan är om man vill ha en hund som "ger sig", eller en som tycker att det är roligare att göra "rätt"?

Frågan är om man vill ha en hund som "ger sig", eller en som tycker att det är roligare att göra "rätt"?

Jo visst är det alltid bäst om man kan få hunden att göra rätt genom positiv motivation. Ibland blir det dock tyvärr nödvändigt att ge en tillrättavisning. Jag har varit med om hela skalan av hundar från dom som enbart behöver lite positiv motivation och som nästan alltid bara gör rätt till dom som kan vara ganska jobbiga och tuggar på allt som kommer ivägen och som man faktiskt ibland måste säga ifrån på skarpen.

Det är dock ganska viktigt att man inte förstör hundens lekfullhet och glädje. Dom måste ju få vara hundar. Det finns inget värre än att se när folk "dresserat sönder" sin hund så att den mer eller mindre tappat lekfullheten och livsgnistan.

Summa summarum är att ett visst mått av lek måste få finnas. Hunden skall dock veta att när du anser att det är nog, kanske för att det gör ont i händerna, och säger ifrån så är det nog. Du skall vara ledare och det ska aldrig någonsin vara någon tvekan om det. För som nämnts tidigare i tråden så har man inget att sätta emot som människa om en hund på över 20 kg bestämmer sig för att ta kommandot. Och finns det tvekan om vem som bestämmer så kommer hunden att prova.
Behövs ingen tillrättavisning så låt bli. Behövs den så använd den. Tikarna gör så med valparna och det har fungerat bra i tusentals år.

Det går inte alltid att styra undan uppmärksamheten till något annat och få hunden att sluta på så sätt. Ibland måste man ryta i.

Om man ser till att i alla situationer vara den otvivelaktige ledaren så kommer hunden automatiskt att vara mer lyhörd även för svagare signaler om att nu anser du att det är färdigtuggat på din hand.

Har inte läst igenom hela tråden, men ett bra sätt att få valparna o sluta bitas är att när dom biter på fingrarna så trycker men ner bakre delen av tungan på hunden med fingrarna samtidigt som du säger "NEJ"... inte speciellt våldsamt, utan bara så att valpen tycker att det är obekvämt. Då lär dom sig fort att bita fingrar bara är äckligt.

Vill bara tillägga till alla kloka och okloka råd:
Var alltid 100% konsekvent.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm