Uppfällbar regskylt...

IceY

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098 & CBR900RR Turbo - Såld & Honda Cbr 600rr - Såld
Tja!

Har lite planer på att snickra ihop en regskylt som man kan fälla upp... Tanken är att den ska fällas uppåt mot avgassystemet.

Jag har en liten fungerande servomotor till en RC bil som jag tänkte använda...

Men nu till problemet.. Jag vet inte hur jag ska få motorn att "fastna" i två lägen, dvs uppfälld och nerfälld... Man ska kunna styra detta genom en knapp på styret, är tanken.

Om man bara sätter ström på motorn så hackar den bara till och sen stannar den, blir ingen smidig rörelse.

Har läst att man behöver en 555:a och en POT? Har dock inte en aning om vad det är..

Alternativt är ju att använda en annan sorts motor. Typ en solenoid eller något!?

Tips och ideer?

Tanken är att den ska funka något liknande denna... http://www.speedflip.com/

Hittade en gammaltråd om detta.. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1936767#post1936767

Fick lite mer info därifrån... :D

Last edited:
ta en servomotor, plocka isär och släng elektroniken. sen fixar du två stycken microbrytare som ändlägesstopp. sen drar du en kabel från styret igenom microbrytaren och till motorn, och gör samma sak med det andra läget på knappen från styret till brytare nr 2.

klart. Om du vill och är intresserad utav det kan jag kanske knåpa ihop ett litet kopplingsschema om du inte fatta min gryma beskrivning.

ta en servomotor, plocka isär och släng elektroniken. sen fixar du två stycken microbrytare som ändlägesstopp. sen drar du en kabel från styret igenom microbrytaren och till motorn, och gör samma sak med det andra läget på knappen från styret till brytare nr 2.

klart. Om du vill och är intresserad utav det kan jag kanske knåpa ihop ett litet kopplingsschema om du inte fatta min gryma beskrivning.

Vore guld om du kunde knåpa ihop ett kopplingsschema... :) Alltid enklare att förstå då!

microbrytare säger du.. Hur funkar dem? Vart kan man hitta dem?

Funkar det om man har en knapp med 2 lägen? Typ som hel/halv ljus? eller måste man ha två separata brytare?

Måste man inte begränsa strömmen till motorn på något sätt med? För dem är väl på 6V och inte 12V...

Intressant, mycke intressant.

De ska finnas olika servo för RC. Tänk tex att landningsställ bara har 2 ändlägen, inne eller ute, så de borde finnas utan att behöva modifiera :tummenupp

För er i Stockholmstrakten kan kolla hära
http://www.rmf.se/

Jag har byggt om min suzuki på det sättet som du vill och det blev kanon. Tipset är att hitta en gammal skruvdragare och plocka isär den. Skruvdragar motorn är stark och om du hittar en 12V skruvdragare behöver du ju inte fippla med motstånd e.t.c.
Jag kan lägga upp lite bilder på bygget om du vill se!

Jag har byggt om min suzuki på det sättet som du vill och det blev kanon. Tipset är att hitta en gammal skruvdragare och plocka isär den. Skruvdragar motorn är stark och om du hittar en 12V skruvdragare behöver du ju inte fippla med motstånd e.t.c.
Jag kan lägga upp lite bilder på bygget om du vill se!

Låter coolt!
Bilder vore grymt!! Hur har du löst det med ändlägena då?

Intressant, mycke intressant.

De ska finnas olika servo för RC. Tänk tex att landningsställ bara har 2 ändlägen, inne eller ute, så de borde finnas utan att behöva modifiera :tummenupp

För er i Stockholmstrakten kan kolla hära
http://www.rmf.se/

Det vore ju guld! Tips på vart man kan köpa en sådan på nätet? Orkar den dra upp skylten?

Centrallåsmotor till gammal volvo. Kosta gratis på skroten och är ju inne/ute. Det tänker ivf jag använda.

Ja det kan ju med fungera... Men jag funderade på om slaglängden var tillräcklig.. Vill ju ha något som är i stort sätt osynligt..

Last edited:
antag att microbrytarna är öppna när de ej är påverkade. de är båda kopplade till jord och var sin anslutning på strömbrytaren.
strömbrytaren har enbart två lägen.
vid tillfället som bilden visar så är släpper microbrytaren längst upp till höger och brytaren igenom ström och motorn kommer fälla upp skylten. när den träffar microbrytaren så bryts kretsen och motorn stannar. trycker man på strömbrytaren så den ändrar läge kommer skylten att fällas ned tills den träffar den nedre microbrytaren.

microbrytarna agerar ändläges stopp och man sätter dom där man vill att skylten skall stanna.

du kan även sätta skylten på en axel och låta microbrytarna vara placerade ovanför axeln så de inte syns på någon sorts hävarm.

Bifogat

• uppfällbar regskylt.JPG
    uppfällbar regskylt.JPG
    23.1 KB · Visningar: 164
antag att microbrytarna är öppna när de ej är påverkade. de är båda kopplade till jord och var sin anslutning på strömbrytaren.
strömbrytaren har enbart två lägen.
vid tillfället som bilden visar så är släpper microbrytaren längst upp till höger och brytaren igenom ström och motorn kommer fälla upp skylten. när den träffar microbrytaren så bryts kretsen och motorn stannar. trycker man på strömbrytaren så den ändrar läge kommer skylten att fällas ned tills den träffar den nedre microbrytaren.

microbrytarna agerar ändläges stopp och man sätter dom där man vill att skylten skall stanna.

du kan även sätta skylten på en axel och låta microbrytarna vara placerade ovanför axeln så de inte syns på någon sorts hävarm.

Kanon!

Men rc-servon går inte när man bara kopplar den på ett batteri. Då hackar den bara fram.. Utan den måste få ström i en viss puls för att den ska gå till sitt läge.. Vet inte hur man ska få den att gå i en rörelse upp och sen en rörelse ner.

Fattar vad du menar nu! Läste ditt första inlägg igen.. Verkar ju vara ett vettigt alternativ det här.. ska skissa lite för att se hur man kan få till det..

Har du något tips på vart man kan köpa microbrytare?

Last edited:
Varför jag nån som man inte vet vem det är och inte kan fånga när allmänheten kan hamna i fara?
Har de sett skylten så är ju risken större att de jagar dig hem eller väntar hemma hos dig för att pressa dig!

Varför jag nån som man inte vet vem det är och inte kan fånga när allmänheten kan hamna i fara?
Har de sett skylten så är ju risken större att de jagar dig hem eller väntar hemma hos dig för att pressa dig!

Lägger dom verkligen sån stor energi på att ta en?:gnissla

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...