Uppdrag Granskning: Den svarta bilexporten

Fast att folk både tar bidrag och jobbar svart stör mig aningen. Man blåser staten dubbelt och tar ut alla fördelar samhället erbjuder. Jag tycker det vore bättre att underlätta dessa affärer så det blev lönsamt att göra det vit och satt åt dem som jobbar med det svart. Och ett internetbaserat system borde kunna införas där säljaren först kollar persnr/orgnr/samfällighetsnr via internet för att få ett svar på om en försäljning är tillåten.

Det är knappast en bransh som det går att livnära sig på. Det är nog som att klaga på någon som samlar tomburkar och samtidigt tar bidrag.

UG verkar ju inte ha tagit upp kostnaderna för att transportera bilarna tex. UG gör sällan eller aldrig seriösa dokumentärer. Det är i princip alltid bara vinklad socialist-propaganda.
 
Trådlyft.

Idag ringde en herre med "invandrardialekt" från Göteborg och ville köpa min bil.
Blev förvånad då jag inte lagt ut bilen på annons, däremot hade jag tänkt skrota då jag inte orkar fixa mer med bilen (högt lambdavärde vid besiktning). Killen erbjöd 4500 för den (efter att ha blivit informerad om nära förestående körförbud) vilket jag är villig att acceptera. Bilen är i hyffsat skick i övrigt och jag tycker det är lika bra den gör någon glad i Afrika.

Nu till mina funderingar: Anta att bilen är ämnad för svartexport.
* Bidrar jag på något sätt till lagbrott/moraliskt brott genom att sälja bilen till honom?
* Bör man acceptera att den skrivs över på samordningsnummer eller ska man avkräva riktigt personnummer från pass/id-kort?
 
Last edited:
Hur har de fattiga i Afrika råd att betala 50.000 för en bil?

Nu tänkte du baklänges. :rolleyes:
Det är kanske inkompetens i bilaffärer som gjort dem fattiga! :fakta

:hej

/e
 
Jag tycker inte att det är något jätteproblem heller.
Det är skattepengar som de inte hade fått ändå och bidrag de inte sluppit ändå.

De pengar som skojjaren tjänat kommer förmodligen användas i Sverige och generera sysselsättning och skatteinkomster.

Så detta måste väl även gälla crackhandlaren på bakgatan, pengarna de tjänar genererar ju sysselsättning och skatteinkomster....

Det är knappast en bransh som det går att livnära sig på. Det är nog som att klaga på någon som samlar tomburkar och samtidigt tar bidrag.

UG verkar ju inte ha tagit upp kostnaderna för att transportera bilarna tex. UG gör sällan eller aldrig seriösa dokumentärer. Det är i princip alltid bara vinklad socialist-propaganda.

Nej, "alla" i den branshen livnär sig knappast på det, men det är likvälen bransh man utnyttjar samhället på...

På vilket sätt är UG vinklad socialist propaganda?
 
Nej, "alla" i den branshen livnär sig knappast på det, men det är likvälen bransh man utnyttjar samhället på...

På vilket sätt är UG vinklad socialist propaganda?

Ja, gubbarna som samlar tomburkar utnyttjar också samhället men det är inget jag gråter över.

En seriös dokumentär skildrar objektivt, det gör inte UG. Dom tar alltid ställning åt ena eller andra hållet. Och det är i 95% av fallen riktat åt det socialistiska hållet.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top