Uppdrag Granskning: Den svarta bilexporten

Om dessa affärer skulle gjorts vita hade de kanske inte blivit gjorda alls och vi hade haft kvar massa miljöovänliga fordon i Sverige. En sida av myntet i vart fall ;).
 
I reportaget hävdade de att många av bilarna var värda 50 000 i Afrika. Hur nu det kan vara möjligt?
Och jag uppfattade det som riskfritt för säljaren.

Skojar du, 50 000 Svenska riksdaler? Kundtjänstarbetarna för färdtjänsten sitter i Dakar/senegal och har en lön på 3000 svenska kronor i månaden. De blir 36000 om året. Kommer ej ihåg om de är före eller efter skatt. Men tjänar någon i afrika så mycket pengar ? Förutom de riktiga höjdarna då.
 
Skojar du, 50 000 Svenska riksdaler? Kundtjänstarbetarna för färdtjänsten sitter i Dakar/senegal och har en lön på 3000 svenska kronor i månaden. De blir 36000 om året. Kommer ej ihåg om de är före eller efter skatt. Men tjänar någon i afrika så mycket pengar ? Förutom de riktiga höjdarna då.

De sa det i reportaget, så gissar att det var svenska kronor. Jag sökte mig till SH just för att få svar på hur gamla lik kunde vara värda så mycket pengar. :va

Vågar man erkänna att man sålt begagnade datorer som skulle skickas till Afrika? Fått några hundra per dator där hårddiskarna har plockats ut. :yoparty
 
De sa det i reportaget, så gissar att det var svenska kronor. Jag sökte mig till SH just för att få svar på hur gamla lik kunde vara värda så mycket pengar. :va

Vågar man erkänna att man sålt begagnade datorer som skulle skickas till Afrika? Fått några hundra per dator där hårddiskarna har plockats ut. :yoparty


Alltså, det var UPP TILL 50 000. Precis som ditt bredband väldigt sällan når upp till teoretiskt maximum, så lär snittförtjänsten ligga betydligt lägre än att få fem ggr bättre betalt. Uppenbarligen får man ändå bättre betalt i ett u-land än i Sverige. Gissningsvis, men utan att veta något, så kanske nya bilar beläggs med skyhöga importtullar i de afrikanska länderna ifråga, vilket driver upp priserna även på beggat. Beggade bilar har förmodligen lägre importtullar. Sedan är det förmodligen väldigt billigt att reparera en bil där jämfört med här. Men visst, ändå förvånande.

Slutligen så tycker jag att det känns knappast som ett jätteproblem. Svartjobbare har ju alltid funnits och de svenska säljarna blir ju inte drabbade.
 
De sa det i reportaget, så gissar att det var svenska kronor. Jag sökte mig till SH just för att få svar på hur gamla lik kunde vara värda så mycket pengar. :va

Vågar man erkänna att man sålt begagnade datorer som skulle skickas till Afrika? Fått några hundra per dator där hårddiskarna har plockats ut. :yoparty

Jag får se om jag får tag i dem fan varför sälja sina skrotbilar i Sverige då. Någon som vill jobba heltid med export ?? :)
 
Som den lösningsinriktade människa jag är så undrar jag vad problemet är med att vi slipper en massa gamla ök här i Sverige? Problemet är väl att bilarna står kvar på samma ID, se till att fixa regler för skrotbilsexport så att skatteverket slipper stå där med lång näsa, fixa en billig exportavgift (kanske typ en tusenlapp per bil) sen är det inga problem alls längre. Vill folk i U-länder ha våran gamla skit är det ju bara att skicka så mycket vi kan dit?

Jag menar, bilarna brukar ju fungera hjälpligt men sakna värde helt här i landet, uppskattas de nån annanstans så är det ju bara att fixa så det är lätt att skicka dem dit.
 
De sa det i reportaget, så gissar att det var svenska kronor. Jag sökte mig till SH just för att få svar på hur gamla lik kunde vara värda så mycket pengar. :va

Vågar man erkänna att man sålt begagnade datorer som skulle skickas till Afrika? Fått några hundra per dator där hårddiskarna har plockats ut. :yoparty

DET förklarar varför det kom en kille med jämna mellanrum och ville köpa alla våra urplockade XBOX 8-10GB hårddiskar för en hundring/st på den tiden det begav sig. Dom skulle också till afrika.

http://www.youtube.com/watch?v=d5C9iPm2UuE
 
Som den lösningsinriktade människa jag är så undrar jag vad problemet är med att vi slipper en massa gamla ök här i Sverige? Problemet är väl att bilarna står kvar på samma ID, se till att fixa regler för skrotbilsexport så att skatteverket slipper stå där med lång näsa, fixa en billig exportavgift (kanske typ en tusenlapp per bil) sen är det inga problem alls längre. Vill folk i U-länder ha våran gamla skit är det ju bara att skicka så mycket vi kan dit?

Jag menar, bilarna brukar ju fungera hjälpligt men sakna värde helt här i landet, uppskattas de nån annanstans så är det ju bara att fixa så det är lätt att skicka dem dit.

Precis vad jag tänkte.
Om dom också avregistrerar skiten i Sverige kan dom väl få en femhundring till. :rolleyes:
Vi slipper skrota och se skiten i naturen, nån får betalt för ett ras, och afrikanerna får ett åk.
Vinn-vinn-vinn! :)
 
Precis vad jag tänkte.
Om dom också avregistrerar skiten i Sverige kan dom väl få en femhundring till. :rolleyes:
Vi slipper skrota och se skiten i naturen, nån får betalt för ett ras, och afrikanerna får ett åk.
Vinn-vinn-vinn! :)

Förutom skatteverket då, som missar en skatteintäkt på vinsterna.
Och sen fanns det de som tog ut bidrag samtidigt som de levde på att exportera bilar.
 
Förutom skatteverket då, som missar en skatteintäkt på vinsterna.
Och sen fanns det de som tog ut bidrag samtidigt som de levde på att exportera bilar.

Tja, undrar om inte totalkostnaden för att slippa bilarna väger upp skatteförlusten?
Tillsammans med berikningen av privatpersonen som kanske får lite mer för bilen.
Men är det dom marginalerna 10000->50000 borde det gå att göra pengar vitt också. :)
 
Vågar man erkänna att man sålt begagnade datorer som skulle skickas till Afrika? Fått några hundra per dator där hårddiskarna har plockats ut. :yoparty
Så det är dig vi ska tacka för mail från "Mister Lawyer John Mboto" som vill berätta att vi fått ett stort arv, och för att få ut det måste vi först bara betala hans arvode på $10.000?
 
Tja, undrar om inte totalkostnaden för att slippa bilarna väger upp skatteförlusten?
Tillsammans med berikningen av privatpersonen som kanske får lite mer för bilen.
Men är det dom marginalerna 10000->50000 borde det gå att göra pengar vitt också. :)

Om nu verkligheten ser ut ut så. Dels borde transporten kosta endel och sen är frågan om vinsten verkligen är så stor. En vinst på låt säga 30 000 per bil och en person som köpt 1000 bilar. Det skulle bli 30miljoner i vinst.

Om de vinst marginalerna stämmer borde skrotarna i Sverige få det jobbigt och allt hamna i Afrika istället?
 
Förutom skatteverket då, som missar en skatteintäkt på vinsterna.
Och sen fanns det de som tog ut bidrag samtidigt som de levde på att exportera bilar.

Fast om jag exporterar en bil hamnar ju vinsten i mottagarandet.

Nu hamnar den i fickan på en svensk skojare.
 
Det var så lite så. Hur stort var arvet? :fyllisar

Har betalt arvodet så det borde komma any day nu! Eftersom jag är en försiktig natur vågar jag inte outa det på ett forum där det figurerar så många suspekta individer. Arvet är dock 100% säkert, minst för det skrev de. Wohoo!

Kul att det är fler med samma lycka.:tummenupp
 
Förutom skatteverket då, som missar en skatteintäkt på vinsterna.
Och sen fanns det de som tog ut bidrag samtidigt som de levde på att exportera bilar.

Jag tycker inte att det är något jätteproblem heller.
Det är skattepengar som de inte hade fått ändå och bidrag de inte sluppit ändå.

De pengar som skojjaren tjänat kommer förmodligen användas i Sverige och generera sysselsättning och skatteinkomster.
 
Jag tycker inte att det är något jätteproblem heller.
Det är skattepengar som de inte hade fått ändå och bidrag de inte sluppit ändå.

De pengar som skojjaren tjänat kommer förmodligen användas i Sverige och generera sysselsättning och skatteinkomster.

Fast att folk både tar bidrag och jobbar svart stör mig aningen. Man blåser staten dubbelt och tar ut alla fördelar samhället erbjuder. Jag tycker det vore bättre att underlätta dessa affärer så det blev lönsamt att göra det vit och satt åt dem som jobbar med det svart. Och ett internetbaserat system borde kunna införas där säljaren först kollar persnr/orgnr/samfällighetsnr via internet för att få ett svar på om en försäljning är tillåten.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top