Uppdrag granskning - Bidragsfusket...

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Förra veckan sände Janne panne första avsnittet i en serie på tre avsnitt om bidragsfusket i Sverige. Faktiskt första gången på länge som jag inte tycker att de bedriver politik utan förvånansvärt sakligt redogör för vissa omständigheter. Visserligen förstärker de en del tongångar i sedvanlig anda men kontentan är ändå ganska bra.

När de i kvällens avsnitt beskrev han som drev runt i Sverige och kvitterade ut tusenlappar från den ena försäkringskassan efter den andra kunde man ju inte hålla sig för skratt. Tragiskt, pinsamt enkelt! Nog för att man till skillnad från många regeringspolitiker inte tror att fusket är obetydligt men att det skulle vara så lätt?! Betungande när man anar var alldeles för många surt avtvingade skattekronor i slutändan hamnar.

Någon mer som reagerade på liknande sätt? (Har man inte sett det går det ju att se på SVT:s hemsida)

/Olzki

Nu passar det sig helt plötsligt bra att förhålla sig okritisk till janne panne :D

Såg inte programmet själv, men håller med om att det är en viktig debatt.

Programmet belyste väl så som det är i samhället!
Dom som inte kan snacka får inget, de som kan snacka får allt

jag såg inte hela programmet men såg om dom där som sjukskrev sig från sina anställningar i ett företag som inte ens längre fanns. Dom hade dessuom köpta läkarintyg från psykiatriker, hur fan nu en psykiatriker kan sjukskriva nån för ryggproblem!?

Dom tre hade plockat ut över en miljon!!

Om man då tänker på hur många som gör så kan man bara ana vilka summor som betalas ut till fullt arbetsföra personer! Det är ju inte pengar från nån kassa som aldrig sinar utan våra surt förvärvade skattepengar! :mad:

Angående dylika programs trovärdighet är jag fullt övertygad om att det är sossarna som beställer dylika reportage! Dom vågar inte officiellt gå ut och prata om bidragsfusk utan har tom. via nån minister förnekat existensen... såna här såkallade oberoende program är ju ett lysande sätt för dom att opininionsbilda och sen våga ta till åtgärder! Ja jag är lite fixerad av konspirationsteorier! :)

mb skrev:
Nu passar det sig helt plötsligt bra att förhålla sig okritisk till janne panne :D

Rent statistiskt så borde ju tom han lyckas med något vettigt förr eller senare. Nä, faktiskt...se den innan du kommenterar.

/O

BMW R90s skrev:
Programmet belyste väl så som det är i samhället!
Dom som inte kan snacka får inget, de som kan snacka får allt

Mja...det var inte min bild. Det verkar räcka med att lite lagom anonymt kryssa i nån ruta och intyga på heder och samvete (vilket det nu är) att man är arbetslös för att få lite olika former av ersättning. Eller en snyfthistoria från någon B-läkare om att man har så ont...så ont.

Sen är det väl klart att den som kan tala för sig lyckas bättre, oavsett vad man diskuterar. Allt annat vore ju konstigt och troligen fel.

/Olzki

Honken skrev:
Angående dylika programs trovärdighet är jag fullt övertygad om att det är sossarna som beställer dylika reportage! Dom vågar inte officiellt gå ut och prata om bidragsfusk utan har tom. via nån minister förnekat existensen... såna här såkallade oberoende program är ju ett lysande sätt för dom att opininionsbilda och sen våga ta till åtgärder! Ja jag är lite fixerad av konspirationsteorier! :)

Hehe...i fallet Janne J på (S)(V)T så är det inga konspirationsteorier längre...han har ju erkänt tidigare att de drivit olika teser och inte dragit sig för ett politiskt syfte med reportagen. Man får verkligen vara kritisk när man tar del av hans sk oberoende journalistik. Däremot tror jag de har svårt att ljuga om direkta siffror och andra uppgifter som framkommer i programmen. Dessa får man emellanåt filtrera ut ur propagandan. Sedan kan man ju kanske tycka att han borde lärt sig något från tidigare misslyckanden. Men det är klart, vissa sådana fick han ju tom med nåt journalistpris för så allt för mycket kan man inte vänta av media-sverige.

/Olzki

Olzki skrev:
så allt för mycket kan man inte vänta av media-sverige.
/Olzki

Ja det är ju ganska eller tom väldigt vanligt att det finns "köpta" reportage i alla möjliga medier. Då inte bara med politiska mål utan också från företag, oftast då i syfte att smutskasta någon konkurrent eller för att bilda opinion för lag/regeländringar inom deras näringsområde. Det nämdes tidigare i nån tråd här om hur mycket ex. Aftonbladet skriver om olika dokusåpor osv. Självklart finns det ekonomiskt intresse i detta då produktionsbolagen sponsrar för att få reklam i media.

Dock är väl Svenska medier relativt sett hyfsat opartiska iaf om man jämför med det stora landet i väster där samma nyhet kan framställas väldigt olika beroende på vilken tv kanal/bolag den sänds. Där hymlar dom ju iofs inte heller om vilka ideologiska ståndpunkter (eller vilka som betalar) de olika medierna har.

Nu vart det lite OT som vanligt :)

Honken skrev:
, hur fan nu en psykiatriker kan sjukskriva nån för ryggproblem!?

En psykiatriker är en psykolog fast med läkarutbildning, dom har alltså behörighet att skriva läkarintyg, kan man enkelt beskriva det.
Så det borde inte vara något hinder för dom att skriva läkarintyg för vad som hellst.

Sorry lite OT

tjockisbulle skrev:
En psykiatriker är en psykolog fast med läkarutbildning, dom har alltså behörighet att skriva läkarintyg, kan man enkelt beskriva det.
Så det borde inte vara något hinder för dom att skriva läkarintyg för vad som hellst.

Sorry lite OT

Okej det var mer än jag visste :)

Men det låter fortfarande lite konstigt!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN