uppdatering av körkort

• Thread starter Thread starter FeJ
  • Start date Start date

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
Harley Heritage
är 19 år har mellan körkort haft lätt mc nu undrar jag om det uppdateras till det allra tyngsta körkortet när jag fyller 20 år?

Kort för lätt MC förblir väl det för all framtid?
Det du tänker på är tungt begränsat kort som efter två år blir tungt automatiskt.

förstår itne vad du meanr nu. Måste jag haft begränsat i två år?

Från lätt till begränsat tung får man göra en upp körning om jag inte mins fel men från begränsad tung till tungt så ska det gå automatiskt efter 2 år mao när du blir 20 om du tog tung begränsad när du va 18

ahh va fan jag som trodde de gick automatiskt vid 20 år. Jag tog de i i början av detta året och då var 19 så då får jag vänta till jag e 21 då ? :(

ahh va fan jag som trodde de gick automatiskt vid 20 år. Jag tog de i i början av detta året och då var 19 så då får jag vänta till jag e 21 då ? :(

Jupp.. Tjejen tog för begränsad för 2v sedan och hon får vänta 2 år innan hon för köra "tung" hoj trots att hon är 24.....

varför kör hon upp för begränsat när hon kan köra upp för de tyngsta????

Tjäna FeJ!

Get this: :mattias :fakta

Om du har A1-behörighet, dvs körkort för lätt motorcykel, så har du det och
det förändras inte över tiden.
Vill du ha körkort för tung motorcykel måste du köra upp för det. Du behöver
däremot inte göra om teoriprovet.
Väljer du att ta A (begränsad effekt) övergår det automatiskt efter två år till
A (obegränsad effekt), dvs utan att göra några som helst prov.

A (begränsad effekt) får du ta tidigast från 18 års ålder.
A (obegränsad effekt) får du ta tidigast från 21 års ålder.

All the best!

Stämmer fint vad du skrev ovan mig.

Jag tog mitt tunga (begränsat) den 7 Juli 2006.

OCH GISSA VILKEN DAG DET ÄR IMON!!!:yoparty :tuttar :arsele :tuttar :yoparty

Jupp.. Tjejen tog för begränsad för 2v sedan och hon får vänta 2 år innan hon för köra "tung" hoj trots att hon är 24.....

whaat? Det var det sjukaste jag hört om det stämmer, är du hundra på att det är begränsad? Aldrig hört talas om någon som är äldre än 21 och tar begränsad istället för obegr.

varför kör hon upp för begränsat när hon kan köra upp för de tyngsta????
Utan att veta exakt så gissar jag att hon är ganska liten. När man ska ha en hoj på minst 700cc så brukar de ofta vara ganska stora/höga/tunga. När man däremot ska köra upp för begränsad så är det ju bara minst 375cc, max 25kw och max 0.16kw/kg som gäller. Så då klarar man sig med en hoj som är en aning mindre och lättare.

T.ex. så är en Kawasaki ER-5 sisådär 30kg lättare, någon cm lägre och en aning smalare än en Suzuki GSX 750 plus att den har en lite lugnare motorkaraktär. Ganska små skillnader men sammantaget så blir det en mera lättkörd mc (speciellt för den som inte är basketspelare).

whaat? Det var det sjukaste jag hört om det stämmer, är du hundra på att det är begränsad? Aldrig hört talas om någon som är äldre än 21 och tar begränsad istället för obegr.
Jag har hört talas om de som har gjort det. Har mestadels handlat om ganska småväxta tjejer. :)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back